مطلب فعلی :

تنباکو چیست؟ اثراث مصرف تنباکو بر سلامتی

رفتن به بالا

تنباکو چیست؟ اثراث مصرف تنباکو بر سلامتی

نوشته admin

3 ماه قبل

بدون دیدگاه

رپرتاژ

مجله اینترنتی دانستنی ها
تنباکو چیست؟ اثراث مصرف تنباکو بر سلامتی

تنباکو چیست؟ اثراث مصرف تنباکو بر سلامتی

توتون یا تنباکو گیاهی است که در برگ‌های خود ماده‌ای به اسم نیکوتین دارد که از طریق دهان یا مسیرهای دیگر استنشاق می‌شود. تنباکو اثرهای مختلفی بر سلامت بدن و همچنین سیستم عصبی می‌گذارد. تنباکو ماده ای اعتیاد آور است و اگر به مدت طولانی مصرف شود؛ منجر به اعتیاد می‌شود.

نیکوتینی که در تنباکو وجود دارد، به سرعت وارد مغز می‌شود و علاوه‌بر اثرات جسمی، از نظر روحی و و روانی نیز باعث ایجاد مشکلات می‌شود. در ادامه مطلب شما را با تنباکو و اثراث مصرف آن آشنا خواهیم کرد.

تنباکو چیست؟

تنباکو چیست؟

تنباکو گیاه علفی است که با خشک شدن برگ‌های آن، محصولات تنباکو ساخته می‌شود. این گیاه اصولاً برای قلیان یا سیگار کاربرد دارد. از ترکیبات تنباکو می‌توان به نیکوتین اشاره کرد که موجب ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله ریوی، سرطان و قلبی-عروقی می‌شود. تنباکو باعث ترشح آدرنالین در مغز می‌شود و در نتیجه اعتیاد را به وجود می‌آورد. جالب است بدانید ماده تنباکو علاوه بر مصرف کننده برای افرادی که در اطراف مصرف کنندگان قرار دارند نیز خطراتی را به همراه می آورد.

برای ترک آسان موادی که از تنباکو تشکیل شده‌اند، می‌توانید از ایکوس استفاده کنید.

اثرات مصرف تباکو بر سلامتی

تنباکو اثرات بسیار منفی در سلامت بدن می‌گذارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

مصرف تنباکو و خطر دیابت

مصرف تنباکو ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد افزایش می‌دهد. به دلیل وجود نیکوتین در تنباکو، سلول‌ها تغییر می‌کنند و و باعث می‌شود بدن فرد نسبت به انسولین پاسخگو نباشد. همان طورکه می دانید انسولین نقش تعیین کننده‌ای در قند خون دارد و انرژی مورد نیاز سلول ها را تامین می‌کند. در نتیجه با مصرف تنباکو میزان قند خون شما بالا می‌رود و باعث خطر دیابت می‌شود.

تاثیر مصرف تنباکو بر پوست و مو

از اثرات منفی دیگر تنباکو می‌توان به پوست و مو ناسالم اشاره کرد. تنباکو به دلیل مواد شیمیایی که دارد، سبب تنگ شدن عروق خونی در پوست می‌شود که اکسیژن کم‌تری به پوست می‌رسد. با مصرف تنباکو سلول‌های پوست از بین می‌روند و در آخر چین و چروک و رنگ پریدگی را به وجود می‌آورد. مصرف تنباکو باعث کاهش جریان خون در پوست سر شده است که در نتیجه موها دچار ریزش و کم حجمی می‌شود. حتی با مصرف این ماده تخریب کننده ممکن است آقایان با تاسی مو مواجه شوند.

بهداشت ضعیف دندان با مصرف تنباکو

بهداشت ضعیف دندان با مصرف تنباکو

از دیگر مضرات مصرف تنباکو، اثرگذاری در سلامت لثه و دندان است. تنباکو باعث ایجاد بیماری های مختلف لثه مانند تورم، خونریزی و شل شدن دندان و… می شود. همچنین با مصرف آن حس بویایی و چشایی شما کاهش پیدا می‌کند و علاوه‌بر این، دندان های شما لکه دار و قهوه ای یا زرد می شود.

نقص سیستم ایمنی بدن

در کل مصرف تنباکو سیستم ایمنی بدن شما را به شدت نقص می‌کند و در نتیجه بدن شما در برابر انواع عفونت ها و بیماری ها ضعیف عمل می‌کند. براساس مطالعاتی که صورت گرفته است، با مصرف تنباکو خطر ابتلا به بیماری های مختلف افزایش پیدا می کند که شامل موارد زیر می‌شود.

  • سرطان
  • روماتیسم مفصلی
  • بیماری های لثه
  • ذات الریه
  • آنفولانزا

عوارض مصرف تنباکو در باروری

مصرف تنباکو تاثیر منفی در باروری بانوان دارد و همچنین در عملکرد سیستم تولید اسپرم مردان نیز تاثیر می گذارد. طی مطالعات انجام شده، با مصرف کردن این ماده، تعداد اسپرم آقایان کاهش پیدا می‌کند و کیفیت آن پایین می آید. در بانوان نیز ساختار لوله های فالوپ و رحم تغییر کرده و تعداد تخمک ها کم می‌شود.

عارضه بیماری قلبی با مصرف تنباکو

تنباکو موجب تنگ شدن شریان‌هایی می‌شود که خون را به قلب می‌رسانند. این تنگ شدن باعث انسداد شده و خون کافی به عضله قلب نمی‌رسد و در نتیجه بیماری های قلبی مانند حمله قلبی در فرد رخ می‌دهد. این انسداد لخته در شریان های قلب، گاهی ممکن است حملات ناگهانی و غیر منتظره قلب را  در اشخاص به وجود بیاورد.

سکته

سکته‌های مغزی و قلبی از عواملی است که در اثر مصرف تنباکو ممکن است رخ بدهد. استفاده از تنباکو فشار خون را در فرد افزایش می‌دهد و باعث فشرده شدن رگ‌های خونی و یا حتی بروز لخته خون می‌شود. تنباکو احتمال دارد که  جریان خون رسانی در بدن را متوقف کند و احتمال بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش دهد.

سخن پایانی

به‌طور کلی تنباکو و متعلقات آن به شدت روی سلامت و جسمی و روحی تمام افراد تاثیر می‌گذارد و باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود که ممکن است جبران ناپذیر باشد. سعی کنید به هیچ عنوان از این ماده اعتیاد آور استفاده نکنید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

اگر دچار اعتیاد به تنباکو و نیکوتین آن شدیدحتماً به یک درمانگر ماهر مراجعه نمایید.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

  • نوشته admin
  • 3 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • رپرتاژ

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب