مطلب فعلی :

فارکس چیست و چگونه می‌توان از آن کسب درآمد کرد؟

رفتن به بالا

فارکس چیست و چگونه می‌توان از آن کسب درآمد کرد؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

رپرتاژ

مجله اینترنتی دانستنی ها
فارکس چیست و چگونه می‌توان از آن کسب درآمد کرد؟

فارکس چیست و چگونه می‌توان از آن کسب درآمد کرد؟

فعالیت در بازارهای مالی برای بسیاری از افراد و شرکت‌ها جذاب است. یکی از بازارهای شناخته‌شده با سابقه‌ی فعالیت چنددهه‌ای، فارکس است. در این بازار، امکان ترید یا معامله‌ی انواع دارایی‌ها اعم از ارزهای بین‌المللی مانند دلار و یورو، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، معاملات مشتقه، سهام، انرژی، طلا و چند دارایی دیگر را خواهید داشت. هدف اولیه‌ی معامله‌گران فارکس حفظ ارزش دارایی‌هایشان و در درجه‌ی بعدی کسب درآمد از آن است.

اما سازوکار فارکس دقیقا چگونه است؟ چطور می‌توان درباره آن آموزش دید و از آن کسب درآمد کرد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه شده به شکل مطمئن‌تری وارد این بازار پرسود و پرریسک شوید.

سازوکار بازار فارکس

فارکس (FOREX) پیش از هرچیز بازاری غیرمتمرکز برای مبادله‌ی ارزهای بین‌المللی است. منظور از غیرمتمرکز در تعریف این بازار این است که قوانین فارکس را دولت‌ها یا نهادهای مالی متمرکز مانند بانک‌های مرکزی تعیین نمی‌کنند.

فعالان بازار فارکس را شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها، تریدرها، بانک‌ها و بانک‌های مرکزی تشکیل می‌دهند. مانند هر بازار دیگری، آن‌ها از محل نوسان ارزش دارایی‌ها سود یا زیان می‌کنند. درواقع آن‌ها با خریدوفروش یک دارایی جفت، روی افزایش قیمت یکی در مقابل دیگری در آینده حساب کرده و تمام تلاششان را می‌کنند که پیش‌بینی‌های دقیقی انجام دهند.

ماهیت دارایی ها در فارکس

نکته‌ی مهم در مورد بازار فارکس، ماهیت جفت دارایی‌های آن است. درواقع شما با خرید دارایی اول در یک جفت ارز مانند یورو-دلار (EURUSD) قطعا دومی یعنی دلار را می‌فروشید. به دارایی اول ارز پایه و به دومی، ارز متقابل گفته می‌شود. حال اگر شما با پیش‌بینی درست درباره‌ی روند قیمت‌ها در آینده یک موقعیت خرید یا فروش باز کنید، می‌توانید از معامله‌ی خود سود ببرید.

عوامل نوسان قیمت در فارکس

آنچه ارزش ارزها در بازار فارکس نسبت به یکدیگر را تعیین می‌کند، قدرت اقتصادی کشور یا منطقه‌ای است که ارزها در آن به‌عنوان ارز رایج مبادله می‌شوند. در اینجا مفهوم نرخ برابری یا Exchange Rate مطرح می‌شود که عبارت است از نسبت ارزش یک از به ارز دیگر. به‌عنوان مثال در زمان نگارش این مقاله، نرخ برابر جفت ارز ین‌-دلار آمریکا (JPYUSD) برابر با ۰٫۰۰۷۵ است یعنی هر ین ژاپن، ۰٫۰۰۷۵ دلار آمریکا ارزش دارد. تحولات سیاسی، تصمیمات دولت‌ها و دیگر عوامل کوچک و بزرگ نیز سبب نوسان قیمت ارزها و افزایش و کاهش نرخ برابری‌شان در برابر یکدیگر می‌شود.

نحوه کسب درآمد از بازار فارکس

نحوه کسب درآمد از بازار فارکس

با توضیحات مقدماتی ارائه‌شده اکنون می‌توانیم درباره‌ی اصول و مقدمات کسب درآمد در فارکس صحبت کنیم. پیش از هرچیز باید اشاره کنیم که برای ورود به بازار فارکس باید در یک کارگزاری ثبت‌نام کنید. کارگزاری یا بروکر، نقش واسطه‌ی شما در بازار فارکس را بازی کرده و با اتصال به بازارهای جهانی، معاملات را برای‌تان انجام می‌دهد.

آنچه در انتخاب یک کارگزاری باید بیش از همه موردتوجه قرار دهید اعتبار آن است. همانطورکه گفتیم بازار فارکس، غیرمتمرکز بوده و از شبکه‌ای از کامپیوترها بر بستر اینترنت تشکیل شده است. اما کارگزاری‌ها می‌توانند توسط نهادهای معتبر، قانون‌گذاری شده و تحت نظارت آن‌ها فعالیت کنند.

پس از ثبت‌نام در کارگزاری باید حساب خود را به مقدار مشخص شارژ کرده و در زمان‌های مناسب، موقعیت‌های معاملاتی را باز کنید. منابع درآمدی یک تریدر در بازار فارکس را در ادامه بررسی می‌کنیم.

سود معاملات روزانه

فارکس، بازاری ۲۴ ساعته است که پنج روز هفته کار می‌کند. بااین‌حال سود معاملات در پایان هر روز معاملاتی توسط شبکه محاسبه شده و به حساب شما واریز می‌شود. این سازوکار، حتی اگر موقعیتی بلندمدت، مانند یک‌هفته‌ای نیز باز کرده باشید، صادق است.

سود معاملات انتقالی یا کری ترید

اما منظور از یک معامله انتقالی در فارکس چیست ؟ در این استراتژی، تریدر، علاوه بر سود معاملات روزانه، سود حاصل از تفاوت نرخ‌های بهره دارایی‌های موجود در یک جفت ارز را نیز دریافت می‌کند. به این روش، معامله‌ی انتقالی یا Carry Trade گفته می‌شود. برای موفقیت استراتژی کری ترید باید منابع خرید یک ارز با نرخ سود بالاتر را از ارز دیگر با نرخ بهره‌ی پایین‌تر تامین کنید. به چنین معامله‌ای، نرخ بهره‌ی شبانه نیز تعلق می‌گیرد که می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

سود حاصل از معاملات آتی و فوروارد

در یک معامله‌ی آتی یا فوروارد شما با طرف مقابل، قراردادی را معامله می‌کنید که طی آن قرار است مقدار مشخصی از یک دارایی در زمان معین با قیمتی توافقی مبادله شود. قدرت تحلیل و پیش‌بینی در این استراتژی معاملاتی، اهمیت بیشتری می‌یابد.

سود حاصل از معاملات اهرم

یکی از مهم‌ترین فرصت‌های کسب درآمد از بازار فارکس، اهرم‌ یا لوریج (Leverage) کردن معامله است. در این استراتژی می‌توانید یک موقعیت معاملاتی بزرگ مثلا ۱۰ هزار دلاری را با تنها ۱۰۰ دلار باز کنید. بنابراین سود و البته ضرر احتمالی‌تان از معامله به نسبت ۱:۱۰۰ افزایش می‌یابد.

کسب آمادگی برای ورود به فارکس با سایت ITB

برای فعالیت در بازار فارکس و موفقیت در آن باید خود را درخصوص سازوکار، استراتژی‌های معاملاتی، روش‌های تحلیل بازار، مدیریت ریسک و دیگر موارد آموزش دهید. ایده‌آل‌ترین حالت این است که کارگزاری شما، منابع مطالعاتی زیادی را در اختیارتان قرار دهد. کارگزاری ITB یکی از معدود کارگزاری‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات به کشورهای منطقه‌ی منا ازجمله کشور ماست که منابع آموزشی فارسی فراوانی نیز در خود تدارک دیده است.

یادگیری فارکس با آکادمی ITB

یادگیری فارکس با آکادمی ITB

پس از ورود به سایت ITB و انتخاب زبان فارسی، در نوار بالایی، منوی آموزش را باز کنید. با کلیک روی گزینه‌ی آکادمی، وارد آکادمی آموزش فارکس این کارگزاری خواهید شد. این آکادمی در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته، دوره‌های خود را برگزار می‌کند. با کلیک روی هر دوره، سرفصل‌ها و موضوعات آن قابل‌مشاهده هستند. اگر از قبل، درباره‌ی فارکس دانشی دارید، با شرکت در آزمون تعیین‌سطح قرار داده‌شده در همین صفحه، سطح خود را سنجیده و در دوره‌ی مناسب ثبت‌نام کنید.

یکی از مهم‌ترین موضوعات دوره‌های آکادمی ITB ، روش‌های تحلیل بازار است. این روش‌ها به دو دسته‌ی تکنیکال و فاندامنتال تقسیم شده و تریدر باید حداقل بر یکی از آن‌ها مسلط باشد. پیش‌بینی روند قیمت‌ها براساس الگوهای تکنیکی یا شاخص‌های اقتصاد کلان در این دوره‌ها آموزش داده می‌شوند.

مقالات و دیگر منابع آموزشی ITB

با ورود به سایت itbfx.com، پس از انتخاب زبان فارسی با کلیک بر روی منوی بلاگ و اخبار به مقالات عمومی و تخصصی این کارگزاری دسترسی خواهید داشت. مقالاتی که توسط تریدرهای حرفه‌ای و تحلیل‌گران حوزه‌ی فارکس نوشته شده‌اند. جدای از مقالات، سایت ITB در صفحه‌ای جداگانه در منوی آموزش خود، تمامی مفاهیم و اصطلاحات موردنیاز شما هنگام معامله در فارکس و نیز دوره‌های آموزشی را به زبان فارسی ترجمه کرده است.

سخن آخر درباره ورود به فارکس

فارکس بزرگترین بازار مالی دنیا با بیشترین حجم معاملات روزانه است. جفت‌ارزهای بین‌المللی اصلی‌ترین دارایی‌های مبادله‌ای در این بازار هستند. سود اصلی و اولیه‌ی هر تریدر فارکس از محل اختلاف ارزش ارزها یا داریی‌های موجود در یک جفت‌دارایی به‌دست می‌آید. در استراتژی‌های پیشرفته‌تر نیز معاملات کری ترید، آتی، فوروارد و اهرم مطرح می‌شوند.

پیش از ورود به بازار فارکس باید خود را در مورد روش‌های معاملاتی، انواع تحلیل بازار، رفتار مالی، مدیریت ریسک و غیره آموزش دهید. همانطورکه گفتیم یکی از بهترین منابع برای فارسی‌زبانان در این زمینه، وب‌سایت کارگزاری بین‌المللی ITB است. این کارگزاری متمرکز و تحت نظارت، ضمن ارائه‌ی خدمات به شهروندان ایرانی و شرایط معاملاتی مناسب، اقدام به راه‌اندازی آکادمی فارکس به زبان‌های متعدد ازجمله فارسی کرده است. این وب‌سایت همچنین مقالاتی نیز به زبان فارسی منتشر می‌کند.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و کلاسیک وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • رپرتاژ

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب