مطلب فعلی :

بررسی: آیا از شب تا صبح ماندن گوشی در شارژ ضرر دارد؟

رفتن به بالا

بررسی: آیا از شب تا صبح ماندن گوشی در شارژ ضرر دارد؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
آیا ماندن گوشی در شارژ از شب تا صبح ضرر دارد؟

بررسی: آیا از شب تا صبح ماندن گوشی در شارژ ضرر دارد؟

با ظهور گوشی های هوشمند، سبک زندگی ما هم تحت تاثیر آن قرار گرفته است. معمولا خیلی از افراد شب ها مشغول استفاده از گوشی می شوند و در پایان گوشی را به شارژر متصل می کنند و می خوابند که در نتیجه تا صبح گوشی در این وضعیت می ماند. اما از نظر برخی از افراد، این کار برای باتری و گوشی ضرر دارد! اگر شما هم می خواهید بدانید که این مطلب حقیقت دارد یا خیر، با ما در ادامه مطلب همراه باشید. امروز در کلاسیک وب بررسی می کنیم که آیا ماندن گوشی در شارژ از شب تا صبح ضرر دارد؟ همچنین راه های نگهداری صحیح از باتری را هم معرفی خواهیم کرد.

اگر گوشی زیاد در شارژ بماند چه می شود؟

Why You Shouldn’t Leave Your Phone Plugged in Overnight?

روند شارژ کردن گوشی، لپ تاپ و.. با پیشرفت تکنولوژی همواره تغییر پیدا کرده است. با این وجود نظریه ها مختلفی هم در این مورد به وجود آمده اند. به طور مثال به عقیده برخی از افراد گوشی باید تا ۰ درصد تخلیه شود و تا ۱۰۰ درصد در شارژ بماند! همچنین عده ای مخالف در شارژ از شب تا صبح گوشی هستند. در ادامه با توجه به بررسی های دقیق، این مطالب را بررسی می کنیم تا با استفاده صحیح از باتری گوشی آشنا تر شویم. در انتهای مطلب هم تاثیر زمان زیاد شارژ را خواهیم گفت.

چرخه شارژ شدن باتری گوشی و لپ تاپ و..

به طور کلی قبل از بررسی ضرر شارژ از شب تا صبح گوشی و زیاد ماندن گوشی در شارژ، ابتدا بهتر است باطری و شارژ شدن آن را بهتر بشناسیم و روش شارژ صحیح گوشی را بدانیم. باتری های مورد استفاده در گوشی ها از نوع لیتیوم یون (Lithium-ion battery) است که جدیدا از نوع لیتیوم پلیمر (Li-Po) استفاده می شود که کوچکتر، سریعتر امن تر و بهتر هستند. این باتری ها دارای چرخه شارژ و به اصطلاح عمر کاربردی هستند. هنگامی که باتری از صفر تا صد شارژ شود و مجدد شارژ آن خالی و به صفر برسد، یک چرخه شارژ نامیده می شود.

چرخه شارژ شدن باتری گوشی و لپ تاپ و..

باتری های جدید معمولا می توانند بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه شارژ کامل را انجام دهند و پس از آن ظرفیت آن ها کاهش می یابد. البته با توجه به نوع آن ها، اگر معمولا حتی از باتری هم استفاده نشود، عمر آن کاهش می یابد. (عمر مفید ۱۸ ماه تا ۳ سال) پس از این دوره ظرفیت باتری در واقعیت از صد درصد به ۷۵-۸۰ کاهش می باید و به مرور کمتر می شود. در نهایت این روند شما مجبور خواهید بود که گوشی خود را زود به زود شارژ کنید یا اقدام به تعویض باتری آن کنید.

همچنین آیا با فست شارژ ها آشنا هستید؟ در همین زمینه می توانید مطلب فست شارژ چیست؟ بررسی تکنولوژی فست شارژ گوشی سامسونگ، آیفون و.. را مطالعه نمایید.

افزایش عمر و تعداد چرخه های شارژ باتری

همانطور که چرخه های شارژ را معرفی کردیم، شما می توانید با روشی این طول چرخه ها را افزایش دهید. باتری در شارژ های بسیار کم یا بسیار زیاد دچار فعل و انفعالات شیمیایی می شود که عمر آن را بیشتر کاهش می دهند. اگر شما باتری خود را زمانی که به ۲۰ درصد می رسد شارژ کنید و در ۸۰ درصد شارژ کردن را متوقف کنید، عمر باتری افزایش می یابد.

افزایش عمر و تعداد چرخه های شارژ باتری

طبق بررسی های مختلف، با این روش تعداد چرخه های مفید باتری به ۱۰۰۰ چرخه خواهید رسید. (تقریبا ۳ سال با یک بار شارژ در روز) البته توجه داشته باشید که در نهایت عمر باتری کاهش یافته و باید پس از مدتی آن را تعویض کنید. راه معرفی شده فقط این روند را طولانی تر می کند.

بازی کردن با گوشی در حال شارژ، چه چیزهایی باتری گوشی را خراب می کند؟

باتری های گوشی، در دمای ۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد (۳۲ تا ۱۵۸ درجه فارنهایت) بهترین عملکرد را دارد و در دمای کمتر و بیشتر از آن، باتری سریعتر تخلیه و خراب شود. بنابر این گوشی خود را در روز های گرم داخل ماشین نگذارید و در فریزر و.. هم آن را رها نکنید! علاوه بر این موارد با بازی کردن، استفاده سنگین و.. هم که دما را افزایش می دهند، در کنار افزایش دمای شارژ شدن روند تخریبی را انجام می دهند پس برای سریعتر شارژ شدن و همچنین جلوگیری از کاهش عمر آن، بهتر است استفاده از گوشی در حال شارژ را کنار بگذارید.

بازی کردن با گوشی در حال شارژ، چه چیزهایی باتری گوشی را خراب می کند؟

استفاده از برنامه های مدیریت باتری برای افزایش عمر

جهت مدیریت بهتر، می توانید از برنامه های کمکی استفاده کنید. برای اندروید استفاده از برنامه Accubattery مناسب به نظر می رسد. این برنامه به شما امکان می دهد که درصد شارژ باتری را تنظیم کنید. این برنامه پس از رسیدن به درجه ای تعیین شده، آلارم پخش می کند تا شارژر را قطع کنید. همچنین خودگوشی ها هم برنامه هایی برای مدیریت بهتر باتری به شما ارائه می دهند که در تنظیمات باتری قابل دسترس است.

استفاده از برنامه های مدیریت باتری برای افزایش عمر

همینطور پیشنهاد می کنیم مطلب روش های بررسی امنیت و تست سالم بودن شارژ گوشی را هم مطالعه نمایید.

شارژ از شب تا صبح گوشی خوب است یا بد؟ مضرات زیاد ماندن گوشی در شارژ

باتری ها و شارژر های جدید پیشرفت های زیادی داشته اند. شارژر تا زمان پر شدن باتری در مدار قرار می گیرند و پس از آن اتصال این دو از هم قطع می شود و باتری از شارژ خارج می شود تا زمانی که درصدی از باتری کاهش یابد و شارژ مجدد انجام شود. پس نمی توان برای گوشی های جدید موضوع ماندن گوشی در شارژ تا صبح را خیلی مخرب معرفی کرد اما باید به چند نکته در شارژ از شب تا صبح توجه داشته باشید.

چه چیزهایی باتری گوشی را خراب میکند؟ ابتدا برای مسائل امنیتی باید دقت کنید که گوشی خود را زیر بالش و.. قرار ندهید تا موجب افزایش دما (در نتیجه کاهش عمر) و خطر (آتش سوزی، انفجار ناشی از گرما و..) نشوید. گوشی را جایی قرار دهید که تهویه هوا داشته باشد و روی موارد اشتعال زا مانند کاغذ و.. قرار ندهید.

شارژ کردن از شب تا صبح گوشی خوب است یا بد؟ مضرات زیاد ماندن گوشی در شارژ

پس از دما و آتش سوزی که به عنوان عوارض زیاد ماندن گوشی در شارژ معرفی کردیم، به دلیل افزایش دفعات شارژ مجدد، پر شدن باتری تا ۱۰۰ درصد و.. شارژ از شب تا صبح گوشی تاثیری در کاهش عمر باتری هم دارد. پس نمی توان این کار را هم کاملا بی ضرر محسوب کرد. پس بهتر است این کار را خیلی تکرار نکنید. البته اگر از گوشی های قدیمی استفاده می کنید، ممکن است از فناوری قدیمی تری استفاده کنند که شارژر در مدار باقی می ماند که در این گوشی ها افزایش دما برای باتری مضر است. در این موارد توصیه می شود که شارژ از شب تا صبح استفاده نکنید.

شارژ کردن از شب تا صبح گوشی خوب است یا بد؟ مضرات زیاد ماندن گوشی در شارژ

پیشنهاد ما برای بهترین زمان شارژ گوشی صبح پس از بیدار شدن و در هنگام دوش گرفتن یا میل کردن صبحانه است. همچنین فراموش نکنید که از کابل و شارژر استاندارد استفاده کنید که موضوع مهمی است. در پایان اگر برای شما هم پیش آمده باشد که گوشی خود را به پریز وصل کرده باشید اما وقتی به آیکن باتری روی صفحه نمایش نگاه می کنید اثری از شارژ شدن نبینید، مطلب ۱۳ روش حل مشکل شارژ نشدن یا دیر شارژ شدن گوشی و تبلت را هم مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش صحیح شارژ کردن گوشی را بررسی کردیم و دیدیم که شارژ از شب تا صبح برای گوشی چه مضراتی دارد. با توجه به این که با رعایت تمام موارد بالا شما عمر مفید باتری را افزایش می دهید اما در نهایت باز هم با کاهش کارایی مواجه خواهید شد، به نظرتان انجام این کار ها ارزش صرف کردن وقت بیشتر را دارد؟ شما چگونه از باتری خود استفاده می کنید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه ضرر زیاد ماندن گوشی در شارژ را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب