مطلب فعلی :

حل مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون یا مانیتور در ویندوز ۱۱

رفتن به بالا

حل مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون یا مانیتور در ویندوز ۱۱

نوشته admin

1 هفته قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
حل مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون یا مانیتور در ویندوز 11

حل مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون یا مانیتور در ویندوز ۱۱

اتصال مانیتور و تلویزیون به ویندوز ۱۱ با کابل HDMI 📺 بهترین روش برای پخش با کیفیت ویدیوها و تصاویر در کامپیوترهای شخصی است.

اما مشکلی که ممکن است پیش بیاید این است که ممکن است ویندوز ۱۱، مانیتور یا تلویزیون متصل شده با کابل HDMI را تشخیص ندهد. در این مطلب از کلاسیک وب، به حل مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون یا مانیتور در ویندوز ۱۱ می پردازیم.

حل مشکل اتصال ویندوز ۱۱ به تلویزیون با کابل HDMI

Solving Windows 11 HDMI/TV Monitor Detection Issues

به طور خلاصه برای حل مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون باید روش های زیر را امتحان کنید:

  • از مواردی چون قرارگیری درست کابل HDMI، تمیز بودن کابل از گرد و خاک، استاندارد بودن کابل اطمینان حاصل کنید.
  • به بخش System در تنظیمات ویندوز ۱۱ بروید. سپس در بخش Display، از منوی Scale & layout روی گزینه Multiple displays کلیک کنید. در مرحله بعد، Detect را انتخاب کنید تا نمایشگر متصل شده را پیدا کنید.
  • روی دسکتاپ ویندوز ۱۱ کلیک راست کنید. بر روی Display setting کلیک کنید. گزینه Identify را باز کنید و بر روی Show on only 2 کلیک نمایید.
  • با فشردن کلیدهای Windows+p در بخش تنظیمات Projection، گزینه Duplicate را انتخاب کنید.
  • دو کلید Windows + X را فشار دهید. بر روی Device Manager کلیک کنید. در بخش Display Adapter، بر روی درایور خود راست کلیک کنید و بر روی Update driver کلیک نمایید.
  • روی صفحه دسکتاپ ویندوز ۱۱ راست کلیک کنید. سپس  Show more options را انتخاب کنید. بر روی Intel Graphic Setting کلیک کنید. در مرحله بعد، بر روی Multiple Displays کلیک نمایید. در بخش Select one or more displays مانیتور خارجی یا تلویزیون را انتخاب کنید.
  • در بخش Setting ویندوز ۱۱، بر روی Windows Update و سپس Check for updates کلیک کنید.

در ادامه، جزییات مراحل بالا و چند روش دیگر را به صورت مرحله به مرحله بررسی می کنیم.

۱- بررسی اولیه و مقدماتی

پیش از بررسی های پیشرفته، بهتر است بررسی های اولیه کابل HDMI را انجام دهید:

  • اطمینان حاصل کنید که کابل HDMI به درستی در پورت HDMI تلویزیون یا مانیتور قرار گرفته و محکم است.
  • ممکن است که گرد و خاک دلیل مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون باشد. بهتر است پورت کابل و پورت مانیتور را با مسواک تمیز کنید.
  • کابل HDMI را از کامپیوتر جدا کنید و ویندوز را ریستارت نمایید. بعد از بالا آمدن ویندوز، کابل را مجددا به لپتاپ وصل کنید.
  • کابل HDMI که می خواهید استفاده کنید را به دقت بررسی کنید. مطمئن شوید که هر یک از دو سر آن فرسودگی یا پارگی نداشته باشد.
  • در صورتی که تلویزیون و یا مانیتور شما دارای پورت HDMI دیگری است، کابل را به آن وصل کنید. معمولا مانیتورهای تلویزیون ها دارای پورت های HDMI متعدد هستند.
  • مطمئن شوید که از کابل HDMI مناسب و با استانداردهای به روز استفاده می کنید. زیرا استاندارد HDMI در دو نسخه وجود دارد و نسخه اول آن قدیمی است و ممکن است با اتصال آن به پورت نسخه دو، تصاویر روی مانیتور نشان داده نشود.
  • اگر هنوز با مشکل اتصال کابل HDMI از کامپیوتر به تلویزیون مواجه هستید، روش های زیر را امتحان کنید.

۲- شناسایی دستی مانیتور و تلویزیون در ویندوز ۱۱

ممکن است ویندوز ۱۱ در تشخیص مانیتورها و یا تلویزیون های قدیمی از طریق HDMI دچار مشکل شود.  ابتدا دو کلید Windows + i را همزمان فشار دهید تا تنظیمات ویندوز ۱۱ باز شود.

به منوی System بروید.

گزینه Display را انتخاب نمایید.

مشکل اتصال کابل HDMI

از منوی Scale & layout روی گزینه Multiple displays کلیک کنید.

مشکل اتصال کابل HDMI از کامپیوتر به تلویزیون

Detect را انتخاب کنید تا تا نمایشگر متصل شده را پیدا کنید.

حل مشکل اتصال ویندوز 11 به تلویزیون با کابل HDMI

اگر ویندوز۱۱ موفق به شناسایی نمایشگر نشود، پیام عدم شناسایی نمایشگر را نمایش می دهد. در این صورت روش بعدی را انجام دهید.

۳- انتخاب دستی نمایشگر دوم

هنگامی که کامپیوتر خود که ویندوز ۱۱ روی آن نصب شده است را به یک مانیتور یا تلویزیون متصل می کنید، سیستم عامل به صورت خودکار، نمایشگر متصل شده را به عنوان گزینه پیش فرض، برای نمایش محتوا تنظیم می کند. اگر همچنان مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI دارید، باید از منوی تنظیمات Display، تغییراتی ایجاد کنید.

روی دسکتاپ ویندوز ۱۱ کلیک راست کنید و از منو، بر روی Display setting کلیک کنید.

مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون

گزینه Identify را باز کنید. بر روی Show on only 2 کلیک نمایید. گزینه Show on only 2 نمایشگر فعلی را نمایش می دهد و در صورتی که بر روی این گزینه باشد، تصاویر روی صفحه نمایشگر لپ تاپ شما پخش می شود.

حل مشکل اتصال کابل HDMI

۴- تغییر تنظیمات از بخش Projection

از فشردن همزمان دو کلید Windows + P برای رفتن به صفحه تنظیمات Projection استفاده کنید.

با انتخاب گزینه PC screen only، محتوا روی نمایشگر کامپیوتر نمایش داده می شود و صفحه نمایش دوم (تلویزیون، مانیتور) نادیده گرفته می شود.

مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون

با انتخاب گزینه Duplicate، هر آنچه که در نمایشگر کامپیوتر نمایش داده می شود، دقیقا در نمایشگر دوم (تلویزیون، مانیتور) نیز نمایش داده می شود.

استفاده از گزینه Extend زمانی ایده آل است که چندین نمایشگر را به لپتاپ خود متصل می کنید. به این صورت که تصویر اصلی بین مانیتورها تقسیم می شود و هر تکه از آن در یک نمایشگر نمایش داده می شود. این مورد زمانی کاربرد دارد که مثلا بخواهید لیستی از تصاویر دوربین های مداربسته را مشاهده کنید.

گزینه Second screen only نیز بسیار کاربردی است و با انتخاب آن، تصویر تنها روی نمایشگر دوم نمایش داده می شود و روی نمایشگر اصلی کامپیوتر شما نمایش داده نمی شود.

۵- به روزرسانی درایور کارت گرافیک

در صورتی که کارت گرافیک شما قدیمی باشد ممکن است منجر به عدم پخش صدا با کابل HDMI در ویندوز ۱۱ شود. برای بروزرسانی درایور کارت گرافیک، ابتدا دو کلید Windows + x را همزمان فشار دهید. سپس گزینه Device Manager را انتخاب کنید.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

به پایین لیست بروید تا Display adapter را پیدا کنید. بر روی آن کلیک کرده و آن را گسترش دهید تا لیست کارت گرافیک های خود را مشاهده کنید.

روی درایور کارت گرافیک راست کلیک نمایید و از منوی نمایش داده شده، بر روی Update driver کلیک کنید.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

گزینه Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید. ویندوز به طور خودکار، آخرین درایورها را از اینترنت پیدا کرده و نصب می کند. اطمینان حاصل کنید که در طول فرایند به روزرسانی، کامپیوتر شما به اینترنت متصل باشد.

حل مشکل اتصال ویندوز 11 به تلویزیون با کابل HDMI

۶- استفاده از پنل تنظیمات گرافیک برای تشخیص نمایشگر

روی صفحه دسکتاپ ویندوز ۱۱ راست کلیک کنید تا منو کلیک راست باز شود.

گزینه Show more options را انتخاب کنید.

مشکل اتصال کابل HDMI از کامپیوتر به تلویزیون

بر روی گزینه Intel Graphic Setting کلیک کنید.

مشکل اتصال کابل HDMI

از نوار کناری سمت چپ، بر روی Multiple Displays کلیک کنید.

عدم پخش صدا با کابل HDMI در ویندوز 11

در بخش  Select One or More Active Displays، مانیتور خارجی و یا تلویزیون را انتخاب کنید. با انتخاب نمایشگر ثانویه، تصویر بر روی آن نمایش داده می شود.

مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون

۷- بررسی آپدیت های جدید برای ویندوز ۱۱

در برخی موارد ممکن است دلیل مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI، باگ ویندوز باشد. در این حالت با به روزرسانی ویندوز، باگ های آن نیز از بین می رود. می توانید به صورت دستی ویندوز خود را به روزرسانی کنید. برای این کار به بخش Setting در Start کامپیوتر خود بروید. بر روی Windows update کلیک کنید. سپس بر روی Check for updates کلیک کنید.

شما می توانید به صورت انتخابی، به روزرسانی انجام دهید. برای این کار، در بخش Windows update بر روی Advanced options کلیک کنید.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

در مرحله بعد به بخش Additional options بروید. در این بخش، تعداد به روزرسانی های اختیاری موجود در صورت وجود را مشاهده خواهید کرد. بر روی Optional updates کلیک کنید تا آن ها را نصب کنید.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

۸- بررسی نرم افزار OEM برای به روزرسانی ها

نرم افزار OEM مانند Windows update عمل می کند. توجه داشته باشید که ممکن است نرم افزار OEM در همه برندهای لپ تاپ موجود نباشد. با جستجوی حرف اول برند لپ تاپ خود (برای نمونه تایپ D برای برند Dell) می توانید این ابزار را در صورت وجود مشاهده کنید.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

ممکن است این برنامه درایورهایی را پیدا کند که Windows update قادر به پیدا کردن آن ها نیست. برای مثال در تصویر زیر، درایورهای لپ تاپ Dell برای دانلود و نصب نمایش داده شده است.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

۹- بررسی Resolution و Refresh Rate

ابتدا بر روی یک فضای خالی در صفحه دسکتاپ کلیک راست کنید و از منوی نمایش داده شده بر روی Display setting کلیک کنید.

مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون

در مرحله بعد، نمایشگری که می‌خواهید رزولوشن آن را تغییر دهید، انتخاب کنید. اگر آن را نمی‌بینید، روی دکمه Identify کلیک کنید تا نمایشگرهای متصل شده به کامپیوتر شناسایی شوند. سپس به بخش Scale and layout بروید و از منوی کشویی Display resolution مقدار رزولوشن را انتخاب نمایید. تغییر رزولوشن به یک مقدار مناسب با مشخصات مانیتور یا تلویزیون شما می‌تواند مشکل اتصال کابل HDMI در ویندوز ۱۱ را برطرف نماید.

مشکل اتصال کابل HDMI

پس از تنظیم رزولوشن، در همان بخش، به پایین اسکرول کنید و در بخش Related setting، بر روی Advanced display کلیک کنید.

در بالای صفحه، نمایشگری که می خواهید Refresh Rate تغییر دهید را انتخاب کنید.

Refresh Rate نمایشگر را در بخش Choose a refresh rate مشخص کنید. این کار منجر به بهبود کیفیت تصویر و رفع مشکل اتصال کابل HDMI در ویندوز ۱۱ مربوط به عدم نمایش یا کیفیت پایین تصویر می شود.

مشکل اتصال کابل HDMI

ممکن است لازم باشد برای استفاده از حداکثر Refresh Rate ممکن، دفترچه راهنمای مانیتور یا تلویزیون خود را بررسی کنید. زیرا باید بدانید که تلویزیون شما تا چه مقدار Refresh Rate را پشتیبانی می کند.

۱۰- اجرای دستور اسکن SFC یا  DISM در CMD

دلیل مشکل اتصال کابل HDMI در ویندوز ۱۱ ممکن است مربوط به خراب شدن فایل های سیستمی باشد. برای اجرای ابزارهای SFC و DISM مراحل زیر را دنبال کنید:

بر روی آیکون start ویندوز راست کلیک کرده و بر روی Windows Terminal(Admin) کلیک و در ادامه بر روی Yes کلیک کنید.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

در پنجره ترمینال، دستور زیر را وارد کنید.

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

پس از اجرای دستورات DISM، دستور زیر را برای اجرای اسکن SFC وارد کنید.

sfc /scannow

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

ممکن است مدتی طول بکشد تا ابزارهای SFC و DISM اسکن خود را تکمیل کنند. پس از اتمام اسکن، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا HDMI به درستی کار می کند یا خیر.

۱۱- به روزرسانی ویندوز را به عقب برگردانید

ممکن است به روزرسانی انجام شده، دارای اشکالاتی باشد. اگر متوجه شدید که پس از انجام به روز رسانی، پورت HDMI در ویندوز ۱۱، عمل نمی کند، باید به روزرسانی را برگردانید.

صفحه Setting را با فشردن همزمان دو کلید Windows + I باز کنید.

بر روی Windows update واقع در پایین صفحه سمت چپ کلیک کنید. سپس بر روی Update history کلیک نمایید.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

به پایین صفحه بروید و بر روی Uninstall updates کلیک کنید.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

برای آخرین به روزرسانی خود بر روی Uninstall کلیک کنید.

۱۲- نصب دوباره درایور GPU

روی منوی start راست کلیک کرده و Device Manager را انتخاب کنید.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

بخش Display adapters را باز کنید. بر روی درایور خود راست کلیک کرده و سپس بر روی Uninstall device کلیک کنید.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

انتخاب خود را تایید کنید.

کامپیوتر خود را ریستارت کنید و مجدد به بخش Device Manager بروید.

بر روی گزینه Scan for hardware changes کلیک کنید تا یک درایور جدید نصب شود.

مشکل اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل HDMI

۱۳- راه اندازی کامپیوتر در حالت Safe Mode

اگر هنوز مشکل اتصال کابل HDMI در ویندوز ۱۱ حل نشده است، سعی کنید کامپیوتر خود را در حالت Safe Mode راه اندازی کنید. این کار می تواند به کامپیوتر شما کمک کند تا از نمایشگر دوم یا سوم استفاده کند.

سوالات متداول

چرا HDMI صدا ندارد؟

جهت رفع این مشکل می توانید راه حل هایی مانند بررسی سالم بودن کابل، اتصال کابل به یک پورت دیگر از دستگاه، بررسی تنظیمات صدای دستگاه های متصل و بروزرسانی درایورها را امتحان کنید.

چرا HDMI وصل نمی شود؟

وصل نشدن HDMI می تواند علل متعددی داشته باشد. از جمله می توان به تنظیم نبودن رزولوشن و روشنایی خروجی لپ تاپ، درست وصل نشدن کابل به پورت ها، سالم و استاندارد نبودن کابل و به روز نبودن سیستم عامل لپ تاپ اشاره کرد.

چرا HDMI تصویر ندارد؟

سالم نبودن پورت ورودی و کابل استفاده شده، تنظیم نبودن نمایش خروجی و مشکلات سخت افزاری می تواند دلیل عدم نمایش تصویر با کابل HDMI باشد.

جمع بندی

زمانی که با مشکل اتصال کابل HDMI به تلویزیون و یا مانیتور در ویندوز ۱۱ مواجه می شوید، می توانید راه حل های متعددی را برای رفع این مشکل انجام دهید. بررسی سالم بودن کابل، امتحان پورت های دیگر جهت اتصال، به روزرسانی ویندوز و درایور کارت گرافیک از جمله راه هایی است که می توانید امتحان کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

۱۳ تا از روش های حل مشکل اتصال کابل HDMI از لپتاپ به تلویزیون یا مانیتور در ویندوز ۱۱ را معرفی کردیم. پس از اعمال راه حل های موجود در این مطلب، باید تصاویری با بهترین کیفیت را دریافت کنید. اگر شما از راه حل های دیگری جهت حل مشکل اتصال کابل HDMI در ویندوز ۱۱ استفاده کرده اید، آن ها را به ما و دیگران در بخش نظرات این پست معرفی کنید.

  • نوشته admin
  • 1 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب