مطلب فعلی :

راهنما کامل گذاشتن نیم فاصله در کیبورد ویندوز و مک (به همراه میانبرهای جدید)

رفتن به بالا

راهنما کامل گذاشتن نیم فاصله در کیبورد ویندوز و مک (به همراه میانبرهای جدید)

نوشته admin

1 ماه قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
راهنما کامل گذاشتن نیم فاصله در کیبورد ویندوز و مک (به همراه میانبرهای جدید)

راهنما کامل گذاشتن نیم فاصله در کیبورد ویندوز و مک (به همراه میانبرهای جدید)

اگر قرار است به طور حرفه ای متنی را برای پایان‌نامه، مقاله و یا تحقیق و… بنویسید، حتما باید نکات دستور زبان فارسی را در نظر داشته باشید. ⌨️ یکی از مهم ترین مولفه‌هایی که باعث درک بهتر متن و نگارش درست آن میشود، استفاده از نیم فاصله در جای مناسب است. بسیاری از افراد ممکن است به دنبال روش استفاده از نیم فاصله و کلیدهای سریع آن در کیبورد باشند. به همین دلیل ما هم در این مطلب از کلاسیک وب به راهنما کامل گذاشتن نیم فاصله در کیبورد ویندوز و مک (به همراه میانبرهای جدید) میپردازیم.

نحوه ایجاد نیم فاصله در کیبورد

How to Type Semi Space in Persian Keyboard

به طور خلاصه ممکن است کلیدهای مربوط به نیم فاصله در کیبورد ها یا سیستم عامل های مختلف با یکدیگر متفاوت باشد. اما برای اغلب سیستم ها به شکل زیر است:

در سیستم عامل ویندوز: Shift + Ctrl + 2 یا Shift + Space یا _ + Ctrl

  برای سیستم عامل مک: کلید Shift + Space

در سیستم عامل لینوکس: نگه داشتن Shift و سپس Space به صورت همزمان یا کلید های Shift‌ +‌ B

تعریف نیم فاصله در کیبورد و کاربردهای آن

یکی از نکات بسیار مهم در نگارش زبان فارسی در حین استفاده از کیبورد، رعایت نیم فاصله در کیبورد فارسی یا Semi-Space است. برای خوانش بهتر و درک درست بسیاری از کلمات فارسی استفاده از نیم فاصله کمک میکند که دو واژه مرتب به هم علاوه بر حفظ استقلال به عنوان یک کلمه واحد شناخته شوند. بنابراین در این هنگام استفاده از نیم فاصله به نویسنده کمک میکند تا کلماتی که قصد جدا کردن کامل آنها را با Space ندارد، به درستی بنویسد.  چند مورد از رایج ترین موارد استفاده از نیم فاصله در متن شامل موارد زیر است:

  • برای استفاده از صفت و پسوند “تر” و “ترین” مثل آرام‌ترین یا مهربان‌تر
  • بین “می” و فعل مثل می‌آید، می‌خورد، می‌رود و…
  • زمان استفاده از “ها” برای جمع بستن مثل درخت‌ها، سال‌ها
  • بین پیشوندهایی مثل “بی” و کلمه پس از آن مثل بی‌انگیزه

به طور کلی کاربردهای استفاده از نیم فاصله بسیار گسترده و متنوع است. همین موضوع باعث میشود که حتما روش‌های اصلاح و ایجاد نیم فاصله در ورد ، پاورپوینت ، اکسل ، فتوشاپ و.. را بدانید.

استفاده از نیم فاصله در کیبورد ویندوز

نکته ای که باید بدانید این است که گاهی ممکن است کیبوردهای مختلف روش متفاوتی برای استفاده از نیم فاصله داشته باشند. امروزه اکثر کیبوردهای استاندارد و جدیدتر به شکلی مشابه تنظیم شده‌اند اما ما به روش گذاشتن نیم فاصله در کیبورد های استاندارد و غیر استاندارد اشاره میکنیم.

اگر میخواهید بدانید کیبورد شما از نوع استاندارد یا غیر استاندارد است، میتوانید مشخصات روی بسته را مطالعه کنید. عبارت Persian keyboard نشان‌دهنده نوع معمولی یا غیر استاندارد کیبورد است اما اکثر کیبوردهای استاندارد شامل نوشته Persian Standard keyboard میشوند.

شما از طریق تایپ Keyboard در بخش سرچ ویندوز و باز کردن بخش مخصوص به آن نیز میتوانید در تب Hardware مشخصات کیبورد و نوع آن را بررسی کنید. اگر Standard keyboard را دیدید میتوانید مطمئن شوید که کیبورد به شکل استانداردی عمل میکند.

گذاشتن نیم فاصله در کیبورد

نیم فاصله ویندوز در کیبورد استاندارد فارسی

استفاده از کلید نیم فاصله در کیبورد استاندارد به راحتی قابل استفاده است. برای اینکار ابتدا با یک انگشت کلید Shift را نگه دارید و با انگشت دیگر دکمه Space را بزنید. دقت کنید که استفاده از کلیدها باید حتما به طور همزمان باشد.

کلید نیم فاصله در کیبورد استاندارد ویندوز

نیم فاصله در کیبوردهای معمولی ویندوز

علامت نیم فاصله در کیبورد میتواند کمی متفاوت و دشوارتر باشد. برای اینکار لازم است که سه کلید را به طور همزمان نگه دارید. ابتدا Ctrl سپس Shift و در آخر کلید ۲ یا @ را به طور همزمان نگه دارید تا بتوانید در متن نیم فاصله ایجاد کنید. اینکار ممکن است در اول کمی دشوار به نظر برسد اما با چند بار استفاده به آن عادت خواهید کرد.

به طور پیشفرض پس از نصب ویندوز ۱۰ و ۱۱ و فعالسازی زبان فارسی بر روی آن کلیدهای Ctrl+Shift+2 به عنوان نیم فاصله شناسایی میشوند پس اگر سیستم عامل شما ویندوز ۱۰ یا ۱۱ است و یک کیبورد استاندارد دارید، احتمالا باید از همین کلیدها استفاده کنید.

ایجاد نیم فاصله در کیبورد ویندوز

به شما پیشنهاد میکنم برای ساده تر شدن کار، با انگشت شست به طور همزمان کلیدهای Ctrl و Shift را نگه دارید و با انگشت دیگر کلید ۲ یا @ را فشار دهید. برای ایجاد نیم فاصله در ورد نیز میتوانید با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+2 یا Shift + Space این کار را انجام دهید.

نکته  جالبی که شاید کمتر کسی درباره کلیدهای نیم فاصله در ویندوز بدانید، استفاده از کلید ctrl به همراه دکمه – (کلید Dash یا Underline) است. این مورد در برخی از برنامه ها مثل ورد میتواند برای شما بسیار راحت تر باشد. بنابراین با استفاده از این روش میتوانید به جای استفاده از سه کلید Ctrl+Shift+2 از _ + Ctrl استفاده کنید.

روش های استفاده از نیم فاصله در لپ تاپ

روش تغییر کلید میانبر نیم فاصله در ورد ویندوز

اگر گرفتن این کلیدها برای شما سخت است و ترجیح میدهید این امکان را به سلیقه خودتان شخصی سازی کنید، میتوانید به سادگی اینکار را برای برنامه Word انجام دهید. تنها کافی است برای تغییر کلید نیم فاصله در کیبورد ویندوز ۱۱ و ۱۰ این مراحل را انجام دهید.

ابتدا لازم است برنامه‌ی ورد را باز کنید و وارد تب Insert شوید. حالا روی بخش Symbol  بزنید و More Symbols را انتخاب کنید.

تغییر کلید نیم فاصله در ورد

حالا پس از باز شدن پنجره وارد بخش شوید و گزینه‌ی No-Width Optional Break را انتخاب کنید.

از کلیدهای پایین لیست روی Shortcut Key بزنید.

نیم فاصله در کیبورد ویندوز 11

در مرحله بعد پنجره Customize Keyboard نمایش داده میشود و شما باید در قسمت Press new shortcut key کلید میانبر جدیدی را برای برنامه ورد تعریف کنید. در نهایت هم با زدن دکمه Assign تغییر نیم فاصله در کیبورد برای ورد را نهایی کنید.

تغییر کلید میانبر نیم فاصله در ورد

استفاده از نیم فاصله در کیبورد مک

در لپ تاپ یا کامپیوترهای اپل و با سیستم عامل Mac هم تایپ نیم فاصله در کیبورد بسیار ساده است. خوشبختانه شما میتوانید به سادگی و تنها با نگه داشتن کلید Shift و بعد ضربه روی کلید Space به طور همزمان در نوشته‌هایتان نیم فاصله ایجاد کنید.

استفاده از نیم فاصله در مک

استفاده از نیم فاصله در کیبورد مک به همین سادگی است.

استفاده از نیم فاصله در لینوکس

اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده میکنید و به دنبال دکمه های مربوط به نیم فاصله هستید، میتوانید با به دو روش اینکار را انجام دهید.

یکی از راهکارها فشردن همزمان کلیدهای Shift و Space به طور همزمان است.

روش دومی که میتوانید امتحان کنید فشردن کلید Shift و سپس B به صورت همزمان است.

شما میتوانید هر دوی این روش ها را برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده کنید.

استفاده از نیم فاصله در لینوکس

به خاطر داشته باشید که برای هر دو روش ابتدا نگه داشتن دکمه Shift لازم است.

سوالات متداول

نیم فاصله چیست؟

“نیم‌فاصله” یکی از علائم نگارشی است که در زبان فارسی استفاده می‌شود. این نشانه یک فاصله کوچک‌تر از فاصله معمول بین دو کلمه است و برای جدا کردن بخش‌های مختلف یک کلمه به کار می‌رود.

برای تنظیم نیم فاصله در نرم افزار word باید کاری انجام دهیم؟

به طور معمول با استفاده از کلیدهای مثل Ctrl+Shift+2 ، shift+ space یا _ + ctrl میتوان در نرم افزار ورد نیم فاصله ایجاد کرد.

آیا گذاشتن نیم فاصله در فتوشاپ ، ایلاستریتور یا پاورپوینت فرق میکند؟

به طور معمول شما میتوانید با استفاده از کلید سریع های Ctrl+Shift+2 در بیشتر نرم افزارها از نیم فاصله استفاده کنید. اما ممکن است گاهی نرم افزارها یا کیبوردهای خاصی از این کلیدها برای ایجاد نیم فاصله پشتیبانی نکنند.

آیا نیم فاصله در تلگرام قابل استفاده است؟

بله فرقی نمی‌کند که از نسخه دسکتاپ یا تلفن همراه تلگرام استفاده می‌کنید، در هر صورت با استفاده از کلیدهای مربوط به نیم فاصله می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید.

نیم فاصله در کیبورد فارسی استاندار چه فرقی دارد؟

دکمه مربوط به نیم فاصله ممکن است بسته به نوع کیبورد، سیستم عامل یا حتی برنامه‌ای که میخواهید از آن استفاده کنید، متفاوت باشد. اما بیشتر کیبوردهای فارسی استاندارد از یک فرمت یکسان برای نشانه گذاری‌ها پیروی میکنند.

جمع بندی

نکته‌ای که در ادامه تمامی این موارد باید به خاطر داشته باشید این است که تمامی کیبورد های ساخته شده از یک قانون یکسان پیروی نمیکنند. همانطور که چینش بسیاری از کیبوردها به دلایل مختلفی مطابق نظام QWERTY نیست، گاهی ممکن است جواب شما برای پیدا کردن نیم فاصله یک راهکار مشخص نباشد. کیبوردها ممکن است از قالب‌های مختلفی پشتیبانی کنند بنابراین بهتر است ابتدا در زمان خرید از استاندارد بودن کیبورد مطمئن شوید و در صورت نیاز تمامی روش های گفته شده برای ایجاد نیم فاصله را امتحان کنید.

کلیدهای Ctrl + Shift +2، Shift + Space ،_ + Ctrl و Shift + B از جمله مواردی هستند که شما میتوانید بسته به نوع کیبورد، سیستم عامل و یا برنامه از آن استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

بنظر شما استفاده از نیم فاصله تا چه حد میتواند در خوانش متن تاثیرگذار باشد؟ آیا شما هم تا به حال مجبور شده‌اید که یک متن را حتما با رعایت نکات مربوط به نیم فاصله بنویسید؟ اگر شما از کلیدهای دیگری برای نیم فاصله در کیبورد لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده میکنید، آن را با ما و سایر افراد در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب