مطلب فعلی :

راهنما: فناوری ۵G چیست و چقدر سریع است؟

رفتن به بالا

راهنما: فناوری ۵G چیست و چقدر سریع است؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
فناوری 5G چیست و چقدر سریع است؟

راهنما: فناوری ۵G چیست و چقدر سریع است؟

فناوری های ۳G و هیمنطور ۴G در حال حاظر استفاده می شوند. اما فناوری ۵G نسل بعدی اتصال به اینترنت همراه است که خدمات پایدار تری را با سرعت بیشتر ارائه می دهد. اگر شما هم می خواهید بیشتر با این تکنولوژی آشنا شوید، با همراه باشید. امروز در کلاسیک وب فناوری ۵G را به شما معرفی می کنیم و سرعت آن را بررسی خواهیم کرد.

شبکه ۵G چیست و چه کاربردی دارد؟

What is 5G? Here’s everything you need to know

نسل پنجم یعنی ۵G اینترنت همراه با سرعت بسیار بالایی معرفی شده است که تقریبا اکثر افرادی که از اینترنت همراه استفاده می کنند، تمایل زیادی به تست و استفاده از آن دارند. نسل پنجم تاثیر زیادی در صنعت و مدن تر شدن زندگی دارد. این نسل نسبت به نسل های قبلی تغییرات و رشد خوبی داشته است ، زمان عرضه اینترنت ۵G در ایران و جهان به طور دقیق مشخص نیست اما انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان راه اندازی شود.

شبکه ۵G چیست؟

هنگامی که گوشی شما را از طریق اپراتور سیم کارت به اینترنت متصل می شود، از فناوری اتصال به اینترنت همراه استفاده می کند که در هر نسل پیشرفت زیادی می کند. نسل قبلی این فناوری که در حال حاظر استفاده می شود، ۴G LTE است. در مورد شبکه ۵G سرعت آپلود و دانلود افزایش پیدا کرده است و همچنین تاخیر و زمان لازم برای اتصال و برقراری ارتیاط با شبکه بسیار کم تر شده است. سرعت دانلود در اینترنت ۵ جی حدود ۱Gbps می باشد که در حالت ایده آل به حتی ۱۰ و یا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه هم می رسد. سرعت بالا و تاخیر بسیار کم در این نسل باعث رشد تکنولوژی های اینترنت اشیا، حمل و نقل هوشمند، تکنولوژی هایی که نیازمند تاخیر کم هستند و دنیای هوشمند تر می شود.

شبکه 5G چیست؟

البته با توجه به باند های فرکانسی در معماری ۵G که بالا هستند، شاهد قدرت نفوذ و پوشش کمتری هستیم که میتواند یکی از عیب های اینترنت ۵G نسبت به نسل های قبلی خود باشد. اپراتور ها برای جبران آن باید از آنتن های کوچک زیادی در سطح نقاط مختلف مورد نظر استفاده کنند تا بتوانند نقاط بیشتر و کامل تری را تحت پوشش مناسب درآورند. اینترنت همراه نسل ۵ می تواند تا ۱ میلیون دستگاه در هر کیلومتر مربع را پوشش دهد.

همینطور آیا با رومینگ آشنایی دارید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب سرویس رومینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با دیتا ، تماس و.. رومینگ را هم مطالعه نمایید.

فناوری ۵G چیست؟ طیف های باند شبکه

امواج ۵G از فرکانس های بالا استفاده می کند. به طور کلی می توان این فرکانس ها را به سه دسته تقسیم کرد:

  • Low-band: از فکانس های زیر ۱GHz استفاده می کند. این طیف دارای قدرت نفوذ خوبی است و پوشش خوبی دارد. اما مشکل آن حداکثر سرعت است که به مقدار ۱۰۰Mbps می رسد و مورد استفاده در ۲G, 3G و ۴G برای خدمات صوتی و.. می باشد.
  • Mid-band: پوشش سریعتر و تاخیر کم تری دارد اما قدرت نفوذ آن نسبتا کم تر است. انتظار می رود سرعت این طیف تا ۱Gbps برسد و در حال حاظر مورد استفاده در ۲G, 3G و ۴G می باشد.
  • High-band: پوشش و قدرت نفوذ به ساختمان و.. در این طیف ضعیف است اما در عوض سرعت آن به ۱۰Gbps می رسد و تاخیر بسیار کمی دارد. از این باند در ۵G استفاده می شود.

فناوری 5G چیست؟ طیف های باند شبکه

گوشی های پشتیبانی کننده از ۵G

علاوه بر ارائه پوشش این فناوری توسط اپراتور ها، گوشی شما هم باید از این فناوری پشتیبانی کند. اما کدام گوشی اینترنت ۵G دارد؟ در حال حاظر تعداد کمی از گوشی ها که شامل پرچمداران سال ۲۰۱۹ می باشند از این نسل پشتیبانی می کنند که شامل موارد زیر می شوند:

  • Motorola 5G Moto Mod
  • Samsung Galaxy S10 5G
  • Oppo Reno 5G
  • OnePlus 7 Pro 5G
  • Xiaomi Mi Mix 3 5G
  • LG V50 ThinQ 5G و..

گوشی های پشتیبانی کننده از 5G

البته به مرور با راه اندازی بیشتر این تکنولوژی، گوشی های بیشتری هم با ساپورت ۵G تولید و عرضه خواهند شد.

همچنین جهت آشنایی با فناوری VoLTE، مطالعه مطلب فناوری VoLTE چیست؟ نحوه فعال سازی VoLTE ایرانسل ، همراه اول و.. کاربردی و مفید خواهد بود.

سرعت اینترنت ۵G چقدر است؟

سرعت شبکه ۵G بسته به مکان، کشور، اپراتور و گوشی ها متفاوت خواهد بود اما قطعا بسیار بیشتر از ۴G می باشد. در حالت ایده آل باید سرعت این نسل تا حد ۱۰ Gbps باشد. برای این که بهتر این سرعت را درک کنید از یک مثال استفاده می کنیم. به عنوان مثال اگر قصد دانلود محتوای یک DVD کامل یعنی ۴٫۷ GB اطلاعات را داشته باشید، اگر اینترنت ثابت با سرعت ۵۰ Mbps هم داشته باشید، حدود ۱۳ دقیقه این زمان طول می کشد. اما اگر شما از نسل پنجم با حداکثر سرعت ایده آل استفاده کنید، این حجم در مدت فقط ۴ ثانیه دانلود می شود.

سرعت اینترنت 5G چقدر است؟

اما حالت ایده آل فعلا قابل استفاده نیست و به طور مثال در تست های انجام شده در شیکاگو، به سرعت ۱٫۴Gbps ( معادل حدود ۱۷۹٫۲ مگابایت در ثانیه) رسیده اند که باز هم خیلی سریع است. برای مقایسه این سرعت با نسل های پیشین، می توانید جدول زیر را ببینید.

سرعت اینترنت 5G چقدر است؟

همچنین در زمینه تاخیر هم در شبکه LTE حدود ۵۰ میلی ثانیه تاخیر وجود داشت اما در نسل ۵G این میزان به ۳ میلی ثانیه (نتایج آزمایشات Deutsche Telekom) کاهش یافته است. محققان حتی در محیط آزمایشگاهی رکورد ۱ میلی ثانیه هم به دست آورده اند و در شرایط ایده آل میزان تاخیر باید زیر صفر باشد.

در پایان اگر تمایل پیدا کردید که با نسل های قبلی هم آشنایی بیشتری پیدا کنید، مطالعه مطلب فناوری LTE چیست؟ آشنایی با تفاوت میان شبکه ۳G، ۴G، ۴٫۵G و LTE را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز فناوری ۵G را به شما معرفی کردیم. قطعا اتصال مبتنی بر ۵G یک جز مهم در دیجیتالی کردن صنعت می باشد که تاثیر زیادی روی زندگی ما خواهد داشت.  نظر شما راجب این نسل چیست و وضعیت آن در ایران از نظر شما چگونه خواهد بود؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه اینترنت ۵G در ایران و.. را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب