مطلب فعلی :

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار میکند؟

رفتن به بالا

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار میکند؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار میکند؟

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار میکند؟

حتما تا کنون نام خودرو های هیبریدی را زیاد شنیده اید. به خصوص در سال های اخیر استفاده از این خودرو ها رو به افزایش است. اما ماشین هیبریدی چیست؟ برای بسیاری از کاربران سوال است که این خودرو ها چگونه کار می کنند. به همین منظور امروز در کلاسیک وب خودرو های هیبریدی را به شما معرفی خواهیم کرد.

ماشین هیبریدی چیست؟

What is a Hybrid Car?

در حدود ۲ دهه پیش که ماشین هیبریدی در نمایشگاه ها معرفی شد، به نظر فقط یک پروژه علمی می رسید. اما امروزه این ماشین ها در اطراف ما به عنوان خودرو شخصی، خودرو های عمومی و تجاری در حال تردد و استفاده هستند. آینده ماشین هیبریدی درخشان تر هم خواهد بود. دولت ها معمولا با سیاست هایی مانند کاهش تعرفه واردات، مالیات پایین تر و.. افراد را به خرید این خودرو ها سوق می دهند. اگر قصد خرید و یا آشنایی با این ماشین ها را دارید، با ما همراه باشید.

خودروی هیبریدی به چه معناست؟

خود کلمه هیبرید (Hybrid) اشاره به پیوند و ترکیب وسیله را دارد. خودرو هیبریدی هم به خودرو هایی گفته می شود که (معمولا) از ترکیب دو موتور الکتریکی و احتراقی تشکیل شده اند. هر دو موتور الکتریکی و احتراقی در داخل ماشین به صورت همزمان می توانند کار کنند و نیروی خود را به چرخ های اتوموبیل منتقل کنند.

خودروی هیبریدی به چه معناست؟

بارز ترین خودروی هیبریدی، تویوتا پریوس (Toyota Prius) می باشد که اولین خودروی هیبریدی مدرن با تولید انبوه در جهان است. این ماشین در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار در بازار ژاپن عرضه شد.

خودروی هیبریدی به چه معناست؟

این نسل از خودرو های تویوتا همچنان در حال تولید، البته با امکانات بیشتر و طراحی جدید تر می باشد.

خودروی هیبریدی به چه معناست؟

همینطور آیا با آپشن اکو در ماشین آشنا هستید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب سیستم و آپشن ECO در ماشین چیست؟ بررسی کاربرد دکمه ECO خودرو را هم مطالعه نمایید.

دلایل تولید ماشین هیبریدی

اما خودرو هیبرید چه مزیتی دارد؟ صرفه جویی در مصرف سوخت، انگیزه اصلی طراحی اتومبیل هیبرید و وجود دو موتور الکتریکی و احتراقی در آن ها می باشد. با کاهش سوخت، تولید گاز های مخرب هم کمتر شده و محیط زیست هم سالم تر خواهد بود. همانطور که می دانید خودرو های الکتریکی با این که پاک هستند، اما مسافت زیادی را نمی توانند با یک بار شارژ طی کنند و شارژ کردن آن ها هم با توجه به زیر ساخت های فعلی در همه جا امکان پذیر نیست. از طرفی خودرو های احتراقی هم با مصرف بنزین زیاد، نقش زیادی در مصرف سوخت و آلوده شدن هوا دارند. بنابراین با ترکیب این دو موتور، می توان به حد اعتدالی رسید.

دلایل تولید ماشین هیبریدی

خودروی هیبریدی چگونه کار می کند؟

در ماشین های هیبریدی موتور الکتریکی با باتری کار می کند اما شما نیازی به شارژ کردن این باتری به صورت دستی ندارید. این باتری معمولا در صندوق عقب وجود دارد و با کمک موتور بنزیتی شارژ می شود. بنابراین برای شارژ این خودرو نیاز به انجام کار خاصی ندارید! در مواقعی هر دو موتور با هم کار می کنند و در مواقع دیگری هم فقط یک موتور در مدار باقی می ماند.

خودروی هیبریدی چگونه کار می کند؟

هنگامی که شما به طور مثال با یک سرعت ثابت در اتوبان و.. رانندگی می کنید یا در جایی توقف کرده اید، فقط موتور برقی در مدار کار می کند. یعنی مصرف سوخت شما صفر می شود. هنگامی که سطح شارژ باتری به مرز تخلیه برسد یا نیاز به شتاب داشته باشید، فقط موتور بنزینی فعال می شود.

زمان هایی هم که قصد شتاب گیری خیلی سریع، سرعت زیاد یا نیروی زیادی داشته باشید، هر دو موتور با هم وارد مدار می شوند. کنترل این موارد به عهده کامپیوتر های ماشین می باشد.

تاثیر ماشین Hybrid در بهبود عملکرد و مصرف سوخت

مصرف سوخت خودرو هیبریدی مناسب است و از خودرو های معمولی کمتر است. این میزان به ۲٫۵ تا ۵ لیتر مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد. اما مزیت هایی دیگری نیز دارند. موتور الکتریکی می تواند نیروی زیادی را به صورت لحظه به سیستم انتقال قدرت و چرخ ها برساند. در نتیجه در افزایش شتاب اولیه تاثیر زیادی دارد. به همین منظور است که در خودرو های سریعی مانند Porsche 918, McLaren P1 و LaFerrari هم از سیستم هیبریدی استفاده می شود.

تاثیر ماشین Hybrid در بهبود عملکرد و مصرف سوخت

همینطور مطالعه مطلب راهنما: EPB یا ترمز دستی الکترونیکی ماشین چیست؟ هم می تواند برای شما کاربردی و جالب باشد.

انواع خودرو هیبریدی تویوتا و..

معمولا ماشین هیبریدی در سه دسته تولید می شود.

  • ماشین هیبرید موازی (Parallel Hybrid): رایج ترین نوع هیبرید می باشد. در این مدل، چرخ ها می توانند نیروی خود را فقط از موتور الکتریکی، یا فقط موتور احتراقی و یا هر دو موتور با هم بگیرند. معمولا با استفاده از موتور احتراقی و سایر نیرو ها مانند نیروی ترمز و.. باتری موتور الکتریکی را شارژ می کنند. از مشهور ترین خودرو های این مدل می توان به Toyota Prius اشاره کرد. اکثر کمپانی ها مانند Audi, BMW, Citroen, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz, Peugeot, Porsche و Volkswagen و.. از این نوع خودرو تولید می کنند.

انواع خودرو هیبریدی تویوتا و..

  • ماشین هیبرید Range Extender: در خودرو های Range Extender Hybrid هم دو موتور وجود دارد. اما موتور احتراقی فقط وظیفه شارژ باتری موتور الکتریکی به وسیله تامین برق برای ژنراتور شارژ کننده باتری را دارد و نمی تواند نیرویی را به چرخ ها منتقل کند. از مشهور ترین خودرو های ساخته شده با این فناوری می توان به BMW i3 اشاره کرد.

انواع خودرو هیبریدی تویوتا و..

  • ماشین هیبرید Plug-in: همانطور که از نام خودرو های Plug-in Hybrids پیدا است، می توان آن ها را برای شارژ باتری به پریز برق متصل کرد. در این مدل هم دو نوع موتور وجود دارد که می توانند مانند مدل موازی کار کنند. اما معمولا از باتری های بیشتر و بزرگتری نسبت به سایر مدل ها استفاده می شود. در نتیجه نیاز به نیروی شارژ بیشتری هستند. این خودرو ها برای مسافرت و توقف و شارژ در خانه های بین راهی مناسب تر هستند. از مشهور ترین مدل ها می توان به Mistubishi Outlander, Toyota Prius و Volvo V60 اشاره کرد.

انواع خودرو هیبریدی تویوتا و..

آیا باید یک خودرو هیبریدی بخریم؟ معایب خودروهای هیبریدی

با توجه به تعرفه واردات پایین در اکثر کشور ها، مالبات های کمتر در برخی از دولت ها، هزینه سوخت بسیار کم، خرید ماشین هیبریدی اقتصادی و مناسبی به نظر می رسند. با این کار به سلامت محیط زیست هم کمک خواهید کرد. تنها عیب این خودرو ها را می توان هزینه نگهداری و تعمیر بیشتر عنوان کرد. در انتها ۱۰ خودرو برتر هیبریدی دنیا در سال ۲۰۱۹ را به شما معرفی می کنیم.

آیا باید یک خودرو هیبریدی بخریم؟ معایب خودروهای هیبریدی

  1. Toyota Corolla Hybrid
  2. Hyundai Ioniq
  3. Volvo XC90 T8
  4. BMW 5 Series 530e
  5. Honda CR-V Hybrid
  6. Mercedes-Benz S-Class S560e
  7. Toyota Prius
  8. BMW i8
  9. Toyota Yaris Hybrid
  10. Toyota C-HR Hybrid

در پایان اگر قصد آشنایی با سیستم های مختلف ماشین را داشتید، مطالعه مطلب راهنما: ESP در ماشین چیست؟ چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟ را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز ماشین هیبریدی و نحوه کارکرد آن ها را معرفی کردیم آیا تجربه استفاده از خودرو هیبریدی را دارید؟ نظر شما راجب این ماشین ها و آینده آن ها چیست؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه تکنولوژی خودروهای هیبریدی را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب