مطلب فعلی :

راهنما: OEM چیست؟ محصول OEM چه تفاوتی با دیگر محصولات دارند؟

رفتن به بالا

راهنما: OEM چیست؟ محصول OEM چه تفاوتی با دیگر محصولات دارند؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
OEM چیست؟ محصولات OEM چه تفاوتی با دیگر محصولات دارند؟

راهنما: OEM چیست؟ محصول OEM چه تفاوتی با دیگر محصولات دارند؟

اگر اهل خرید آنلاین نرم افزار یا قطعات کامپیوتر باشید، احتمالاً با  محصولات ارزانتری که با نام اختصاری OEM برچسب گذاری شده اند؛ روبرو شده اید. آیا می توان یک محصول OEM را خرید، یا اینکه این ارزان خریدن در آینده برای شما مشکل ایجاد می کند؟! حقیقت این است که آنها با محصولات خرده فروشی متفاوت هستند و مهم است که تفاوت ها را بدانیم. در این مطلب به اینکه OEM چیست و محصولات OEM مانند موبایل ، هارد درایو ، دوربین مداربسته ، ویندوز و.. چه تفاوتی با دیگر محصولات دارند می پردازیم.

محصول OEM چیست و چه فرقی با دیگر محصولات دارد؟

What Is An OEM Product And How Is It Different From Other Products?

قطعا تا به حال برای خرید یک لپ تاپ به انوع مختلف پردازنده و یا نسخه‌های مختلف ویندوز برخورد کرده‌اید که برایتان سوال شده است کدام یک مناسب تر است گاهی تفاوت قیمت ها وسوسه کننده است و برای ما مهم است که منوجه شویم آیا این تفاوت قیمت ها منجر به تفاوت کیفیت هم شده است یا خیر. امروز در کلاسیک وب به سوال او ای ام چیست و چه کاربردی دارد پاسخ خواهیم داد.

منظور از OEM چیست؟

OEM مخفف Original Equipment Manufacturer (تولیدکننده تجهیزات اصلی) است. بعضی اوقات به آن bulk packed” “white box”, “brown box”  و “gray market” گفته می شود تقریباً کلیه فروشندگان قطعات و نرم افزار رایانه بر اساس تفاوت در کانال های توزیع، دو نسخه از همان محصول را تهیه می کنند. خرده فروشی (“توزیع”) کانال اصلی مصرف کننده است ، در حالی که OEM در تجارت برای تولید کنندگان سیستم های مختلف است.

سخت افزار و نرم افزار OEM برای توزیع در شرکتهایی که سیستم هایی مانند دل و اپل می سازند، بسته بندی شده است. این شرکت ها تولید کنندگان تجهیزات اصلی هستند.

کانال خرده فروشی به طور معمول از محصولات جعبه خرده فروشی رنگی و دارای دفترچه نصب ، سی دی نرم افزار و غیره استفاده می کند. البته هزینه ساخت بسته های زیبا روی خرید شما محاسبه می شود. لذا بسته های خرده فروشی حجیم تر هستند و بنابراین هزینه حمل و نقل بیشتری دارند. کانال OEM محصولات را به طور عمده در سازندگان سیستم و یکپارچه سازها توزیع می کند، به عنوان مثال Dell ، HP و (Sun (OEMs و بسیاری از موارد کوچک دیگر. این محصولات فله ای فاقد مواد بسته بندی فانتزی هستند و غالباً در حجم بسیار بالاتری تولید می شوند ، که هر دو منجر به قیمت های بسیار پایین تری می شوند.

خریدن محصول OEM کاملاً قانونی است. اما قوانین ضمنی وجود دارد که شما با خرید محصول در واقع آن را پذیرفته اید.

نسخه OEM برای محصولات سخت افزاری

معنی oem در تجارت

سخت افزارهای OEM دقیقاً از نظر قابلیت ها و کارایی با همتایان خرده فروشی شان یکسان هستند. هارد دیسک ها ، درایوهای نوری و برخی از کارتهای توسعه PCI رایج ترین نوع قطعاتی هستند که به عنوان OEM ارائه می شوند. سخت افزارها معمولاً با قطعات جانبی ( حتی آنهایی که برای عملکرد سخت افزار ضروری هستند) ارسال نمی شود. به عنوان مثال پردازنده های رایانه های OEM ممکن است با فن ارائه نشود یا کارت تصویری OEM یا هارد دیسک اغلب با کابل ها یا آداپتورهای لازم برای استفاده از آن حمل نمی شود و این یکی از تفاوت قطعات OEM و اورجینال است .

گارانتی در مقایسه با ضمانت خرده فروشی: ضمانت محصولات OEM نیز ممکن است محدودیت داشته باشد چرا که انتظار می رود تولید کننده سیستم آن را ارائه دهد. بسیاری از انواع قطعات سخت افزاری OEM با همان ضمانت هایی که در جعبه های خرده فروشی وجود دارد ، گارانتی دارند. یک استثناء معروف هارد دیسک ها هستند.

هارد درایو های خرده فروشی اغلب با ضمانت سه یا پنج ساله همراه هستند ، در حالی که گارانتی درایوهای OEM بر عهده فروشنده است. ارزانتر بودن درایوهای سخت OEM به راحتی تفاوت گارانتی را توجیه می کند. برخی از درایوهای OEM تا ۵۰٪ قیمت درایور خرده فروشی هستند. همانطور که همه ما می دانیم ، قیمت فناوری به طور مداوم کاهش می یابد. بنابراین پس از ۵ سال که احتمالاً درایو شما خراب شده است، هزینه تعویض چقدر خواهد بود؟

Bundled Software: گاهی اوقات نسخه خرده فروشی همراه با نرم افزار برنامه های کاربردی همراه است ، در حالی که نسخه OEM ممکن نیست. این امر به ویژه در مورد کارتهای صوتی و تصویری با کیفیت بالا صادق است. باید دید چقدر این نرم افزار همراه در مقابل ارزانتر بودن قیمت برایتان اهمیت دارد.

کتابچه راهنمای کاربر و پشتیبانی نیز ممکن است همراه با نسخه OEM نباشد. با این حال ، اکثر اطلاعات در وب سایت آنلاین موجود است.

OEM برای محصولات نرم افزاری ، منظور از ویندوز OEM و.. چیست؟

نسخه oem چیست

ویندوز رایج ترین نمونه نرم افزار OEM است و غالبا توسط افرادی که سیستم های خود را می سازند مورد استفاده قرار می گیرد ، اما نسخه های OEM از مجموعه های امنیتی و نرم افزار بازدهی نیز وجود دارد.

هنگام خرید این نرم افزار ، معمولاً فقط یک پک حاوی نرم افزار و مجوز آن ارائه می شود. در واقع ، بیشتر نرم افزارهای دارای مجوز OEM بدون پشتیبانی فنی ارائه می شوند. نرم افزار OEM معمولاً بر اساس هر سیستم دارای لایسنس است ، به این معنی که نمی توانید آن را روی رایانه دیگری نصب کنید.

از نظر تئوری ، این بدان معنی است که نسخه OEM ویندوز به رایانه خاصی که شما آن را نصب کرده اید ، گره خورده است ، اما مایکروسافت از این بابت بسیار مهربان است. فعال کردن مجدد ویندوز فقط نیاز به تماس با مشتری دارد. ممکن است لازم باشد این کار را انجام دهید تا علامت ویندوز ۱۰ حذف شود.

این یک ریسکی است که شما با محصولات OEM می گیرید. هزینه کمتری دارد ، اما در صورت تعویض رایانه شخصی یا ارتقاء مادربرد مجبور به خرید مجدد نرم افزار هستید.

آیا خرید OEM ارزش آن را دارد؟

درایو oem چیست

خرید OEM کاملاً بی خطر و قانونی است ، اما باید از عواقب آن آگاه باشید. معمولاً می توانید با محصولات OEM مبلغی مناسب صرفه جویی کنید ، اما اگر به مسئله ای برخوردید، ممکن است خود را کاملاً بدون پشتیبانی بیابید. اگر شما از لحاظ فنی اطلاعات قابل ملاحظه ای ندارید ، نسخه خرده فروشی انتخاب بهتری است. بسته به محصول و خرده فروش ، میزان تخفیف شما می توانید متفاوت باشد.

به عنوان مثال ، نرم افزار ضد ویروس OEM معمولاً ۲۵ تا ۵۰ درصد ارزان تر است. برخی از نرم افزارهای کاربردی از تخفیف های مشابه برخوردار هستند. مسئله اصلی ، دسترسی عمومی است. بیشتر توسعه دهندگان فقط نسخه خرده فروشی از محصول خود را ارائه می دهند. بعضی اوقات با خرید سخت افزار OEM می توانید صرفه جویی کنید، گاهی نیز ممکن است خرید لوازم جوانبی مانند کابل ها یا فن ها  که موجود نیست ، موجب صرفه جویی در هزینه شود. بعضی اوقات ، سخت افزار OEM می تواند گرانتر از خرده فروشی باشد.

این معمولاً وقتی اتفاق می افتد که به پایان عمر خود برسد. بورس اوراق بهادار بعضاً به عنوان قطعه OEM برای فروش عرضه می شود و به همان میزان یا بیشتر از خرده فروشی فروخته می شود. قبل از انتخاب خود ، مقایسه سریع قیمت را انجام دهید. دقیقاً بدانید چه می خواهید و اطمینان داشته باشید که در صورت نیاز می توانید پشتیبانی دریافت کنید.

ساخت رایانه شخصی خود با محصولات OEM

احتمال دارد که بخواهید محصولات OEM را جستجو کنید و کامپیوتر شخصی خود را بسازید. در این صورت ، توصیه های ما را در مورد اینکه ارزان ساختن رایانه شخصی دارای چه پیامدی است حتما بررسی کنید چراکه برخی از قطعات نظیر رم و.. به نوسانات برق حساس هستند و احتمال سوختن آنها وجود دارد پس در صورتی که از گارانتی مناسب برخودار نباشند ممکن است سرمایه گذاری و صرفه جویی شما را با مشکل اساسی مواجه کنند.

تجربیات و پیشنهادات شما؟

نظر شما در مورد خرید محصولات OEM چیست؟ اگر محصول OEM برای شما کابردی بودند و یا پیشنهاد و تجربه‌ای در زمینه خرید این نوع محصولات دارید می‌توانید در دیدگاه همین پست با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب