مطلب فعلی :

راهنما تعمیر و حل مشکل کار نکردن دکمه دسته PS5

رفتن به بالا

راهنما تعمیر و حل مشکل کار نکردن دکمه دسته PS5

نوشته admin

2 هفته قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
Fixing PS5 Controller - تعمیر دسته PS5

راهنما تعمیر و حل مشکل کار نکردن دکمه دسته PS5

یکی از مشکلات رایج کنسول های PS5 خراب شدن یا کار نکردن دکمه های دسته های آن است. 🎮 در بسیاری از موارد علت کار نکردن دسته PS5 مشکلات سطحی و قابل حل می باشد و نیاز به تعویض دسته وجود ندارد. ما در این مطلب از کلاسیک وب راهنما تعمیر و حل مشکل کار نکردن دکمه دسته PS5 را به طور جامع گرد آورده ایم تا با هم مشکل کار نکردن دسته یا بخشی از دکمه های دسته PS5 را حل کنیم.

حل مشکل کار نکردن دکمه های دسته PS5

How to Fix PS5 Controller Buttons Not Working

به طور خلاصه کار نکردن دسته یا دکمه های دسته PS5 می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • کثیف شدن یا جرم گرفتن دسته
  • مشکلات نرم افزاری دسته ها یا کنسول
  • آسیب دیدن دسته
  • مشکلات سخت افزاری

برای حل این مشکلات نیز راه حل هایی نظیر تمیز کردن اصولی دکمه ها و دسته ها در حالت باز و بسته، ریست کردن و آپدیت کردن دسته، شارژ کردن صحیح، و تعمیر سخت افزاری وجود دارد که ما در این مطلب به آنها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

۱- کنسول و دسته را خاموش و روشن کنید

اولین باری که با مشکل دسته PS5 مواجه شدید، بهترین کار این است که یک بار دسته را خاموش روشن کنید. اگر مشکل برطرف نشد، کنسول را نیز یک بار خاموش و روشن کنید و ببینید که آیا مشکل برطرف شده یا نه. برخی از اوقات دسته و کنسول با مشکلات سطحی و موقتی مواجه می شوند که با یک ری استارت کردن ساده برطرف می شوند.

۲- دسته را شارژ کنید

گاهی از اوقات نیز علت کار نکردن دسته PS5 شارژ نداشتن یا کم شارژ بودن آن است. بعضی از دسته ها دچار ضعف باتری و در نتیجه ضعف در برق رسانی به نقاط مختلف دسته می شوند. نرسیدن انرژی برق کافی ممکن است باعث بروز مشکل شود. مثلا برخی دسته ها به دلیل این مشکل، با رسیدن به شارژ زیر ۳۰ درصد دچار اختلالاتی در عملکرد می شوند.

ارژ دسته پی اس 5

پس توصیه ما شارژ اصولی و کامل دسته PS5 است. سیم شارژر را به دسته وصل کنید و تا زمان از کامل شارژ شدن آن صبر نمایید. سپس دوباره عملکرد دسته را بررسی کنید و ببینید که مشکل از باتری و شارژ دستگاه بوده یا خیر.

۳- از آپدیت نرم افزاری دسته و کنسول اطمینان حاصل نمایید

ممکن است منقضی شدن آپدیت های نرم افزاری مربوط به دسته یا کنسول نیز باعث اختلال در عملکرد آن شود. البته از آنجایی که آپدیت خودکار برای ایرانیان در دسترس نیست، لذا این مورد دلیل خیلی محتملی برای خراب شدن دسته شما نمی باشد. اما با این وجود بررسی آن نیز ضرر ندارد.

مهم: دقت داشته باشید که ورود به بخش آپدیت نرم افزاری کاری تخصصی است و بهتر است احتیاطا بررسی این امر را به یک متخصص ارائه دهنده خدمات کنسول ها بسپارید.

برای بررسی آپدیت نرم افزاری دسته، ابتدا آن را با کابل USB به کنسول وصل کنید. سپس دکمه وسطی دسته را بفشارید تا وارد منوی اصلی PS5 شوید و در آنجا به منوی Accessories بروید.

زیرمنوی Accessories

حال در صفحه بعد دسته خود را از لیست انتخاب کنید و سپس Controller Settings را انتخاب نمایید.

منوی تنظیمات دسته

حال در لیستی که به شما نمایش داده می شود به دنبال گزینه DualSense Wireless Controller Device Software بگردید.

بررسی اپدیت نرم افزاری دسته

اگر مقابل آن نوشته بود Up to date آنگاه به این معنی است که دسته شما از نظر نرم افزاری بروز است و نیازی به آپدیت ندارد. اما اگر در مقابل این گزینه نوشته بود Update Available آنگاه به این معنی است که آپدیت دسته شما منقضی شده است و بهتر است آن را بروزرسانی نمایید.

۳-۱ نرم افزار آپدیت نرم افزاری دسته PS5 در ویندوز

البته باز هم یادآوری و توصیه می کنیم که برای امور آپدیت به یک متخصص یا مرکز ارائه دهنده خدمات مربوطه مراجعه کنید. با این حال اگر خواستید خودتان دسته را بروزرسانی کنید، آنگاه پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم افزار ویندوزی آپدیت دسته های PS5 به نام Firmware update for DualSense wireless controller می باشد.

نرم افزار آپدیت دسته PS5

با این نرم افزار راحت تر می توانید به آپدیت دسته بپردازید تا در صورتی که مشکل از آپدیت دسته باشد، بتوانید آن را برطرف سازید.

اگر مشکل از آپدیت نرم افزاری نبود، بهتر است در مرحله بعد به سراغ ریست نرم افزاری دسته برویم.

۴- دسته را ریست نرم افزاری کنید

ریست نرم افزاری چیزی شبیه به بازگشت به تنظیمات کارخانه است. کمپانی سونی روشی ساده برای این کار تعبیه نموده. برای ریست کردن دسته PS5 ابتدا کنسول خود را خاموش کنید. سپس کافیست تا با استفاده از چیزی شبیه به سوزن دکمه درون سوراخ پشت دسته را به مدت ۵ ثانیه بفشارید و نگه دارید.

ریست نرم افزاری دسته

پس از این کار دسته را با استفاده از کابل USB به کنسول وصل کنید و سپس با استفاده از دکمه ی روی دسته، کنسول خود را روشن نمایید. بعد از آن چند ثانیه صبر کنید تا علاوه بر روشن شدن PS5، دسته نیز با کنسول جفت شود.

پس از این مراحل دسته ی PS5 شما از نظر نرم افزاری ریست شده و در صورتی که مشکل دسته PS5 شما یک مشکل نرم افزاری باشد، این روش احتمالا آن را برطرف کرده است.

۵- دسته و دکمه ها را در حالت بسته تمیز و جرم گیری کنید

منظور از حالت بسته، همان حالت معمولی است که برای تمیز کردن نیازی به باز کردن پیچ و مهره های دسته نیست. برای تمیز کردن در این روش باید اندکی خلاق باشید. مثلا اگر فکر می کنید اطراف دکمه ها را کثیفی و جرم گرفته است و این امر مانع از عملکرد صحیح دکمه های دسته می شود، آنگاه کافیست تا با یک تکه ورق یا مقوا را به دور دکمه فرو کنید و اطراف آن را از گرد و خاک و کثیفی پاک نمایید.

تمیز کردن دکمه های دسته PS5

همچنین می توانید از جارو برقی کمک بگیرید و همراه با فشردن چند باره کلیدی که کار نمی کند، جارو برقی را به آن دکمه بچسبانید تا بدین طریق آن را جرم گیری کنید.

تمیز کردن دسته PS5 با جاروبرقی

همچنین اگر شما هم مثل مراکز تعمیرات دیجیتالی به یک اسپری هوای فشرده (که مخصوص تمیز کردن و گردوخاک زدایی است) دسترسی دارید، آنگاه می توانید برای پراکنده کردن (یا اصطلاحا فوت کردن) گرد و خاک ها و کثیفی ها از آن نیز استفاده نمایید.

اسپری هوای فشرده برای تمیز کردن پی ای 5

امیدواریم ریست کردن و تمیز کردن دسته مشکل را برطرف کرده باشد.

۶- جهت تعمیر به یک متخصص تعمیر PS5 مراجعه کنید

اگر بعد از تمیز تمامی این روش ها و نیز روش تمیز کردن در حالت بسته مشکل شما برطرف نشد، شاید فکر کنید که باید دسته را باز کنید و خودتان به تعمیر آن بپردازید. باز کردن دسته PS5 امریست که نیاز به تجربه در تعمیر کار با وسایل الکتریکی و الکترونیکی دارد. ما توصیه می کنیم اگر تجربه کافی در این امور را ندارید، تعمیر دسته خود را به یک متخصص یا مرکز تعمیرات بسپارید.

با این حال در این بخش نحوه باز شدن دسته PS5 را آموزش می دهیم.

۶-۱ جدا کردن بخش میانی دسته PS5

برای باز کردن دسته PS5 ابتدا با استفاده از یک جسم نازک مثل یک پیچ گوشتی نوار میانی دسته را جدا کنید. این نوار دارای گیره های داخلی است که با کشیدن به راحتی جدا می شود. جدا کردن گیره ها را به آرامی و با حوصله انجام دهید و مواظب باشید که آنها را نشکنید.

باز کردن بخش میانی دسته پی اس 5

با این کار پیچ هایی در اطراف دسته خواهید دید که می توانید آن ها را با یک چهارسوی کوچک باز کنید.

باز کردن پیچ های دسته پی اس 5

پس از آن دکمه های L1 و R1 را باز کنید. در زیر این دو نیز پیچ هایی وجود دارد که آن ها نیز باید باز شوند.

جدا کردن دکمه های دسته PS5

بعد از باز کردن آن ها دو بخش بالایی و پایینی دسته قابل جداسازی خواهند بود. برای جدا کردن آن ها مجددا از پیچ گوشتی کمک بگیرید و یادتان باشد در لحظه ی جدا کردن این دو بخش از بدنه ی دسته، حتما کلید های L2 و R2 را به داخل بفشاری تا به بدنه گیر نکنند.

۶-۲ جدا کردن فیش های داخلی دسته PS5

پس از جدا کردن بخش پایینی بدنه، باید سیم هایی را از بورد جدا کنید. ابتدا سیم میکروفون را که در شکل زیر نمایش داده شده به آرامی از برد جدا نمایید (فیش را از حالت اتصال جدا نمایید).

جدا کردن سیم میکروفون دسته پی اس 5

پس از اینکار می توانید قاب باتری را از روی بورد بردارید. همانطور که در شکل زیر میبینید این کار را پس از جدا کردن فیش نارنجی رنگ میکروفون (پایین دسته در تصویر) انجام داده ایم.

برداشتن قاب باتری دسته PS5

در مرحله بعد چند فیش یا سیم دیگر را که به برد متصل است و در تصویر زیر نمایش داده ایم را از بورد جدا نمایید.

جدا کردن سیم های بورد دسته پی اس 5

حال شما می توانید بورد را بردارید و کنار بگذارید.

جدا کردن بورد داخل دسته پی اس 5

برای این کار دو گیره کنار بورد موجود در شکل بالا را فشار دهید و سپس برد را به سمت بالا بکشید.

۶-۳ جدا کردن قاب بالایی دسته PS5

حال باید چند پیچ که در شکل می بینید را نیز باز کنید. دقت داشته باشید که با توجه به نوع دسته شما ممکن است پیچ های بالایی برای شما وجود نداشته باشند که در اینصورت کافیست تا دو پیچ پایینی را باز کنید.

باز کردن پیچ های داخلی دسته ps5

پس از باز کردن پیچ ها می توانید قاب بالایی دسته را نیز بردارید و بدین طریق به بخش دکمه های دسته نیز دسترسی داشته باشید.

برداشتن قاب بالایی دسته PS5

حال جای دکمه ها را تمیز کنید، شکستگی یا آسیب دیدگی ها را بررسی کنید، و در صورتی که تجربه کافی در تعمیر قطعات الکترونیکی دارید، آن را تعمیر نمایید.

سوالات متداول

ایا دسته PS5 خراب میشود؟

بله ممکن است دسته PS شما به دلایلی مثل کثیف شدن، جرم گرفتن، ضربه خوردن، و یا منقضی شدن آپدیت نرم افزاری با مشکلاتی مواجه شده یا خراب شود. ما در این مطلب روش هایی را برای برطرف کردن خرابی دسته های PS5 ارائه دادیم.

ایا دسته PS5 به PS4 میخورد؟

خیر، به صورت پیش فرض دسته‌های کنترلر PS5 با کنسول PS4 سازگار نیستند. هرچند که دسته PS4 بر روی کنسول PS5 قابل استفاده است، اما دسته PS5 بر روی کنسول PS4 قابل استفاده نیست. با اینحال افراد حرفه ای در امور الکترونیک و برنامه نویسی ممکن است با تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری این موارد را به دلخواه انجام دهند.

جمع بندی

به طور کلی کار نکردن دسته PS5 و یا دکمه های آن می تواند ناشی از مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. مشکلات نرم افزاری معمولا ممکن است در اثر اتصالات برق یا منقضی شدن بروزرسانی دسته و کنسول به وجود بیاید. مشکلات سخت افزاری نیز ممکن است ناشی از کثیف شدن دسته و یا آسیب دیدن آن در اثر ضربه یا فشار باشد. راه حل های برطرف کردن این مشکلات نیز شامل بررسی و بهبود میزان شارژ، آپدیت نرم افزاری، تمیز بودن دستگاه و دسته، و نیز اطمینان از آسیب دیده نبودن دسته ها بود که با هم بررسی نمودیم. امید واریم که روش های ذکر شده در این مطلب از کلاسیک وب شما را در درست کردن دسته PS5 تان راهنمایی و کمک کرده باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا توانستید دسته PS5 خود را درست کنید؟ آیا این روش ها برای شما چاره ساز بود؟ چه روش دیگری برای تعمیر دسته PS5 وجود دارد که ما به آن اشاره نکردیم؟ لطفا تجربه خود در مواجهه با این مشکل را برای ما نیز بگویید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 2 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب