مطلب فعلی :

راهنما کامل حل مشکل سیاه سفید شدن دوربین مداربسته

رفتن به بالا

راهنما کامل حل مشکل سیاه سفید شدن دوربین مداربسته

نوشته admin

1 ماه قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
راهنما کامل حل مشکل سیاه سفید شدن دوربین مداربسته

راهنما کامل حل مشکل سیاه سفید شدن دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته ابزارهای مهمی برای تامین و حفظ امنیت در مکان های مختلف هستند. 📹 با این حال ممکن است که شما در حین بررسی فیلم های ضبط شده یا زنده دوربین های مداربسته متوجه سیاه سفید شدن آنها شوید و این در حالی است که دوربین‌های شما قابلیت فیلم برداری رنگی دارند. این مسئله میتواند برای افراد کمی نگران کننده باشد اما خوشبختانه راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. در ادامه این مطلب از کلاسیک وب به راهنما کامل حل مشکل سیاه سفید شدن دوربین مداربسته میپردازیم.

علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

Troubleshooting Black and White CCTV Camera Images

به طور کلی مسائل مختلفی مثل به هم ریختگی تنظیمات دوربین ها، مشکلات سخت افزاری و بسیاری موارد دیگر میتوانند عامل اختلال در تصویر دوربین و مشکل سیاه سفید شدن دوربین مداربسته باشند برای حل این موضوع میتوانید روش های زیر را امتحان کنید.

  • بررسی تنظیمات رنگ دوربین مداربسته
  • تامین شرایط نوری مناسب
  • بهبود و بررسی شرایط محیطی
  • تایید لنز دوربین و روشنگرهای IR
  • بررسی سلامت اتصالات دوربین
  • چک کردن منبع تغذیه
  • اطمینان از تنظیمات DVR/NVR
  • بررسی سنسور مادون قرمز
  • استفاده از کمک افراد متخصص یا گارانتی دستگاه
  • چک کردن قرارگیری درست حلقه واشر فوم در دوربین دام

چرا تصاویر دوربین های مداربسته در طول شب سیاه و سفید است؟

یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی برای تشخیص درست رنگ ها توسط دوربین، وجود نور کافی است. اگر نور محیطی به اندازه کافی و مورد نیاز برای دوربین نباشد، تصاویر ممکن است دچار تغییر شوند. به همین خاطر برخی از دوربین ها دارای چراغ‌هایی برای روشن کردن محیط و دریافت تصاویر بهتر هستند. دوربین‌های دید در شب یا مادون قرمز میتوانند در حالت تاریکی و کم نوری تصاویر خوبی را ضبط کنند اما این دوربین‌ها هم قابلیت تشخیص رنگ‌ها را ندارند.

پس اگر به دنبال علت سیاه سفید نشان دادن دوربین مداربسته در شب هستید، احتمالا باید نور را به عنوان عامل موثر بشناسید. دوربین های IR که دارای سنسور دید در شب هستند، با اندازه گیری نور محیطی به طور خودکار ضبط رنگی و سیاه سفید تصاویر را مدیریت میکنند. پس اگر مشکل سیاه سفید شدن تصاویر در شب را دارید، احتمالا ایرادی در سیستم شما وجود ندارد. اما در صورتی که حتی در روز و شرایط نوری مناسب هم تصاویر را بدون رنگ دریافت میکنید، باید موارد گفته شده در ادامه را بررسی کنید.

مشکل سیاه سفید شدن دوربین مداربسته

۱- تنظیمات دوربین را چک کنید

شما می توانید هر دوربین را به وسیله نرم افزارهای مختص به خودش در دستگاه DVR دستگاه تنظیم کنید. در بسیاری از دوربین های مداربسته لازم است که پیکربندی حالت رنگ را به درستی تنظیم کنید. همچنین برخی از دوربین ها دارای خصوصیاتی هستند که در روز به صورت رنگی و در شب یا در صورت کمبود نور به صورت سیاه و سفید هستند. بنابراین اگر دوربین های مداربسته شما از این نوع است، سیاه سفید شدن تصاویر آن عادی است.

اما اگر میخواهید تنظیمات رنگی دوربین را بررسی کنید، وارد منوی Setting شوید و از قسمت Color Settings تنظیمات رنگ را انجام دهید. البته روش این کار بر اساس نوع و مدل دوربین میتواند متفاوت باشد.

تنظیمات دروبین مداربسته

۲- شرایط نوری را بررسی کنید

یکی از مسائلی که میتواند بر کیفیت تصاویر و رنگ های دوربین تاثیرگذار باشد، نور و روشنایی محیط است. به طور مثال اگر نور یک فضا کم باشد، ممکن است باعث ایجاد حالت سیاه و سفید در تصاویر شود. پس اگر احساس میکنید مشکل شما این است، میتوانید برای رفع مشکلات تصویر دوربین مدار بسته از یک چراغ یا منبع نوری مناسب در محیط استفاده کنید.

۳- تایید لنز دوربین و روشنگرهای IR

اگر دوربین‌های مداربسته در فضای خارجی و محیط باز قرار دارند، ممکن است به مرور زمان کثیف شوند و همین مسئله بر کیفیت رنگ و تصویر آنها تاثیرگذار است. بنابراین بهتر است اگر حس میکنید تصاویر دچار مشکل شده‌اند، لنز دوربین‌ها را بررسی و تمیز کنید.

علاوه بر این روشنگرهای IR هم میتوانند از علت تغییر رنگ دوربین مداربسته باشند. اگر این منابع روشنایی دچار خرابی یا قعطی شوند، تصاویر به حالت سیاه و سفید تبدیل میشوند. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع و رفع مشکل بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید.

علت سیاه سفید نشان دادن دوربین مداربسته

۴- بررسی اتصالات دوربین مداربسته

ایجاد مشکل یا قطع شدن کابل ها یا اتصالات مربوط به دوربین ها گاهی عامل مسائلی همچون نویز، پرش تصویر، ایجاد اعوجاج و یا مشکل سیاه سفید شدن دوربین مداربسته میشوند. بنابراین بهتر است تمام اتصالات کابل بین دوربین، DVR/NVR و منبع تغذیه را بررسی کنید. شکل شدن اتصالات یا ایجاد قطعی نیز میتواند از عوامل عدم دریافت صحیح رنگ‌ها در دوربین ها باشد.

۵- چک کردن منبع تغذیه دوربین‌ها

منبع تغذیه ناکافی یا مشکل دار میتواند عملکرد دوربین ها تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین بهتر است ببینید که آیا سیستم ولتاژ برق مناسب و مورد نیاز را تامین میکند یا خیر. ضعیف بودن جریان برق ممکن است به سادگی باعث شود که دستگاه برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و صرفه جویی، حالت تصویر را به سیاه و سفید تغییر دهد.

برای رفع این مشکل میتوانید دوربین را باز کنید و در محل کاربردی دیگری متصل کنید، اگر تصویر به صورت رنگی نمایش داده شد، ممکن است منبع تغذیه سیستم و آداپتور مشکل آن بوده باشد و بهتر است از کابل شبکه دیگری استفاده کنید.

اگر از کابل های برق DC استفاده میکنید، سیستم دوربین را با یک پریز برق دیگر هم امتحان کنید.

۶- تنظیمات DVR/NVR را بررسی کنید

دوربین های مدار بسته به سیستم DVR/NVR متصل هستند تا بتوانند داد‌ه‌های تصویر را به درستی انتقال و نمایش بدهند. گاهی ایجاد تنظیمات نادرست در این دستگاه ها ممکن است باعث مشکل تغییر رنگ ها در دوربین مداربسته شود. اگر با این سیستم ها آشنایی ندارید، بهتر است از یک متخصص برای این منظور کمک بگیرید.

دیگر علت قطع شدن دوربین مدار بسته و نمایش نامناسب تصاویر، عدم مطابقت ویدیوی ورودی با خروجی است. به طور مثال اگر یک دوربین HD-CVI به یک DVR HD-TVI یا برعکس متصل کنید، ممکن است تصاویر را به درستی نمایش ندهد.

علت تغییر رنگ دوربین مداربسته

۷- عوامل خارجی تاثیرگذار را درنظر بگیرید

برخی اوقات مشکل شما میتواند مربوط به هیچ یک از دلایل گفته شده نباشد. عوامل بیرونی مثل وجود چراغ های فلورسنت، میدان های مغناطیسی قوی یا دستگاه های الکترونیکی میتوانند توانایی دوربین در ثبت دقیق رنگ ها را مختل کنند. برای رفع این مسئله لازم است که دلایل ایجاد این مشکل را شناسایی کنید و در صورت لزوم جای دوربین را تغییر دهید.

۸- عملکرد سنسور مادون قرمز

در شرایط نوری کم، دوربین‌های مداربسته با استفاده از چراغ‌های مادون قرمز خود را روشن می‌کنند تا محیط را روشن کنند. این چراغ‌ها، نور مادون قرمز را ایجاد می‌کنند که انسان قادر به تشخیص آن نیست اما سنسورهای دوربین می‌توانند آن را تشخیص دهند و تصویر را ضبط کنند.

اگر در محیط نور کافی وجود دارد اما دوربین همچنان تصاویر سیاه و سفید را نشان می‌دهد، ممکن است سنسورهای مادون قرمز همچنان فعال باشند. برای رفع این مشکل، می‌توانید دوربین و دستگاه ضبط را خاموش و سپس مجددا روشن کنید تا تنظیمات اصلاح شوند. همچنین بررسی کنید که لنز دوربین آلودگی نداشته باشد و در صورت لزوم آن را پاک کنید.

همچنین بازتاب نور مادون قرمز در لنزهای دوربین میتواند باعث پردازش نادرست تصاویر شود. این مسئله باعث ایجاد ابهام در رنگ‌ها میشود. بنابراین شاید بهتر باشد زاویه دوربین ها را تغییر دهید.

۹- با افراد متخصص مشورت کنید

اگر متوجه مشکل پیش آمده شدید میتوانید با یک متخصص تماس بگیرید و برای رفع ان مسئله اقدام کنید. تکنسین های متخصص حوزه دوربین های مدار بسته میتوانند شما را در بسیاری از موارد همچون روش‌های مخفی کردن دوربین مداربسته در خانه و بیرون یا اتصال دستگاه DVR دوربین مداربسته به لپ تاپ و بسیاری موارد دیگر راهنمایی کنند.

سوالات متداول

چرا دوربین مداربسته سیاه و سفید است؟

دلیل سیاه سفید رنگ های دوربین مداربسته میتواند مربوط به مسائلی همچون شرایط محیطی، نقص نرم افزاری . تنظیمات نادرست سیستم و یا مشکلات سخت افزاری دوربین ها باشد.

دلیل سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته چیست؟

عدم نمایش درست رنگ‌ها یا سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته به دلیل شرایط نامناسب نور محیط، خرابی سخت افزار، تنظیمات دوربین، کثیف شدن لنزها و ضعیف بودن جریان برق دستگاه است.

جمع بندی

مشکل سیاه سفید شدن دوربین های مداربسته موردی است که برای بسیاری میتواند دردسرساز باشد. مسئله ای که در این میان مهم است آن است که ابتدا بدانید این شرایط عادی یا به دلیل نقص فنی دستگاه است. در صورتی که ایراد از دستگاه شما بود، میتوانید با روش‌هایی همچون بررسی تنظیمات دستگاه، بهبود شرایط محیطی یا بررسی فنی دستگاه آن را برطرف کنید. به شما توصیه میکنیم حتما از تخصص یک فرد ماهر در این زمینه استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما هم با مشکل سیاه سفید شدن دوربین مداربسته مواجه شده‌اید؟ برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ لطفا تجربیاتتان را در این زمینه با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب