مطلب فعلی :

برچسب انرژی چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

رفتن به بالا

برچسب انرژی چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
حتما دقت کنید: برچسب انرژی چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

برچسب انرژی چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

برچسب انرژی روی اکثر محصولاتی که انرژی مصرف می کنند نصب می شود. هدف آن ها کمک به تصمیم گیری آگاهانه در مورد خرید یک دستگاه است اما متاسفانه کمتر به این برچسب توجه می شود. امروز در کلاسیک وب برچسب انرژی را به شما معرفی می کنیم و بررسی خواهیم کرد که چرا باید به برچسب انرژی روی محصول اهمیت داد؟

برچسب مصرف انرژی چیست و چه کاربردی در کولر، یخچال ، خودرو و.. دارد؟

What is Energy Labels ?

اگر در حال خرید یک ماشین ظرفشویی، یخچال، لباسشویی، اجاق گاز و کولر جدید و.. باشید، یک برچسب رنگی را روی محصول خواهید دید. به این برچسب، برچسب انرژی گفته می شود که به صورت یک استاندارد جهانی و به نام EU Energy Label (برچسب انرژی اتحادیه اروپا) شناخته شده و روی تمامی محصولاتی که انرژی مصرف می کنند نصب می شود. از آن جایی که برخی از دستگاه ها مانند یخچال ها ۲۴ ساعته و به صورت دائم در ۳۶۵ روز سال در حال کار هستند، کارآمد بودن مصرف انرژی آن ها هم برای محیط زیست و هم هزینه های جانبی بسیار مهم است. در ادامه بیشتر این برچسب را معرفی می کنیم.

برچسب انرژی چیست؟

برچسب مصرف انرژی چیست؟ برچسب انرژی نشانگر  میزان کارآمدی محصول از لحاظ مصرف انرژی است. در قوانین اروپا برای فروش محصولاتی مانند ماشین لباسشویی، تهویه مطبوع، یخچال و.. نصب این برچسب بر روی محصول اجباری است. در قسمت اول این برچسب یک نمودار به شما نشان داده می شود که در کلاس های A تا G دسته بندی شده است.

البته در سال های اخیر درجه بندی های A+، A++ و A+++ هم در بالای لیست اضافه شده اند. در مقابل این مقیاس، کارآمدی و مصرف دستگاه شما با استفاده از یک نشانگر، نشان داده می شود. اگر دستگاه شما در قسمت بالا و سبز باشد، بهینه و کارآمد است (هر چه تعداد + در مقابل A بیشتر باشد هم دستگاه کارآمد تر است). اگر در رده میانی یا زرد رنگ باشد، مصرف متوسطی دارد و در صورتی که در قسمت انتها یا قرمز رنگ باشد، دستگاهی پر مصرف و غیر کارآمد می باشد.

برچسب انرژی چیست؟

جهت ایجاد اطلاعات کامل تر، آمارهای دیگری هم در این برچسب ذکر می شوند.

برچسب انرژی چیست؟

قابل ذکر است که تفاوت بین هر رده برچسب های استاندارد روی وسایل مصرفی در منزل زیاد بوده و باید به آن توجه کرد. به طور مثال دستگاهی که دارای رده برچسب انرژی A++ است ۲۱ درصد نسبت به دستگاهی که در رده انرژی A+ می باشد، کار آمادتر و بهینه تر است در حالی که دستگاه های A+++ حتی این درصد را به عدد ۴۸ می رسانند.

همچنین اگر قصد خرید تلویزیون را دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب راهنمای کامل خرید تلویزیون سامسونگ ، ال جی ، سونی و.. را مطالعه نمایید.

نحوه سنجش و ایجاد برچسب انرژی خودرو، یخچال و..

برای تهیه برچسب انرژی، مصرف انرژی محصول (بر حسب کیلو وات ساعت) محاسبه شده و نسبت به کار آن مقایسه می شود. با در نظر گرفتن پارامتر هایی مانند ظرفیت و..، دستگاه هایی که انرژی مناسبی مصرف کرده و نسبت به انرژی مصرفی کارایی خوبی داشته باشد، در رده بهتری قرار می گیرد. در این کار از مرجع و استاندارد های از پیش تعیین شده استفاده می شود. بسته به قوانین هر کشور، معمولا سازمان هایی بر این موضوع نظارت می کنند.

سایر اطلاعات موجود در برچسب انرژی ماشین لباسشویی، کولر آبی و..

در برچسب انرژی کولر گازی و.. اطلاعات دیگری نیز در پایین نمودار مصرف قرار دارد. این اطلاعات شامل آمار هایی از عملکرد دستگاه می باشد:

سایر اطلاعات موجود در برچسب انرژی ماشین لباسشویی، کولر آبی و..

  • Noise Levels: سطح بلندی صدای دستگاه را نشان می دهد. (برای درک بهتر، ۱۰dB معادل صدای تنفس آرام، ۲۰dB صدای تیک ساعت، ۱۵۰dB صدای چکش پنوماتیک)
  • Water Consumption Per Cycle: مصرف آب در هر چرخه (برای لباسشویی، ظرفشویی و..)
  • Capacity: ظرفیت دستگاه و حجم قابل استفاده از دستگاه
  • Energy Consumption: مصرف انرژی دستگاه بر حسب کیلو وات در ساعت (kWh)

میزان مصرف انرژی در برچسب انرژی جاروبرقی و..

یکی دیگر از اطلاعات مهمی که در برچسب انرژی ذکر می شود و به آن اشاره کردیم، مصرف انرژی یا Energy Consumption است. این آمار به شما می گویید که دستگاه شما در یک ساعت چقدر انرژی مصرف می کند. با استفاده از این آمار می توانید هزینه برق مصرفی را هم محاسبه کنید.

همینطور اگر می خواهید میزان مصرف برق کامپیوتر خود را بدانید، مطالعه مطلب بررسی و محاسبه میزان مصرف برق کامپیوتر خانگی و لپ تاپ در حالت کار، Sleep و.. برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

لوگو های استفاده شده در برچسب انرژی

همچنین ممکن است برچسب ها و نماد هایی را هم در برچسب انرژی یخچال سامسونگ و.. مشاهده کنید که مشهور ترین آن ها را معرفی می کنیم. این نماد ها به عنوان یک جایزه رسمی هستند که پس از انجام مراحل خاصی به محصولات تعلق می گیرند:

European Eco Label: برچسب زیست محیطی اروپا برای محصولات غیر غذایی می باشد که کمترین اثرات زیست محیطی را داشته باشند. این نماد تمام چرخه تولید با حمل و نقل و.. را در نظر می گیرد.
لوگو های استفاده شده در برچسب انرژی

Energy Saving Trust Recommended: این نماد توسط یک سازمان غیر انتفاعی که برای کاهش انتشار کربن تلاش می کند، اهدا می شود. محصولات برای دریافت این نماد اعتماد صرفه جویی در انرژی باید آزمون های خاصی را انجام دهند.
لوگو های استفاده شده در برچسب انرژی

Energy Star: به این معنی است که دستگاه در حالت Stand By انرژی کمتر از میزان استاندارد تعیین شده مصرف می کند.
لوگو های استفاده شده در برچسب انرژی

چرا باید به برچسب انرژی روی محصول اهمیت داد؟

برچسب انرژی و کارآمد بودن مصرف انرژی محصول برای محیط ریست و شما بسیار مهم است. زیرا برخی از دستگاه ها ماند یخچال، همیشه در حال کار هستند و سایر دستگاه ها هم معمولا ساعت های زیادی استفاده استفاده می شوند. بنابراین اگر دستگاه شما مصرف کمتری داشته باشد و در برچسب انرژی آمار خوبی داشته باشد، خبر خوبی برای محیط زیست و جیب شما می باشد. دستگاه های کارآمد تر آسیب کمتری به محیط زیست وارد کرده و هزینه برق مصرفی شما را هم کاهش می دهند که در دراز مدت می تواند مبلغ چشمگیری باشد.

چرا باید به برچسب انرژی روی محصول اهمیت داد؟

ساخت برچسب مصرف انرژی

آیا قصد طراحی و ساخت برچسب انرژی را دارید؟ شما می توانید به راحتی از سرویس ساخت برچسب انرژی آنلاین استفاده کنید. پس از انتخاب نوع محصول، باید نوع برچسب (دسته بندی بر اساس نوع محصول، چند قسمتی بودن، رده بندی ها و..) را مشحص کنید. سپس بعد از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، برچسب انرژی محصول شما طراحی شده و در کامپیوتر شما ذخیره می شود.

ساخت برچسب مصرف انرژی

در پایان اگر فکر استفاده از منبع انرژی دیگری هم به ذهن شما رسید، مطالعه مطلب با این ۳ روش ساخت پنل سلول خورشیدی در خانه برق تولید کنید! را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز برچسب انرژی محصول را به شما معرفی کردیم. از این بعد در هنگام خرید با توجه بیشتر به این برچسب و انتخاب محصولات کارآمد، ضمن کمک به محیط زیست، در هزینه های پرداختی خود برای انرژی هم صرفه جویی کنید. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه برچسب های استاندارد روی وسایل مصرفی در منزل را در دیدگاه این پست با ما به اشترک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب