مطلب فعلی :

فقط تمرکز! راهنما کامل کار با فوکوس مود آیفون (iPhone Focus Mode)

رفتن به بالا

فقط تمرکز! راهنما کامل کار با فوکوس مود آیفون (iPhone Focus Mode)

نوشته admin

1 ماه قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
فقط تمرکز! راهنما کامل کار با فوکوس مود آیفون (iPhone Focus Mode)

فقط تمرکز! راهنما کامل کار با فوکوس مود آیفون (iPhone Focus Mode)

اگر شما هم دوست ندارید آیفونتان با نوتیفیکیشن هایی که ارسال می کند مدام تمرکز شما را به هم بزند از حالت فوکوس استفاده کنید. حالت فوکوس به کاربران آیفون این امکان را می دهد تا حالت هایی را روی گوشی خود ایجاد کنند و مشخص کنند کدام نوتیفیکیشن ها مهمتر هستند و چه زمانی به شما هشدار دهند. برای به حداکثر رساندن مزایای حالت فوکوس باید آن را مطابق با نیازهای خود سفارشی سازی کنید. در مطلب فقط تمرکز! راهنما کامل کار با فوکوس مود آیفون (iPhone Focus Mode) امروز کلاسیک وب ما در مورد نحوه کار حالت فوکوس و نحوه استفاده از این ویژگی در آیفون صحبت خواهیم کرد.

📖 در این مطلب می‌خوانید:
نمایش

حالت فوکوس در ایفون چیست؟

How to set up Focus modes on your iPhone

به طور خلاصه برای فعال سازی فوکوس مد آیفون کافیست از Control Center روی Focus یا Focus Mode ضربه بزنید، سپس New Focus را انتخاب کنید.

برای غیرفعال سازی فوکوس مد روش های مختلفی وجود دارد اما به طور کلی می توانید با کشیدن صفحه از سمت راست صفحه بالا را به پایین بکشید و از کنترل سنتر روی Focus mode (آیکن آدم) ضربه بزنید و مد مورد نظر خود را غیرفعال کنید. روش های دیگر را با جزئیات بیشتر در ادامه مورد بحث قرار داده ایم که می توانید مطالعه کنید.

فوکوس مد از حواس پرتی شما جلوگیری می کند و باعث می شود روی کار یا بازی مورد علاقه خود بیشتر تمرکزی کنید. در آموزش گام به گام کار با حالت فوکوس ایفون امروز کلاسیک وب ما اطلاعاتی در مورد اینکه فوکوس مد چیست، نحوه فعال کردن و سفارشی کردن حالت تمرکز آیفون و همچنین نحوه غیرفعال کردن Focus Mode را در اختیار شما قرار می دهیم.

فوکوس مود ایفون چیست؟

Focus در ایفون چیست؟ در iOS 15 ، اپل حالت فوکوس را معرفی کرد، قابلیتی که عملکرد Do Not Disturb را گسترش می‌دهد. با استفاده از آن، می توانید انتخاب کنید که کدام برنامه ها می توانند در دوره های مختلف روز استفاده شوند. علاوه بر این، می‌توانید صفحه‌های اصلی سفارشی ایجاد کنید، والپیپرهای مختلف و صفحه‌های ساعت اپل واچ اضافه کنید و اعلان‌ها را از برنامه‌ها یا افراد خاص دریافت کنید یا نکنید.

با iOS 16 ، اپل قدمی فراتر گذاشت و به کاربران اجازه داد گزینه‌های حالت فوکوس بیشتری را شخصی‌سازی کنند (مانند تنظیم تب‌های مختلف مرورگر برای هر لحظه از روز، انتخاب حساب ایمیلی که اعلان‌ها را نشان می‌دهد، جابجایی خودکار بین حالت های فوکوس مختلف و غیره).

اگرچه تنظیم صحیح این ویژگی ممکن است کمی طول بکشد، اما تضمین می کند که این کار باعث بهبود تجربه آیفون شما می‌شود، به شما کمک می‌کند تا در شب راحت تر باشید و از دریافت اعلان های آزاردهنده در لحظات مهم جلوگیری کنید.

نحوه فعال سازی فوکوس مود ایفون

توجه: برای تنظیم این ویژگی، به آیفونی نیاز دارید که بتواند iOS 15 یا بالاتر را اجرا کند. اگر از Mac ، MacBook یا iPad استفاده می‌کنید که macOS Monterey، iPadOS 15 یا بالاتر را اجرا می‌کند، مراحل یکسان است.

برای فعال سازی فوکوس مود ایفون از Control Center دستگاه خود روی Focus یا Focus Mode ضربه بزنید، سپس New Focus را انتخاب کنید.

نحوه فعال سازی فوکوس مود ایفون

به جای این کار می توانید وارد Settings شوید و روی Focus ضربه بزنید.

نحوه فعال سازی فوکوس مود ایفون

در سربرگ Focus شما مدهای فوکوس از پیش ساخته شده ای را مشاهده خواهید کرد که از این بین می توان به Sleep، Personal و Work اشاره کرد.

نحوه فعال سازی فوکوس مود ایفون

اگر می خواهید حالت های فوکوس بیشتری داشته باشید می توانید با ضربه زدن روی علامت + در گوشه راست بالا یک حالت ایجاد کنید که در ادامه در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

زمانبندی حالت فوکوس مود آیفون

همچنین می توانید یک زمانبندی استفاده کنید. برای انجام این کار می توانید به مسیر Settings > Focus > Work/Personal Focus/… > Add Schedule بروید و یکی از گزینه های لیست را انتخاب کنید.

زمانبندی حالت فوکوس مود آیفون

نکته دیگر اینکه می توانید فیلترهای فوکوس را برای اعلان هایی که می خواهید از ایمیل، پیام ها و سافاری دریافت کنید؛ تنظیم کنید. حتی فیلترهای سیستم (مانند غیرفعال کردن  Always-On Display، تنظیم حالت تاریک، یا فعال کردن Low Power Mode) را اضافه کنید.

می توانید با تنظیم دستی تعیین کنید که چه زمان هایی می خواهید حالت فوکوس به طور خودکار فعال یا غیرفعال شود. همچنین می توانید از Smart Activation استفاده کنید، که به گوشی شما این امکان را می دهد بسته به مکان یا برنامه هایی که استفاده می کنید حالت فوکوس را فعال کند.

اشتراک گذاری فوکوس مد آیفون

وقتی حالت فوکوس مود آیفون را تنظیم کردید می توانید اشتراک گذاری میان دستگاه ها و وضعیت فوکوس را فعال کنید. با روشن کردن Share Across Devices ، حالت های فوکوس که در یک دستگاه اپل تنظیم کرده اید (در صورتی که همه دستگاه ها با یک شناسه اپل ثبت شده باشند) در بین دستگاه های دیگرتان به اشتراک گذاشته می شوند.

اشتراک گذاری فوکوس مد آیفون

برای انجام این کار به مسیر Settings > Focus > Focus Status بروید، پروفایل Focus که می خواهید به اشتراک بگذارید را انتخاب کنید تا دیگران بدانند که اعلان‌های شما بی‌صدا شده است. هنگامی که این پروفایل خاص را فعال کردید، برنامه های پشتیبانی شده مانند iMessage پیامی را در مکالمات شما نشان می دهند که اعلام می کند نوتیفیکیشن های شما بی صدا شده است.

نحوه ساخت حالت های سفارشی فوکوس مود آیفون

همانطور که در بالا اشاره کردیم، آیفون شما برخی از پروفایل های فوکوس مفید را از قبل دارد. با این حال شما می توانید گزینه های سفارشی مطابق با نیاز خود تان را بسازید. برای انجام این کار به مسیر Settings > Focus بروید و روی آیکن + در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید و Custom را انتخاب کنید.

نحوه ساخت حالت های سفارشی فوکوس مود آیفون

پروفایل فوکوس مود آیفون خود را نامگذاری کنید و رنگ و آیکنی برای آن انتخاب کنید. روی Next ضربه بزنید و پروفایل فوکوس خود را سفارشی کنید.

حالت های سفارشی فوکوس مود آیفون

سپس روی Customize Focus بزنید.

پروفایل فوکوس آیفون

برنامه ها و افرادی است که می خواهید مجاز یا مسدود کنید.

برنامه ها و افرادی است که می خواهید مجاز یا مسدود کنید

فعال کردن Smart Activation

فعال کردن Smart Activation به آیفون شما اجازه می‌دهد تا با تشخیص هوشمندانه زمانی که به یک حالت فوکوس خاص نیاز دارید و فعال کردن خودکار آن بر اساس موقعیت مکانی، زمان روز یا استفاده از برنامه، کار شما را ساده تر کند. این قابلیت، فرآیند فعال کردن دستی یک حالت فوکوس خاص را خودکار می کند، بنابراین لازم نیست به آن فکر کنید.

به عنوان مثال، اگر Work Focus را سفارشی کرده و فعال کنید، و معمولاً از برنامه‌های مربوط به کار در دوره‌های خاصی از روز استفاده می‌کنید، آیفون شما می‌تواند عادات شما را یاد بگیرد و به طور خودکار بر اساس این سیگنال‌ها در آینده آن را فعال کند. برای فعال کردن Smart Activation، به مسیر Settings > Focus > [preferred Focus profile]> Smart Activation بروید.

فعال کردن Smart Activation

سفارشی سازی Focus Home و Lock Screens

برنامه هایی که در صفحه اصلی خود دارید می توانند به طور قابل توجهی بر تمرکز و بهره وری شما تاثیر بگذارند. به همین دلیل است که سازماندهی موثرتر برنامه های آیفون شما ضروری است. خوشبختانه، می‌توانید طرح‌بندی‌های صفحه اصلی و صفحه قفل سفارشی را برای پروفایل‌های فوکوس خاص آیفون خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، می‌توانید صفحات صفحه اصلی سفارشی را برای Work Focus ایجاد کنید تا مطمئن شوید که فقط برنامه‌های مرتبط با کار مانند Slack، Asana و Gmail را در صورت فعال بودن نمایش می‌دهد.

برای سفارشی کردن صفحه اصلی فوکوس خود، به مسیر Settings > Focus > [preferred Focus profile] بروید و روی Choose در زیر Customize Screens ضربه بزنید تا یک صفحه اصلی یا صفحه قفل برای پروفایل فوکوس خاص خود انتخاب کنید.

سفارشی سازی Focus Home  و  Lock Screens

 

مجاز کردن اعلانات از برنامه ها یا کاربران خاص

به احتمال زیاد، ممکن است بخواهید حتی زمانی که فوکوس را فعال کرده‌اید اعلان‌هایی را از مخاطبین و برنامه‌های خاص دریافت کنید. برای انجام این کار به مسیر Settings > Focus > [preferred Focus profile] بروید.

مجاز کردن اعلانات از برنامه ها یا کاربران خاص

در قسمت Allow Notifications روی People یا Apps ضربه بزنید.

مجاز کردن اعلانات از برنامه ها یا کاربران خاص

مخاطبین یا برنامه هایی را اضافه کنید که می خواهید اعلانات آنها را دریافت کنید. با انتخاب Silence Notifications From می توانید برنامه ها و افرادی که نمی خواهید نوتیفیکیشن های آنها را دریافت کنید را اضافه کنید.

مجاز کردن اعلانات از برنامه ها یا کاربران خاص

در همین صفحه، روی Allow Calls From ضربه بزنید و مخاطبینی را اضافه کنید که می‌خواهید با فعال کردن Focus تماس دریافت کنید. در نهایت، برای اطمینان از اینکه تماس‌های مهم را از دست نمی‌دهید، Allow Repeated Calls را فعال کنید.

نمایش اعلانات روی صفحه قفل

اگر می‌خواهید وقتی حالت فوکوس خاصی را فعال می‌کنید، اعلان‌های بی‌صدا روی صفحه قفل شما ظاهر شوند، می‌توانید به مسیر Settings > Focus > [preferred Focus profile] بروید. روی Options در زیر Allow Notifications ضربه بزنید و Show On Lock Screen را فعال کنید. به این ترتیب، می توانید اعلان های خاموش شده را در صفحه قفل خود مشاهده کنید.

اضافه کردن فیلترهای فوکوس

یکی از بهترین راه‌ها برای به حداکثر رساندن فوکوس در آیفون، افزودن فیلترهای برنامه برای تغییر نحوه عملکرد برنامه‌ها یا تنظیمات سیستم‌ها یا نمایش اطلاعاتی است که هنگام فعال کردن یک پروفایل فوکوس خاص نمایش داده می‌شود، است. برای مثال، می‌توانید زمانی که فوکوس Work را فعال می‌کنید، تقویم کاری خود را نمایش دهید یا با فعال کردن فوکوس Sleep ، نمایشگر آیفون خود را روی حالت تاریک قرار دهید.

برای افزودن فیلترهای فوکوس، به مسیر Settings > Focus > [Preferred Focus Profile] > Add Filter (در زیر Focus Filters ) بروید. یک برنامه یا تنظیمات را انتخاب کنید و آن را مطابق میل خود سفارشی کنید.

اضافه کردن فیلترهای فوکوس


غیر فعال کردن فوکوس مود آیفون

به طور کلی چند روش برای غیر فعال کردن فوکوس مود ایفون وجود دارد که در ادامه در مورد آنها بحث خواهیم کرد:

۱ – غیرفعال کردن فوکوس مد iPhone از طریق کنترل سنتر

ساده ترین راه برای غیرفعال کردن فوکوس مد در آیفون، Control Center است. این فرایند فوق العاده سریع است و چند ثانیه طول می کشد:

از سمت راست بالای صفحه نمایش، انگشت خود را به پایین بکشید تا وارد کنترل سنتر شوید.

حالا روی آیکن Focus mode ضربه بزنید. فوکوس فعال دارای پس زمینه سفید می باشد.

روی Focus فعال شده ضربه بزنید. با این کار، مود غیرفعال خواهد شد.

برای اطمینان از اینکه آیفون شما در حالت فوکوس نیست، مطمئن شوید که هیچ فوکوسی هایلایت نشده است.

غیرفعال کردن فوکوس مد iPhone از طریق کنترل سنتر

۲ – غیرفعال کردن فوکوس مد از صفحه قفل

جالب اینجاست که می‌توانید فوکوس را مستقیماً از صفحه قفل آیفون خود غیرفعال کنید. صفحه قفل حالت فوکوس فعال را به عنوان یک لیبل نمایش می دهد.

غیرفعال کردن فوکوس مد از صفحه قفل

برای اینکه آیفون خود را از حالت فوکوس خارج کنید، به سادگی روی لیبل نمایش داده شده در صفحه قفل فشار طولانی وارد کنید. با این کار حالت های مختلفی ظاهر می شود و حالتی که در حال حاضر انتخاب کرده اید هایلایت می شود. روی Focus فعال شده ضربه بزنید تا غیرفعال شود.

روی Focus فعال شده ضربه بزنید تا غیرفعال شود

۳- از سیری بخواهید فوکوس مود آیفون را غیرفعال کند

در نهایت، می‌توانید از سیری بخواهید که Focus را در آیفون شما غیرفعال کند. خیلی ساده بگویید “Hey Siri, Off Do Not Disturb” یا چیزی شبیه “Siri, Tur off Personal Focus” را بگویید. سیری فوراً فوکوس را غیرفعال می کند و تاییدیه ای را نشان می دهد. به یاد داشته باشید، با iOS 17، می توانید “Hey Siri” را در iPhone خود به “Siri” تغییر دهید.

هنگامی که حالت Do Not Disturb Focus را در آیفون خود غیرفعال کردید، تمام تماس‌های تلفنی، پیام‌ها، هشدارها، اعلان‌ها و سایر مواردی که معمولا انجام می‌دهید را دریافت خواهید کرد.

نحوه حذف حالت از تنظیمات فوکوس ایفون ۱۳ و غیره

علاوه بر حالت های از پیش تعریف شده، iOS امکان ایجاد یک فوکوس سفارشی را خواهد داد. به عنوان مثال ما یک حالت Driving Focus را تنظیم کرده ایم که اعلان های ناخواسته را فیلتر می کند. با این وجود اگر دیگر نیازی به فوکوس مد آیفون خود ندارید می توانید حالتی که ایجاد کنید را به راحتی حذف کنید.

توجه داشته باشید که شما می توانید حالت های فوکوس سفارشی را حذف کنید، نه حالت های پیش فرض را.

وارد Settings شوید و به بخش Focus بروید.

در اینجا روی فوکوسی که می خواهید حذف کنید ضربه بزنید.

حالا به پایین اسکرول کنید و Delete Focus را انتخاب کنید.

Delete Focus را انتخاب کنید

هنگامی که یک فوکوس مود آیفون حذف شد، زمانی که می خواهید از آن استفاده کنید باید دوباره آن را تنظیم کنید. برای این کار باید به مسیر Settings -> Focus بروید و روی آیکن + ضربه بزنید.

سوالات متداول

آیا می توانم بدون باز کردن تنظیمات، حالت فوکوس را فعال یا غیرفعال کنم؟

بله می توانید. انگشت خود را در سمت راست صفحه به پایین بکشید تا کنترل سنتر باز شود. در سمت چپ صفحه، جایی را می‌بینید که می‌توانید حالت فوکوس را مشاهده کنید که در حال حاضر فعال است. اگر روی آن ضربه بزنید، می توانید حالت فوکوس دیگری را فعال کنید، حالت فوکوس فعلی خود را غیرفعال کنید یا روی + در پایین صفحه کلیک کنید تا یک حالت فوکوس جدید ایجاد کنید.

آیا حالت‌های فوکوس آلارم‌های من را بی‌صدا می‌کنند؟

خیر. هیچ یک از تنظیمات فوکوس شما روی زنگ هشدار، تایمر یا یادآوری در برنامه Health یا Reminders تاثیر نمی گذارد. تا زمانی که یادآور ها و آلارم های شما روی تاریخ و زمان مناسب تنظیم شده باشند و زنگ شما به اندازه کافی بلند باشد، آنها را خواهید شنید. اگر یک برنامه خواب در برنامه Health تنظیم کرده اید، حالت فوکوس خواب شما به طور خودکار با زمان خواب و زمان بیدار شدن شما همگام می شود.

چه کسی می تواند وضعیت تمرکز من را ببیند؟

اپل هنوز اعلام نکرده است که دقیقاً کدام برنامه ها وضعیت فوکوس شما را نمایش می دهند. اما ما می دانیم که مخاطبین شما می توانند زمانی که اعلان های iMessage خود را غیرفعال می کنید، آن را ببینند. اگر تماس مخاطبی را باز کنید، می توانید وضعیت فوکوس خود را به طور خاص برای آن شخص غیرفعال کنید.

چرا فوکوس مد در آیفون من به صورت خودکار فعال می شود؟

Focus Mode هرگز به طور خودکار در گوشی شما فعال یا غیرفعال نمی شود. اگر حالت فوکوس آیفون شما به خودی خود فعال می شود به این خاطر است که آن را برنامه ریزی کرده اید. در چنین شرایطی باید زمانبندی را حذف کنید و فوکوس را به صورت دستی در آیفون خود غیرفعال کنید.

جمع بندی

حالت فوکوس که در iOS 15 معرفی شد، یک ویژگی عالی است که حواس پرتی را به حداقل می رساند تا بتوانید روی چیزهایی که برایتان مهم هستند تمرکز کنید. می‌توانید بدون اینکه توسط اعلان‌ها، پیام‌ها و سایر عوامل حواستان پرت شود روی کارتان تمرکز کنید. در بالا ما نحوه فعال کردن و غیرفعال کردن این مد آیفون را به شما آموزش دادیم که می توانید استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم مطلب راهنما کامل کار با فوکوس مود آیفون (iPhone Focus Mode) امروز کلاسیک وب برای شما کاربردی بوده باشد. در صورتی که نکته ای از قلم افتاده است یا نظر یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب