مطلب فعلی :

تکنولوژی ناچ (Notch) گوشی چیست؟ آشنایی با کاربرد ، مزایا و معایب بریدگی نمایشگر

رفتن به بالا

تکنولوژی ناچ (Notch) گوشی چیست؟ آشنایی با کاربرد ، مزایا و معایب بریدگی نمایشگر

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
راهنما: تکنولوژی ناچ (Notch) در گوشی چیست؟ آشنایی با کاربرد ، مزایا و معایب بریدگی نمایشگر

تکنولوژی ناچ (Notch) گوشی چیست؟ آشنایی با کاربرد ، مزایا و معایب بریدگی نمایشگر

در طراحی گوشی های هوشمند جدید، از تکنولوژی ناچ (Notch) استفاده می شود. برخی از افراد طرفدار این نوع طراحی و کاربرد های آن هستند و برخی دیگر هم از آن راضی نیستند! Notch را می توان قدمی رو به آینده در طراحی گوشی های هوشمند محسوب کرد. امروز در کلاسیک وب تکنولوژی ناچ در گوشی های هوشمند را معرفی می کنیم و کاربرد ها، هدف و وضعیت آن در آینده را هم بررسی خواهیم کرد.

کاربرد Notch یا بریدگی نمایشگر گوشی اندروید ، اپل آیفون و… چیست؟

What is the Notch in Phone?

گوشی های هوشمند از نظر سخت افزاری و همچنین ظاهری، هر ساله تغییراتی را می پذیرند و سبک های جدیدتری معرفی می شود. یکی از مواردی که همواره در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است، حذف حاشیه اطراف صفحه نمایش و افزایش نسبت صفحه نمایش به بدنه می باشد. طراحان در این راه به تکنولوژی ناچ یا بریدگی صفحه نمایش رسیده اند که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

تکنولوژی ناچ یا بریدگی نمایشگر چیست؟

حذف حاشیه و فضای اضافی اطراف صفحه نمایش گوشی ها هوشمند، یکی از سبک هایی است که آینده طراحی را به خود اختصاص داده است. دکمه های فیزیکی ناوبری حذف شده، حسگر اثر انگشت به پشت منتقل شده و بلندگو ها در لبه جا گرفته اند. اما یکی از مشکلاتی که در این راه وجود دارد، قرار گرفتن دوربین سلفی و.. در بالای صفحه نمایش است. بنابراین طراحان، صفحه نمایش را تا نزدیک لبه بالایی گوشی گسترش داده اند اما قسمتی از صفحه نمایش جلوی دوربین سلفی و سنسور ها را حذف کرده اند. به این حالت بریدگی صفحه نمایش یا ناچ گفته می شود.

تکنولوژی ناچ چیست؟

اینگونه از فضای کناره های دوربین هم استفاده مفید تری می شود. هدف این کار افزایش فضای صفحه نمایش گوشی و همچنین گامی برای رسیدن به طراحی بدون لبه صفحه نمایش در گوشی می باشد. به طور مثال در تصویر زیر سه آیفون ۲۰۰۷, iPhone 6S 2015, iPhone X 2017 را مشاهده می کنید در مدل های جدید نسبت نمایشگر به بدنه، نسبت به مدل های قدیمی تر افزایش یافته است.

تکنولوژی ناچ چیست؟

همچنین برای این که به صورت کامل با تفاوت بین تاچ و LCD آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مطلب بررسی کامل : تفاوت ها و تشخیص تاچ با ال سی دی و گلس گوشی را هم مطالعه نمایید.

اولین گوشی استفاده کننده از ناچ، گوشی های دارای ناچ

برخلاف باور عموم، اپل اولین استفاده کننده از این تکنولوژی نبوده و در گوشی Essential Phone PH-1 اولین بار از Notch استفاده شد. در این گوشی یک نیم دایره کوچک که برای دوربین سلفی در بالای صفحه نمایش قرار گرفته است.

اولین گوشی استفاده کننده از ناچ

مشکلی که در این گوشی به چشم می خورد، وجود نواری در پایین صفحه بود که هدف این تکنولوژی را به چالش می کشید. دو ماه بعد از این گوشی، آیفون X منتشر شده که به شکل بهتری از این تکنولوژی استفاده کرده است. اکنون اکثر گوشی های پرچمدار و رده بالا با این قابلیت طراحی می شوند.

اولین گوشی استفاده کننده از ناچ

اجزای داخل فضای ناچ در موبایل

اجزای مختلفی از گوشی های دارای ناچ، در این فضا بسته به تولید کنندگان گوشی وجود دارد که امکان مخفی کردن آن ها یا تغییر مکان وجود ندارد. به طور مثال در Essential تنها دوربین سلفی قرار گرفته است و شاهد ناچ کوچکی هستیم ولی در برخی دیگر از سازنده ها در کنار دوربین سلفی، بلندگو تماس، سنسور های مختلف و.. هم قرار دارد و ناچ آن ها بزرگتر هستند.

اجزای داخل فضای ناچ

در گوشی هایی مانند iPhone X و Xiaomi Mi8 Explorer Edition به دلیل سنسور های لازم برای تشخیص چهره از قطعات بیشتری استفاده شده است.

غیر فعال کردن ناچ در گوشی

از آنجایی که ممکن است برخی طراحی بریدگی صفحه نمایش را دوست نداشته باشند، برخی از گوشی های Huawei و OnePlus قابلیتی را اضافه کرده اند تا بتوانید صفحه های کنار ناچ را خاموش کنید تا شکل گوشی شما ساده شود.

غیر فعال کردن ناچ در گوشی

همچنین اگر قصد چسباندن گلس دارید، مطالعه مطلب آموزش نحوه نصب و چسباندن گلس و محافظ صفحه گوشی بدون حباب برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

مزایا و معایب ناچ در گوشی، آیا وجود Notch واقعا ضروری است؟

بعضی از تولید کنندگان، پاسخ این سوال را مثبت می دهند. زیرا تنها به کمک بریدگی بالای نمایشگر می توان فضای صفحه نمایش را افزایش داد. این تکنولوژی مزایای مختلفی مانند افزایش فضای صفحه نمایش و.. دارد. اما معایب خاصی در آن دیده نمی شود.

وجود ناچ واقعا ضروری است؟

با این ویژگی می توان آیکن ها درصد باتری، اتصالات و برنامه های فعال، وضعیت آنتن و.. را در اطراف ناچ قرار داد و این گونه از فضای بیشتری استفاده کنیم.

وجود ناچ واقعا ضروری است؟

آینده ناچ در تلفن های همراه آیفون ، سامسونگ و..

اکثر طراحان باور دارند که ناچ فقط قدمی رو به آینده است و به نظر می رسد که ناچ ویژگی ماندگاری نیست و در چند سال آینده نیازی به آن نخواهد بود. زیرا با جاسازی دوربین سلفی داخل بدنه، مخفی کردن سنسور ها زیر صفحه و سایر روش ها سعی در حذف ناچ دارند تا در آینده قسمت جلو گوشی ها فقط شامل صفحه نمایش یکپارچه و با قاب نازک باشد. این کار در برخی از مدل ها مانند Oppo Find X و Vivo Nex صورت گرفته است.

آینده ناچ در تلفن های همراه

در این گوشی ها، دوربین سلفی با یک مکانیزم کشویی داخل بدنه مخفی می شود و در صورت نیاز مکانیزم کشویی باز می شود تا دوربین در موقعیت مناسب قرار گیرد. در گوشی های دیگر هم مانند Xiaomi Mi Mix 3 می توانید به صورت دستی مکانیزم کشویی را باز کرده تا دوربین در دسترس قرار گیرد.

آینده ناچ در تلفن های همراه

در پایان اگر زمانی صفحه گوشی شما آسیب دید و خودتان قصد تعمیر داشتید، مطالعه مطلب تعمیر و درست کردن صفحه نمایش شکسته ، تاچ خراب و.. گوشی مانند یک حرفه ای ! را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز تکنولوژی ناچ در گوشی های هوشمند را معرفی کردیم. آیا تجربه استفاده از این گوشی ها را داشته اید؟ طرفدار طراحی ساده هستید یا تکنولوژی ناچ استایل؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه صفحه نمایش Notch را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب