مطلب فعلی :

انتخاب آسانسور مناسب با توجه به طبقات ساختمان

رفتن به بالا

انتخاب آسانسور مناسب با توجه به طبقات ساختمان

نوشته admin

2 ماه قبل

بدون دیدگاه

رپرتاژ

مجله اینترنتی دانستنی ها
انتخاب آسانسور مناسب با توجه به طبقات ساختمان

انتخاب آسانسور مناسب با توجه به طبقات ساختمان

انتخاب آسانسور در زمان ساخت یک ساختمان تصمیم مهمی به حساب می‌آید. زیرا یکی از پراهمیت‌ترین بخش‌های یک ساختما همان آسانسور است. در صورتی که آسانسور خوب و سریع و درست کار نکند، به شدت شما را به دردسر می‌اندازد. یکی از عواملی که باید قبل از انتخاب آسانسور در نظر بگیرید، ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات آن است. چه یک ساختمان ۳ طبقه داشته باشید و چه یک برج آسمان خراش مرتفع، سیستم آسانسور آن باید به گونه‌ای انتخاب شود که نیازها و خواسته‌های ساکنان را برآورده سازد.

چند عدد آسانسور برای یک ساختمان کافی است؟

شاید برایتان سوال باشد که چند عدد آسانسور باید در یک ساختمان قرار دهید؟ در واقع این مسئله بستگی به عوامل متعددی دارد. برای این که تصمیم بگیرید که چند آسانسور تهیه کنید، ابتدا باید آنالیز ترافیک آسانسور را انجام دهید. معمولا در ساختمان‌های کم ارتفاع از ۳ تا ۶ طبقه، استفاده از یک آسانسور، به تنهایی کافی است. البته این نکته تنها در مورد ساختمان‌های مسکونی که افراد کمی در آن رفت و آمد می‌کند مناسب است. ولی این امر برای ساختمان‌های اداری و تجاری صدق نمی‌کند. در این نوع ساختمان‌ها حتما باید در نظر بگیرید که ترافیک آسانسور چقدر است.

انتخاب آسانسور بر اساس کاربری

کاربری ساختمان در انتخاب آسانسور مناسب اهمیت زیادی دارد. دلیل آن هم این است که ساختمان‌های مسکونی معمولا رفت و آمد کمتری دارند. ولی این امر برای ساختمان‌های اداری و تجاری یا ساختمان‌های مسکونی بالاتر از ۱۰ طبقه صادق نیست. در این نوع از ساختمان‌ها که ارتفاع یا شلوغی بیشتری دارند، نکته مهم آن است که بتوانید آنالیز ترافیک آسانسور را محاسبه کنید. در این ساختمان‌ها تعداد آسانسور و سرعت آن اهمیت زیادی دارد.

هنگام انتخاب آسانسور برای یک ساختمان، باید عواملی مانند سرعت، ظرفیت نفرات، مصرف انرژی و روش‌های نصب و نگهداری آسانسور را در نظر بگیرید. آسانسورها باید به خوبی در برابر استفاده دائمی و بار سنگین مقاومت کنند و سریع خراب نشوند.

انتخاب آسانسور بر اساس کاربری

قبل از خرید آسانسور چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

آسانسورها جزو مشاعات ساختمان هستند. همانطور که خودتان به خوبی می‌دانید این وسیله یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است. برای همین در هنگام خریدن آن باید بیشتر دقت داشت. ایمنی ساختمان و ایمنی آسانسوری که تهیه می‌کنید یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. همچنین باید تصمیم بگیرید که آسانسورهای هیدرولیکی برایتان مناسب‌تر هستند یا آسانسورهای کششی. ضمنا باید به قیمت‌ها و هزینه‌های قبل و هنگام و پس از خرید آسانسور توجه کنید. برخی از آسانسورها در ابتدا ارزان هستند ولی هزینه نگهداری از آن‌ها بعد از خرید چندین برابر می‌شود. در نظر گرفتن روش‌های مراقبت از آسانسور و تعمیرات آن در صورت نیاز یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. داشتن خدمات پس از فروش یا گارانتی آسانسور می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

انتخاب آسانسور مناسب با توجه به طبقات ساختمان

تعداد طبقات ساختمان نقش تعیین کننده‌ای در نوع و مدل آسانسوری که انتخاب می‌کنید دارد. به طور مثال هر چه تعداد طبقات بالاتر باشد، اهمیت سرعت آسانسور بیشتر می‌شود.

  • برای ساختمان‌های ۲ تا ۶ طبقه مسکونی

این نوع ساختمان‌ها رفت و آمد کمتری دارند. در نتیجه یک عدد آسانسور که به صورت هیدرولیک هم کار کند برایشان کافیست. البته آسانسورهای کششی هم برای این نوع ساختمان‌ها انتخاب خوبی هستند.

  • برای ساختمان‌های ۲ تا ۶ طبقه تجاری و اداری

برای چنین ساختمان‌هایی که علاوه بر جمعیت هر روزشان، تعدادی مراجعه کننده هم هر روز به آن‌ها اضافه می‌شود باید حداقل ۲ آسانسور را در نظر گرفت. البته بسته به وسعت آن ساختمان ممکن است این عدد تغییر کند. مثلا در ساختمان‌های تجاری که تعداد طبقات آن ۴ طبقه باشد ولی متراژ آن بیشتر از ۷۰۰ متر شود، به تعداد بیشتری آسانسور نیاز است. در واقع وسعت بیشتر در ساختمان‌های تجاری برابر است با بیشتر شدن تعداد مغازه‌ها و همین امر باعث می‌شود که افراد بیشتری را در ساختمان با آسانسور جابه‌جا کنید.

  • برای ساختمان‌های ۶ تا ۱۵ طبقه مسکونی

برای این ساختمان‌ها توصیه می‌شود که حتما از تعداد ۲ آسانسور برای جابه‌جایی افراد استفاده شود. همچنین چون این ساختمان طبقات زیادی دارد، بهتر است یک آسانسور برای حمل بار و اساسیه ساختمان هم در نظر بگیرید.

  • برای ساختمان‌های ۶ تا ۱۵ طبقه اداری و تجاری

در این نوع ساختمان‌ها تعداد افرادی که از آسانسور استفاده می‌کنند بسیار زیاد است. البته این ساختمان‌ها اغلب پله برقی هم دارند که بیشتر افراد به کمک آن جا به جا می‌شوند. با این حال وجود حداقل ۴ آسانسور در این ساختمان‌ها ضروری است. البته در این جا هم تعداد آسانسور به متراژ بستگی دارد.

سوالات متداول درباره انتخاب آسانسور مناسب با توجه به طبقات ساختمان

  1. چرا ارتفاع ساختمان و تعداد طبقاتش بر تعداد آسانسور موردنیاز در آن تاثیر دارد؟

ساختمان‌هایی با تعداد طبقات بیشتر به تعداد آسانسور بیشتری هم نیاز دارند. با افزایش تعداد طبقات، اگر آسانسور کافی وجود نداشته باشد، زمان انتظار مسافران بیشتر می‌شود که امر خوشایندی نیست.

  1. آیا مقررات خاصی تعیین تعداد آسانسورها وجود دارد؟

یکسری از مقررات برای نحوه طراحی و تعداد آسانسورها در اصول معماری و شهرسازی وجود دارد که سازندگان باید آن‌ها را رعایت کنند. به طور مثال برای ساختمان‌های بالای ۴ طبقه وجود آسانسور ضروری است. یا مثلا درساختمان‌های با حداقل هشت طبقه باید حداقل ۲ عدد آسانسور تعبیه شود.

  1. آیا معماری ساختمان بر تعداد آسانسور موردنیاز در آن تاثیر دارد؟

بله، این که هر بخش از ساختمان در کجا قرار دارد و پلان طبقات می‌تواند بر میزان ورودی‌های ساختمان، ازدحام آن و همچنین جابه‌جا شدن بین طبقات تاثیر بگذارد. ساختمان‌هایی که طراحی پلان خوبی دارند، ممکن است به تعداد آسانسورهای کمتری داشته باشند.

نتیجه گیری

از آنجایی که آسانسور یک بخش مهم و غیر قابل حذف از ساختمان است، باید در انتخاب آن خوب دقت کنید. انتخاب یک آسانسور خوب می‌تواند هزینه‌های شما را برای مدت زیادی کم کند. اما یک آسانسور نامناسب نه تنها هزینه مالی زیادی برایتان دارد، هزینه‌های روانی زیادی هم روی دوشتان می‌گذارد. پس با انتخاب یک آسانسور درست از هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنید. یک ساختمان بلند مرتبه با رفت و آمد زیاد نیاز به تعداد زیادی آسانسور دارد. همچنین آسانسورهای باری که اساسیه زیادی را می‌توانند جابه‌جا کنند برای آپارتمان‌ها و برج‌ها باید انتخاب شوند.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

  • نوشته admin
  • 2 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • رپرتاژ

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب