مطلب فعلی :

سرورهای کامپیوتری چه استفاده ای دارند؟

رفتن به بالا

سرورهای کامپیوتری چه استفاده ای دارند؟

نوشته admin

11 ماه قبل

بدون دیدگاه

رپرتاژ

مجله اینترنتی دانستنی ها
هاست اشتراکی

سرورهای کامپیوتری چه استفاده ای دارند؟

وظیفه اصلی سرورها ذخیره، ارسال و دریافت داده‌ها است. یک کامپیوتر، برنامه نرم افزاری یا حتی یک دستگاه ذخیره‌سازی نیز می‌تواند به عنوان یک سرور عمل کند و یک یا چند سرویس را ارائه دهد. اگر یک سرور فقط یک کار را برای کلاینت انجام دهد، سرور اختصاصی در نظر گرفته می‌شود. هر زمان که در وب جستجو می‌کنید، فایلی را آپلود می‌کنید، به فایل‌های شبکه محل کار خود دسترسی پیدا می‌کنید یا موسیقی دانلود می‌کنید، در حال تعامل با یک سرور هستید.

سرورها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که سریع‌تر و قابل اعتمادتر از سیستم‌های شخصی باشند. سرورها در درجه اول به شما کمک می‌کنند تا خط‌ مش فناوری اطلاعات را اجرا کنید و کسب‌ و کارتان را راحت‌تر اجرا کنید. در این صورت، امنیت داده بهتر و با سطوح دسترسی دقیق‌تری اجرا می‌شود و پشتیبان‌گیری مداوم با هزینه‌های نگهداری کمتر انجام می‌شود.

در اینجا به معرفی برخی از انواع سرورها می‌پردازیم.

میزبانی وب

میزبانی وب یا هاست وب یک سرویس آنلاین برای انتشار محتوای وب سایت در اینترنت است. برای یک طرح میزبانی معمولا فضایی را در یک سرور فیزیکی اجاره می‌کنند تا تمام فایل ها و داده‌های وب سایت را در آنجا ذخیره کنند. میزبانی وب ابزارهای مبتدی را برای همه کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند وب سایت را بدون مهارت فنی مدیریت کنند. علاوه بر این، ارائه دهنده هاست خدماتی همچون پشتیبانی از مشتری، نگهداری سرور و سازندگان وب سایت را برای کمک به کاربران در ایجاد و نگهداری سایت خود ارائه می‌دهد.

میزبان وب علاوه بر ذخیره فایل‌های وب سایت، از سرور و فایل‌های وب سایت در برابر حملات مخرب محافظت می‌کند. انواع سرویس های میزبانی وب عبارتند از:

  • هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی، چندین کاربر منابع یکسانی از سرور از جمله حافظه، قدرت پردازش و فضای ذخیره سازی را به اشتراک می‌گذارند. به دلیل سادگی و مقرون به صرفه بودن، هاست اشتراکی یک راه حل عالی برای مشاغل کوچک و وب سایت‌های شخصی است که به پیکربندی پیشرفته یا پهنای باند بالاتر نیاز ندارند.

  • سرور هاست خصوصی مجازی (VPS)

با این نوع هاست، وب سایت یک سرور فیزیکی را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارد، اما هر کاربر یک پارتیشن مجازی اختصاصی دارد. بنابراین، سایتی که بر روی یک سرور خصوصی مجازی میزبانی می‌شود، مقدار مشخصی از منابع اختصاص را دریافت می‌کند.

میزبانی وب VPS یک گزینه عالی برای سایت‌های با اندازه متوسط، فروشگاه‌های تجارت الکترونیک و وبلاگ‌های بزرگ با تعداد بازدیدکنندگان در حال رشد است. این هاست‌ها قابلیت سفارشی‌سازی بالایی دارند و افزایش ترافیک هر وب سایت‌ تأثیری بر عملکرد سایر وب‌سایت‌ها ندارد.

  • هاست ابری

این هاست از چندین سرور مجازی برای میزبانی سایت‌ها استفاده می‌کند. بنابراین، اگر یکی از سرورها ترافیک بالا یا مشکلی خاصی داشته باشد، سرورهای دیگر کنترل وب سایت را در اختیار می‌گیرند تا سایت حفظ شود.

  • هاست وردپرس

هاست وردپرس

سرویس میزبانی وب CMS یک محیط سرور بهینه شده وردپرس را برای بارگذاری سریع‌تر سایت و به حداقل رساندن مشکلات احتمالی فراهم می‌کند. به طور معمول، بهترین برنامه‌های هاست وردپرس دارای ویژگی‌هایی مانند تم‌های از پیش نصب شده، افزونه‌هایی برای عملکردهایی مانند حافظه کش و امنیت و ابزارهای دیگر است.

این هاست‌ها کم هزینه و با کاربری آسان هستند و عملکرد سایت‌های وردپرسی را بهینه می‌کنند. با این حال، برای وب سایت های غیر وردپرس هاست ایده‌آلی نیستند.

  • هاست اختصاصی

در هاست اختصاصی برای هر وب سایت یک سرور فیزیکی تعیین می‌شود. با هاست اختصاصی می‌توانید سرور را پیکربندی کنید، سیستم عامل و نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید و کل محیط هاست را مطابق با مشخصات خود شخصی‌سازی کنید. هاست اختصاصی برای مشاغل آنلاین بزرگ با ترافیک سنگین ایده آل است. با وجود این هاست ‌ها بر پیکربندی سرور کنترل کامل خواهید داشت و قابلیت اطمینان بالایی را تجربه می‌کنید. با این حال، نیاز به هزینه بیشتر و دانش فنی و مدیریت سرور است.

سرور اپلیکیشن

سرور اپلیکیشن، میزبان برنامه ‌ها یا نرم ‌افزار‌هایی است که یک برنامه تجاری را از طریق یک پروتکل ارتباطی ارائه می‌کند. سرور اپلیکیشن یک شکل مدرن از میان افزار پلتفرم است. این نرم افزار سیستمی است که بین سیستم عامل (OS) در یک طرف و منابع خارجی (مانند سیستم مدیریت پایگاه داده DBMS، خدمات ارتباطات و اینترنت) در طرف دیگر و اپلیکیشن کاربران در طرف سوم قرار دارد.

سرور اپلیکیشن حاوی کانتینرهای وب و EJB است و می‌توان از آن برای servlet، jsp، struts، jsf، ejb و غیره استفاده کرد. این سرورها برای نصب، راه اندازی و میزبانی خدمات و اپلیکیشن‌های مرتبط با خدمات IT، کاربران نهایی و سازمان ها طراحی شده‌اند.

نمونه‌ای از سرورهای اپلیکیشن عبارتند از:

JBoss: سرور منبع باز از JBoss

Glassfish: ارائه شده توسط Sun Microsystem که در حال حاضر توسط اوراکل خریداری شده است.

Weblogic:  ارائه شده توسط Oracle که امنیت بالابب دارد.

Websphere:  ارائه شده توسط IBM

سرور اشتراک فایل

سرور اشتراک فایل، سیستمی است که فایل‌های اشتراکی روی آن قرار می‌گیرد تا در مواقع لازم بتوان به داده‌ها سریعا دسترسی پیدا کرد. سرور فایل بخشی از یک سیستم عامل مانند ویندوز است. یک سرور فایل به یک دستگاه کلاینت متصل اجازه می‌دهد تا سیستم فایل لوکال خود را (مانند فایل‌های موجود در درایو C یا D) گسترش دهد. مسلماً دسترسی به فایل‌ها از طریق شبکه به سرعت خواندن یا نوشتن فایل‌ها از درایو C نیست. با این حال، اثر شبکه بلافاصله عوامل کلاینت متصل و مجاز را برای عملیات‌های اساسی مانند فهرست کردن فایل‌ها و پوشه‌ها، خواندن و نوشتن فایل‌ها، و مهم‌تر از همه، قفل کردن فایل‌ها به منظور تسهیل همکاری گروهی، فعال می‌کند.

مدیران سرور کاربران اصلی را مشخص می‌کنند، همچنین اجازه دسترسی‌های به مجموعه‌ای از فایل‌ها و پوشه‌های مجاز را به کاربران می‌دهد. همچنین، مدیران سرور باید خط‌مش‌های حفظ نسخه و فایل را تعریف کنند و تداوم کسب‌وکار و پشتیبان‌گیری از فایل‌ها را مدیریت کنند.

اغلب، سرور فایل اشتراکی با مقدار فضای ذخیره‌سازی خود اندازه گیری می‌شود، که معمولاً در محدوده ترا بایت (TB) یا صدها گیگا بایت (GB)  هستند. سیستم عامل، حافظه و رابط شبکه بخش‌های ضروری یک سرور فایل هستند. به طور معمول، زمانی که فضای ذخیره‌سازی توسط هارد دیسک‌ها فراهم می‌شود، سرورهای فایل ظرفیت ثابتی خواهند داشت.

اغلب شرکت‌ها هر ۳ تا ۵ سال یک بار نیاز به خرید ظرفیت بیشتر برای ذخیره‌سازی دارند. امروزه، فناوری ذخیره‌سازی ابری و فناوری‌هایی مانند Storage Space Direct چندین گره سرور فایل را به یک حلقه ذخیره‌سازی سرور فایل متصل کرده و در نتیجه خدمات ذخیره‌سازی کامل و بدون خطایی را ارائه می‌دهند.

از کجا باید سرور مورد نظر خود را تهیه کنم

قبل از اینکه کامپیوترها بسیار قدرتمند شوند و دورکاری تا این حد محبوب شود، اکثر مشاغل حداقل یک سرور فیزیکی و گاهی اوقات حتی یک اتاق سرور اختصاصی در دفاتر خود داشتند. امروزه، برای کسب و کارهای کوچک با تعداد کارمند کم، اشتراک‌گذاری پوشه‌ها و فایل‌ها در چند سیستم بسیار آسان‌تر شده است. اما با رشد کسب و کار ، امنیت، سرعت و قابلیت اطمینان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این شرایط سرمایه‌گذاری در سرورهای تجاری کاملا منطقی است.

تیم با تجربه دوبرکا می‌تواند به شما در انتخاب سرور مناسب برای نیازهای مختلف کمک کند. این فروشگاه اینترنتی طیف وسیعی از سرورها را با قطعات دلخواه ارائه می‌دهد و می‌تواند از راه دور در انتخاب این فناوری به شما مشاوره دهد.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

  • نوشته admin
  • 11 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • رپرتاژ

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب