مطلب فعلی :

حل مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4 (تعمیر نرم افزاری و سخت افزاری)

رفتن به بالا

حل مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4 (تعمیر نرم افزاری و سخت افزاری)

نوشته admin

1 ماه قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
حل مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4 (تعمیر نرم افزاری و سخت افزاری)

حل مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4 (تعمیر نرم افزاری و سخت افزاری)

دکمه‌های دسته PS4 یکی از عناصر مهم برای تجربه بازی کاربران محسوب می‌شوند. 🎮 با این حال، مشکلاتی مانند عدم کارکرد یا عملکرد ناصحیح ممکن است این تجربه را مختل کنند. از عوامل فنی تا خطاهای نرم‌ افزاری، عوامل متعددی ممکن است دلیل این مسئله باشد. در این مطلب از کلاسیک وب، به بررسی و حل مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4 از تعمیر نرم افزاری و سخت افزاری خواهیم پرداخت تا کاربران بتوانند مجدد از کنسول بازی خود استفاده کنند.

راهنما تصویری خراب شدن دکمه دسته PS4

PS4 Controller Not Working? Ways to Troubleshoot & Fix

به طور خلاصه برخی از رایج‌ترین دلایل کار نکردن دسته بازی و دکمه‌های کنترلر PS4 از جمله موارد زیر است:

  • تمام شدن باتری دسته
  • جفت شدن با دستگاهی دیگر
  • زیاد بودن فاصله بین شما و کنسول
  • خراب بودن کابل USB که دسته و کنسول را به هم ارتباط میدهد
  • خاموش شدن دسته ها به دلیل فعال بودن حالت Power Save
  • کثیف بودن دکمه‌های دسته کنترلر

در ابتدای این مطلب سعی میکنیم تا ابتدا به مسائل و راهکارهای بدیهی‌تری بپردازیم که ممکن است مشکل شما را سریع‌تر حل کند. اما اگر این موارد نتوانست به شما کمک کند و مسئله پیش آمده بسیار جدی بود، شاید بهتر باشد از روش‌های دیگر مثل تعمیر یا تعویض دکمه‌های دسته بازی استفاده کنید.

۱- وصل نبودن دسته کنترل PS4

در حالت عادی زمانی که دکمه های دسته باشی را فشار میدهید باید روشن شوند و به خوبی عمل کنند. اما اگر دسته به طور مناسبی به دستگاه متصل نشده باشد، نوار نوری روی کنترلر برای مدتی چشمک میزند و سپس خاموش میشود.

اگر از دسته‌های بازیتان با کنسول دیگری بازی کرده باشید، ممکن است با مسئله کار نکردن دکمه ها مواجه شوید. به طور مثال اگر در آخرین مرتبه دسته ها را به کامپیوتر یا کنسول دیگری متصل کرده باشید امکان اینکه مجدد دسته ها به همان دستگاه متصل شوند زیاد است. بنابراین برای رفع این مشکل لازم است تا دسته ها را مجددا با PS4 ست کنید.

برای اینکار دسته‌ها را با استفاده از کابل میکرو USB به PS4 متصل کنید. آموزش کامل تصویری نصب و راه اندازی پلی استیشن ۴ میتواند به شما کمک کند تا این مراحل را به شکل بهتری انجام دهید. برای اتصال بهتر بهتر است از کابل‌های با کیفیت استفاده کنید. پس از اتصال دسته بازی دکمه PS را برای یک لحظه فشار دهید تا نور آن برای مدتی چشمک بزند. این مسئله نشان میدهد که دسته شما به خوبی متصل شده و حال میتوانید از دکمه‌های آن بدون هیچ ایرادی استفاده کنید.

۲- قطع و وصل شدن دسته بازی

اگر دسته های بازی شما به صورت تصادفی قطع میشوند، با چند راه حل میتوانید این مشکل را برطرف کنید.

در ابتدا لازم است که از شارژ بودن دسته های کنترلر مطمئن شوید. شاید این مسئله ساده بنظر بیاید اما اگر باتری کنترل ها کم و یا تمام شده باشد این مسئله یکی از عوامل اصلی کار نکردن دکمه دسته PS4 است. برای مطمئن شدن از عمر باتری دسته و وضعیت آن، دکمه PS را نگه دارید تا منوای در سمت چپ صفحه نمایش داده شود. نماد کنترلی را می بینید که عمر باتری آن در پایین نمایش داده می شود.

مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4

اگر با استفاده از این روش مشکل شما همچنان حل نشد، فاصله خودتان را با کنسول بررسی کنید. اگر بیش از حد از کنسول فاصله داشته باشید این مسئله میتواند دکمه های دسته PS4 را دچار مشکل کند. محدوده پشتیبانی بلوتوث در حدود ۹ متر است بنابراین بهتر است اگر نسبت به دستگاه دور هستید، جایتان را عوض کنید.

به خاطر داشته باشید که سیستم PS4 دارای تنظیماتی است که در صورت مدتی غیر فعال بود، به صورت خودکار دسته‌ها را برای صرفه جویی در مصرف انرژی خاموش میکند. بنابراین اگر میخواهید از این اتفاق جلوگیری کنید، وارد بخش‌های Settings > Power Save Settings > Set Time Until Controllers Turn Off شود و این تنظیمات را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که اینکار باعث استفاده از باتری دسته‌ها حتی در هنگام استفاده نکردن از آنها میشود.

رفع مشکل قطع و وصل شدن دسته بازی

تعمیرات کلی در زمانی که دکمه‌های دسته  PS4 کار نمیکند

در بخش بالا به برخی از نکات رایج و کلی اشاره کردیم. اگر تا اینجای کار همچنان مشکلات دسته PS4 شما حل نشده است، روش‌های فنی و تخصصی‌تر را دنبال کنید.

۱- حل مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4 با یک ریستارت ساده!

برخی اوقات مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4 مربوط به وجود اشکال در کنسول است. بنابراین منطقی‌ترین کار پیش از انجام هر کار دیگری ری استارت کردن کنسول است. اگر دکمه‌های دسته شما به قدری کار میکنند که بتوانید دکمه PS را بگیرید، وارد منوی Quick شوید و به مسیر Power > Restart PS4 بروید تا بتوانید سیستم را مجددا راه اندازی کنید.

ری ساتارت کردن PS4 برای رفع مشکل کار نکردن دکمه دسته

اگر به طور کلی نمیتوانید از دسته کنترلر بازی استفاده کنید، لازم است که دکمه پاور کنسول را فشار دهید و برای چند لحظه نگه دارید تا زمانی که دوبار صدای بوق بشنوید. با اینکار سیستم به طور کامل خاموش میشود. سپس با دوباره فشار دادن دکمه پاور میتوانید آن را مجددا روشن کنید. اگر دکمه نارنجی کنسول روشن شد یعنی حالت Rest Mode فعال شده است و سیستم به طور کامل خاموش نیست.

بعد از ری استارت کردن دستگاه، دسته‌ها را مجدد برسی کنید و در صورت لزوم با استفاده از کابل USB آنها را متصل کنید. اگر مشکل شما خیلی جدی باشد، ممکن است نیاز به ریست فکتوری پلی استیشن ۴ (PS4) داشته باشید.

۲- دسته‌ها را یکبار فراموش و مجددا متصل کنید

اگر یک کنترلر دوم PS4 (یا یک کنترلر PS Move برای PS VR) دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید تا به یک منویی دسترسی پیدا کنید که به شما اجازه می‌دهد کنترلری که مشکل دارد را حذف کنید. به بخش Settings > Devices > Bluetooth Devices بروید و ورودی DualShock 4 را انتخاب کنید . این ورودی دسته‌ای است که کنار آن چراغ سبز ندارد. (چراغ سبز نشان دهنده یک دسته کنترلر است که در حال حاضر متصل است و استفاده می‌شود.)

فراموش کردن دسته‌ها و اتصال مجدد آنها

در منوی نمایش داده شده، دکمه Options را روی کنترلر خود فشار دهید و Forget Device را انتخاب کنید. اینکار باعث میشود که سیستم آن دسته را از حافظه پاک کند و مجددا به آن متصل شود.

۳- دسته کنترلر PS4 را ریست کنید

ار اتصال مجدد کنترلرها به کنسول مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4 شما را حل نکرد، میتوانید ریست کردن دسته‌های کنترلر را امتحان کنید. برای انجام اینکار به یک ابزار نوک تیز کوچک مثل یک گیره کاغذ یا سوزن سیمکارت نیاز دارید. لازم است بدانید که ریست کردن دسته‌ها تنظیمات کنسول یا کنترلرها را تغییر نمیدهد و تنها باید مجددا دسته‌ها را با کنسول جفت کنید. بنابراین این روش مشکلی برایتان نخواهد داشت.

برای ریست کردن دسته‌ PS4 آنها را کاملا خاموش کنید و به پشت برگردانید. در کنار دکمه L2 یک سوراخ کوچک نزدیک پیچ وجود دارد. از ابزار نوک تیزتان برای نگه داشتن دکمه این سوراخ برای چند لحظه استفاده کنید. زمانی که فرایند ریست شدن دسته‌ها به اتمام رسید آنها را با استفاده از یک کابل USB به کنسول متصل کنید تا ببینید آیا مشکل حل شده یا خیر؟

رست کردن دسته PS4 برای رفع مشکل کار نکردن دکمه ها

۴- دکمه ها را بررسی کنید

اگر دکمه های کنترلر شما کار نمیکند، ممکن است نیاز به تست دکمه های دسته PS4 داشته باشید. بهتر است به خوبی دکمه ها را بررسی کنید تا از تمیز بودن آنها مطمئن شوید. گاهی وجود گرد و غبار یا چسبناک بودن دکمه ها ممکن است باعث بروز مشکل در کارکرد آنها شود. تمیز کردن دسته کنسول PS4 و PS5 میتواند باعث بهبود عملکرد دکمه‌ها و جلوگیری از خرابی‌های احتمالی شود. اما لازم است که حتما روش‌های درست آن را بدانید. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه از مواد شیمیایی قوی و یا دستمال‌های نامناسب برای پاک کردن دسته‌ها استفاده نکنید.

در صورت سفت شدن دکمه دسته PS4 نیاز است تا حتما اقدامات لازم برای تعمیر آن را انجام دهید. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، پیشنهاد میکنم حتما به یک فرد متخصص مراجعه کنید. تعمیر دکمه دسته PS4 یکی از موارد حساسی است که حتما باید اطلاعات کافی در زمینه آن را داشته باشید.

۵- دسته‌هایتان را با دستگاه‌های دیگر امتحان کنید

اگر تا این مرحله همچنان نتوانسته‌اید مشکلتان را برطرف کنید، لازم است بفهمید که ایراد از دسته کنترلر است یا کنسول بازی! به همین خاطر بهترین روش تست کردن دسته‌ها با یک دستگاه دیگر است. اگر میتوانید دسته‌ها را به یک PS5، PS4 یکی از دوستان یا حتی کامپیوتر متصل کنید تا بدانید که آیا دسته شما ایراد دارد یا خیر. برخی اوقات ممکن است ایراد حتی مربوط به اتصال بی سیم باشد.

۶- از دسته‌ها با با کابل USB استفاده کنید

همانطور که اشاره کردیم گاهی ممکن است ایراد مربوط به شبکه اتصال بی سیم دسته‌ها به کنسول باشد. بنابراین مطمئن‌ترین روش این است که یکبار اتصال دسته‌ها را با کامل USB امتحان کنید. روش اتصال به صورت سیم USB و بدون بلوتوث فقط برخی برخی از مدل‌ها امکان پذیر است.

برای اینکه از اتصال از طریق USB استفاده کنید به مسیر Settings > Devices > Controllers > Communication Method بروید و Use USB Cable را انتخاب کنید. اینکار باعث میشود تا دسته کنترلر از بلوتوث استفاده نکند.

اتصال دسته ها از طریق کابل USB به کنسول

۷- کار نکردن تاچ پد PS4

اگر تاچ پد شما به درستی کار نمیکند، دسته را یکبار قطع و وصل کنید. در صورت نیاز بهتر است این قسمت را یکبار تمیز کنید. اما اول لازم است تا با استفاده از نگه داشتن کلید PS به مدت ۱۰ ثانیه دسته را خاموش کنید و پس از اتمام فرایند تمیز کردن مجددا روشن نمایید.


روش تعمیر دکمه دسته PS4

اگر احساس کردید دکمه‌های دسته کنترلر شما از لحاظ سخت افزاری آسیب دیده است، بهتر است برای رفع این مشکل به یک فرد متخصص مراجعه کنید. اما ما نیز توضیحاتی درباره نحوه بررسی و کالبد شکافی دسته PS4 به شما میدهیم تا در مواقعی مثل سفت شدن دکمه دسته PS4 سایر مشکلات رایج کنترلر PS4، بتوانید آن را حل کنید.

ابتدا لازم است که مدل دسته کنترلر خودتان را بشناسید، نمونه ای که ما آن را بررسی کرده‌ایم CUH-ZCT1U است. شما میتوانید مدل دسته خودتان را از زیر آن بخوانید اگر دسته شما با مورد بررسی شده در این مطلب فرق داشت، برخی مراحل ممکن است براتان متفاوت باشد.

دقت کنید که انجام روش‌های زیر نیاز به تخصص دارد، اگر احساس می‌کنید تخصص لازم را ندارید بهتر است این کار را به یک فرد ماهر بسپارید تیم کلاسیک وب در قبال مشکلات احتمالی هیچگونه مسئولیتی ندارد.

باز کردن قاب دسته‌های کنترلر

ابتدا لازم است تا دسته را در یک جای مطمئن قرار دهید از پیچ گوشتی چهارسو ۶.۴ میلی متری برای جدا کردن قاب پشتی استفاده کنید.

باز کردن قاب پشتی PS4

حال باید دکمه‌های L1 را باز کنید. شما میتوانید برای اینکار از یک پیک گیتار استفاده کنید. حواستان باید که مراقب بیرون پریدن و کم شدن کلیدها باشید.

خارج کردن دکمه‌های L1

حالا میتوانید به همان شکلی که دکمه های L1 را خارج کردید، دکمه‌های R1 را هم بردارید.

شش گیره پلاستیکی قاب پشتی و جلویی دسته PS4 را به هم محکم میکند. با استفاده از پیک میتوانید این دو قاب را از هم جدا کنید. پیک را بین شیار بین دو صفحه وارد کنید و آرام آن را حکت دهید تا بست ها از هم باز شوند.

جدا کردن قاب پشتی و جلویی PS4

در نزدیکی جک هدفون و درگاه داخلی دو گیره دیگر پشت دستگاه را به هم وصل میکند. پیک را بین قاب جلو و عقب اطراف درگاه قرار دهید و آن را بچرخانید تا دو طرف از هم باز شوند. هنوز زمان باز کردن دسته فرا نرسیده چون دو گیره بسیار ضعیف در نزدیکی ماشه ها بدنه را نگه داشته‌اند.

باز کردن بدنه دسته بازی

جدا کردن قاب ها

دو گیره پایانی بسیار ظریف هستند و باید از داخل کنترلر جدا شوند. بهتر است در این مرحله خیلی مراقب خراب شدن آنها باشد. این گیره‌ها در بخش بالایی دکمه های R2 یا L2 قرار دارد. با استفاده از یک ابزار مناسب وارد بخش شکاف بالایی دکمه R2 شوید و گیره نگه دارنده را به سمت بیرونی فشار بدهید. در همین حین قاب پشتی را از قاب جلویی به آرامی جدا کنید. زمانی که هر دو گیره های R2 و  L2 به طور کامل جدا نشده‌اند، دو طرف دسته را به طور کامل جدا نکنید. 

نحوه باز کردن دسته PS4

حالا دکمه L2 را فشار دهید و قاب پشتی را روی آن بکشید. حال بخش عقبی قاب را روی بالای دسته بچرخانید و مراقب باشید که اتصالات و بخش‌های داخلی تحت فشار قرار نگیرد.

روش باز کردن دسته بازی پی اس 4

تا اینجای کار شما موفق شدید دسته کنترلر PS4 را باز کنید از این مرحله به بعد شما وارد تشکیلات داخلی و بخش‌های حساس تر سیستم دسته‌ها خواهید شد.

دسترسی به دکمه‌های دسته PS4

ابتدا لازم است که کابل مربوط به اینترنت را قطع کنید.با استفاده از یک موچین یا انبر ظریف میتوانید اتصال مربوط به آن را با بیرون کشیدن زبانه آبی رنگ سوکت قطع کنید. زمانی که قصد مونتاژ دوباره دسته بازی را دارید باید دوباره کابل را به زبانه کششی آبی رنگ وصل کنید. پس از این مرحله دیگر عملا دو سمت دسته بازی از هم جدا شده اند.

قطع اتصال کابل وای فای

حال باید از ابزارتان برای جدا کردن سر کابل باتری از مادربرد اصلی استفاده کنید. برای اینکار توجه داشته باشید که تنها سر کانکتور را بکشید، نه کابل را!

قطع کردن اتصال باتری از مادربرد

جدا کردن باتری و ادامه کار

حال باید باتری را از دستگاه جدا کنید. پس از آن باید دکمه ریسک را از کنار بخش باتری بردارید و خارج کنید.

خارج کرن باتری و دکمه ریست از دسته پی اس 4

در این مرحله لازم است براکت یا قاب باتری را بردارید. براکت باتری توسط دو گیره به مادربرد متصل میشوند. شما باید آنها را پیدا کنید و آنها را فشار دهید تا براکت باتری جدا شود و بالا بیاید. سپس میتوانید براکت را بالا بیاورید و آن را از مادربرد جدا کنید.

بیرون آوردن براکت باتری دسته پی اس 4

حال که به مادربرد دسته های بازی دسترسی دارید باید اتصالات تاچ پد را قطع کنید. دقت کنید که در این قسمت یک بخش مشکلی رنگ وجود دارد که کابل آبی رنگ را به درگاه محکم میکند. پیش از هر چیز باید این قسمت را به سمت عقب جا به جا کنید. با استفاده از موچین، انبر یا دستتان از زبانه کششی آبی برای جدا کردن کابل استفاده کنید.

قطع اتصال تاچ پد دسته بازی پی اس 4

باز کردن مادربورد دسته و..

سپس نوبت باز کردن مادربرد است. این بخش با پیچ در سر جایش محکم شده است پس باید آنها را به درستی بوسیله پیچ گوشتی باز کنید. بعد از انجام فرایند و زمانی که قصد مونتاژ دوباره دسته را داشتید، هر دکمه را بر روی مادربرد به خوب تست کنید و از تراز شدن دکمه ها مطمئن شوید و سپس مادربرد را ببندید.

فریم میانی و بخش مادربرد را خارج کنید و مراقب باشید که این دو بخش را از یکدیگر جدا نکنید. زیرا این بخش‌ها تنها با استفاده از موتورهای لرزشی به یکدیگر متصل شده اند.

خارج کردن فریم میانی و مادربرد از دسته بازی

تعویض دکمه های دسته PS4

پس از کالبد شکافی دسته PS4 نوبت به تعویض یا بررسی دکمه ها میرسد. در حال حاضر شما با انجام این مراحل توانسته‌اید دکمه ها را ببینید. برای این مرحله باید دکمه های Share و Options را از قاب جلویی جدا کنید. زمان مونتاژ دوباره به خاطر داشته باشید که این دکمه ها را دوباره در جای مناسب قرار دهید.

برداشتن دکمه های Share و Options

سپس لازم است سه پد سیلیکونی دکمه ها را از قاب جلویی خارج کنید. بالشتک مربعی برای پد جهت، پد گرد برای دکمه های عمل و پد کوچک برای دکمه هوم است. اگر میخواهید دکمه‌های سیلیکونی را برای دکمه‌های تاچ پد، شیر و آپشن بردارید، باید این مراحل را دنبال کنید. در غیر این صورت برای مجموعه استاندارد دکمه ها ادامه دهید.

در آوردن پدهای سیلیکونی

در پایان باید دکمه‌های باقی مانده را خارج کنید. پد جهت، دکمه های اکشن و دکمه هوم را از قاب جلویی جدا کنید. در زمان مونتاژ دوباره دسته از تراز موجود و زبانه‌های طراحی شده برای فیکس کردن هر پد در جای خودش استفاده کنید.

خارج کردن دکمه های باقی مانده برای رفع مشکل کار نکردن دکمه دسته

سوالات متداول

چرا دسته PS4 وصل نمیشود؟

وصل نشدن دسته‌ها به کنسول بازی میتواند دلایلی مثل عدم شناسایی درست دسته‌های کنترلر، کم بودن باتری، مشکلات مربوط به اتصال شبکه بی سیم (بلوتوث) و یا مسائل نرم افزاری باشد.

چرا دسته PS4 روشن نمیشه؟

دلیل اصلی روشن نشدن دسته ها معمولا ضعف باتری، مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری است. برای رفع این مشکل میتوانید دستگاه را ریست کنید و یا آن را به شارژر متصل کنید. در برخی موارد نیز بروزرسانی نرم افزار میتواند موثر باشد.

چرا دسته PS4 شارژ نمیشود؟

اگر به مشکل شارژ نشدن دسته ها مواجه شدید، این مسئله میتواند به دلیل اشکال سخت افزاری باشد. برای رفع این ایراد میتوانید دسته‌ها را به یک منبع تغذیه دیگر مثل لپ تاپ یا کامپیوتر متصل کنید. در صورت نیاز از سوکت یا شارژرهای دیگری برای پر کردن باتری دسته‌ها استفاده کنید.

چرا دسته PS4 هنگ میکند؟

اگر دسته‌های کنترلر بازی هنگ میکند، این مسئله میتواند به علت مشکلات فنی دسته یا اتصال نامناسب آن به کنسول باشد. بنابراین بهتر است دسته ها را با کنسول دیگری امتحان کنید یا از کابل USB برای اتصال آن استفاده کنید.

جمع بندی

مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4 میتواند یکی از مسائل آزاردهنده و استرس زا باشد. برای رفع این مشکل پیش از هر چیز لازم است نکات ساده‌ای مثل اتصال درست دسته‌ها به کنسول، نداشتن فاصله بیش از حد و میزان باتری دسته ها را بررسی کنید. انجام تنظیماتی مثل اتصال دسته ها با کابل USB و ری استارت کردن کنسول بازی و یا ریست کردن دسته‌ها نیز میتواند برای رفع این مشکل به شما کمک کند.

به خاطر داشته باشید در صورتی که مشکل جدی در دکمه ها وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به کالبد شکافی دسته PS4 داشته باشید. برای اینکار حتما نیاز به کمک یک فرد ماهر خواهید داشت.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا تا به حال با مشکل کار نکردن دکمه دسته PS4 مواجه شده‌اید؟ به نظر شما علت کار نکردن دکمه مربع PS4 یا سایر دکمه های آن چیست؟ اگر شما هم تجربه مشابهی دارید یا توانسته اید با استفاده از راهکارهای گفته شده مشکلتان را حل کنید، نظراتتان را با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب