مطلب فعلی :

منظور از نسخه مود شده بازی یا برنامه چیست؟ (راهنما کامل به زبان ساده)

رفتن به بالا

منظور از نسخه مود شده بازی یا برنامه چیست؟ (راهنما کامل به زبان ساده)

نوشته admin

3 ماه قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
منظور از نسخه مود شده بازی یا برنامه چیست؟ (راهنما کامل به زبان ساده)

منظور از نسخه مود شده بازی یا برنامه چیست؟ (راهنما کامل به زبان ساده)

نسخه مود چیست؟ آیا یک نسخه مود میتواند برای ما مفید باشد؟ ⚡ آیا نسخه های مود خطرناک هستند؟ در مطلب منظور از نسخه مود شده بازی یا برنامه چیست کلاسیک وب در کنار معرفی کامل نسخه مود به مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

نسخه مود شده چیست؟

What is MOD APK And What Are The Risk and Benefits Of Using MOD APKs?

نسخه مود که در برخی از تلفظ ها به آن ماد نیز می گویند برگرفته از واژه انگلیسی Mod است. این واژه در حقیقت برگرفته از کلمه ی Modification و معنی مود در فضای مجازی است. بنابراین اگر تغییراتی در نسخه اصلی یک برنامه یا بازی ایجاد کنید به آن نسخه، نسخه مد می گویند. این تغییرات ممکن است ویژگی های ظاهری یا حتی طرز کار یک برنامه یا بازی را دچار تغییر کند. بنابراین نسخه مد بازسازی یک کپی از یک برنامه یا بازی است. به بازسازی نسخه جدید از یک برنامه Mod APK می گویند. در برخی از موارد ممکن است شاهده تغییرات بسیار اندکی در یک نسخه مود باشیم و در برخی از موارد ممکن است نسخه مد به کلی با نسخه اصلی متفاوت باشد. باید بدانید نسخه مود در حقیقت یک نوع نسخه هکی از بازی است!

آشنایی بیشتر با نسخه مد شده

یک بازی مود شده میتواند با ارائه قابلیت های اضافه نسبت به نسخه اصلی جذابیت بسیار بیشتری داشته باشد. ممکن است یک نسخه مود آن قدر محبوب شود که مستقل از نسخه اصلی طرفداران مخصوص خود را داشته باشد. و البته این طرفداران در بسیاری از موارد در هر نسخه مد جدید خواستار تغییرات بیشتر در نسخه مد هستند. حتی در بعضی از موارد محبوبیت و تغییرات نسخه مود چنان افزایش میابد که اگر بخواهید درباره نسخه اصلی یک بازی صحبت کنید باید به این مطلب اشاره کنید تا مخاطبان متوجه منظور شما شوند. به عنوان مثال کاربران به نسخه اصلی بتلفیلد ۱۹۴۲ به اصطلاح بتلفیلد ۱۹۴۲ وانیلی می گویند.

جالب است بدانید که یک بازی می تواند تعداد زیادی نسخه مود داشته باشد. هر توسعه دهنده ماهری می تواند با اعمال تغییرات در نسخه اصلی یک نسخه مد اختصاصی ایجاد کند. ما معمولا نسخه های مد را برای بازی های کامپیوتری یا تلفن همراه مشاهده می کنم و تعداد بازی های کنسولی که نسخه مد دارد، بسیار کم است. به عنوان مثال می توانیم به Skyrim اشاره کنیم.

بازی مود شده

انواع نسخه های مود بازی و برنامه

به طور کلی می توانیم نسخه های مد را به دو دسته تقسیم کنیم:

۱. نسخه مود کامل

برخی از نسخه های مود که به آن ها اصطلاحا مود کامل می گویند،محتوای هنری و گیم پلی بازی را بطور اساسی تغییر می دهند. این تغییر می تواند به اندازه ای باشد که ژانر بازی تغییر کند!

به عنوان یک نمونه خوب بیایید نگاهی به بازی نیمه جان بیاندازیم. از همان ابتدا چند نسخه مد کامل از این بازی منتشر شد. مد ساز های بعدی در ادامه به جای شروع به اعمال تغییرات در نسخه اصلی، از این مد ها به عنوان پایه کار خود استفاده می کردند تا نسخه مد اختصاصی خود را منتشر کنند. و در نتیجه یکی از محبوب ترین خروجی کار آن ها بازی کانتر استریک (۱۹۹۹) شد که تقریبا همه گیمر های ایرانی با آن آشنایی دارند.

این در حالی است که برخی از آن ها حتی اسم بازی نیمه جان که نسخه اصلی و ابتدایی این بازی بوده به گوش آن ها نخورده است! در نهایت شرکت ولو این نسخه مود را به عنوان یک محصول تجاری مستقل با نام کانتر استریک منتشر کرد. جالب تر از آن اینکه بازی هایی مانند League of Legends و PUBG در موبایل نیز ابتدا یک نسخه مد بودند!

بعضی وقت ها در بین نسخه های مد بسیار زیاد از یک برنامه محبوب ترین نسخه تبدیل به یک بازی مستقل میشود. با توجه به قانون حق تکثیر، مود ساز ها سایر بخش های مشابه با نسخه اصلی را نیز تغییر می دهند تا بدون مشکل آن را تبدیل به یک محصول تجاری کنند. در برخی از موارد به نسخه مدی که بیشترین قابلیت ها را در مقایسه با سایر نسخه های مد برخوردار است، نسخه مگامود نیز می گویند، اما این یک اصطلاح رسمی با تعریف دقیق نیست!

۲. نسخه مود اصلاح اساسی

در این نوع از نسخه های مد بازی شاهد تغییرات چشمگیری خواهد بود. گرافیک و گیم پلی بازی از جمله مهم ترین بخش هایی هستند که در این نسخه ها تغییر می کنند. اما در نهایت این نسخه ها قصد بازسازی کامل بازی را نداشته و تنها می خواهند بخش هایی از یک بازی یا برنامه را بهبود ببخشند. مثلا ممکن است در بخشی از یک نسخه اصلاح اساسی، موسیقی ها یا مکالمه های بازی به کلی تغییر کند.

"</p

مزایای نسخه مود شده بازی و برنامه

در ادامه به مهم ترین مزایای نسخه مد خواهیم پرداخت:

  • در بسیاری از نسخه های مد شما به قابلیت های بازی یا برنامه به صورت نامحدود دسترسی خواهد داشت. این مورد می تواند شامل آنلاک شدن همه مراحل، جان بی نهایت یا سکه نامحدود داخل بازی باشد. در برخی از نسخه های مود GTA V می توانید مانند هالک ماشین ها را پرتاب کرده یا مانند سوپرمن پرواز کنید.
  • بسیاری از قابلیت هایی که در نسخه اصلی غیر فعال هستند و تنها با پرداخت هزینه فعال می شوند در یک نسخه مد بصورت رایگان فعال هستند.
  • در نسخه های مد می توانید گرافیک ها یا موزیک های جدیدی را برای برنامه تجربه کنید که شاید با سلیقه شما سازگار تر باشد.
  • نسخه های مود می توانند یک بازی یا برنامه را جذاب تر کرده و بر جمع طرفداران آن بازی بیافزایند. به عنوان چند نمونه میتوانیم به Minecraft ، Skyrim و The Sims اشاره کنیم.
  • شاید فکرش را هم نکنید اما در برخی از موارد مود ها تنها به یک بازی قدیمی که دیگر برای آن آپدیتی منتشر نمی شود کمک می کنند تا در سیستم های جدید تر یا متفاوت اجرا شوند. به عنوان نمونه می توانیم به بازی های پلی استیشن ۱ اشاره کنیم که بسیاری از آن ها اکنون با استفاده از نسخه های مود منتشر می شوند و بر روی تلفن همراه قابل نصب هستند.
  • برخی از بازی های از رده خارج، در زمان انتشار نورپردازی، رزولوشن و جلوه های بصری مناسبی داشتند. اما اکنون دیگر دارای آن جذابیت سابق نیستند. در یک نسخه مود چنین بازی هایی می توانند جان تازه بگیرند.

سایر مزایای بازی های مود شده

  • قطعا یکی از بخش های جذاب در برخی از بازی ها دیالوگ ها و خط داستانی است. در یک نسخه مد میتوانید یک خط داستانی متفاوت با دیالوگ های جدید را تجربه کنید.
  • برخی از بازی ها برای افراد نابینا، کم بینا و یا دارای محدودیت های دیگر قابل استفاده نیستند. به همین منظور نسخه های مود اختصاصی با کنتراست بیشتر یا سرعت کم تر و … در برخی از موارد برای این افراد منتشر میشود.
  • اینکه برخی از بخش های را مدام در یک بازی تکرار کنید، میتواند خسته کننده باشد. در برخی از نسخه های مد این موارد به صورت کاملا خودکار و بدون دردسر انجام خواهند شد. به این فرآیند اتوماسیون می گویند.
  • یک نسخه مد همچنین می تواند به عنوان یک نوع لوازم آرایشی برای بازی یا برنامه مورد نظر شما باشد. در این موارد تنها بر روی جذاب تر شدن ظاهر شخصیت ها، ابزار ها و مکان های داخل بازی کار می شود.
  • ممکن است توسعه دهندگان به هر دلیلی تصمیم به حذف برخی از بخش های بازی بگیرند. با این حال شما می توانید در یک نسخه مود اختصاصی این بخش های بازی را نگه داشته و تجربه کنید.

معایب بازی های مود شده

معایب نسخه مود شده

در ادامه به مهم ترین معایب نسخه مد خواهیم پرداخت:

  • یک برنامه مود به خودی خود، بی خطر است اما با توجه به اینکه هکرها برای ایجاد یک نسخه مود برنامه، کد های آن برنامه را تغییر می دهند، همچنین می توانند کد های مخرب یا ویروس ها را در یک برنامه جاسازی کنند. بنابراین نباید این احتمال خطر را در مورد نسخه های مود دست کم بگیریم.
  • با دانلود و نصب یک نسخه مود، حقوق مالکیت معنوی آن اثر نقض می شود. باید توافقی بین دارنده حق نشر و سازندگان نسخه مد وجود داشته باشد. اما معمولا نسخه های مد بدون اجازه صاحب اثر به وجود می آیند و حق مالکیت صاحب اثر را نقض می کنند. بنابراین به طور کلی، مد های بازی در صورتی قانونی هستند که حق نشر محصول را نقض نکنند. با این حال، بسته به استودیو بازی و قوانین کشور، آنها می توانند قانونی یا غیرقانونی باشند. برخی استودیو ها می توانند محتوای تولیدی توسط طرفداران را مجاز کنند، در حالی که دیگران آن را به عنوان نقض حقوق قانونی مالک حق نسخه برداری تلقی می کنند.

سایر معایب بازی های مود شده

  • با وجود نسخه مود کاربران برای برخورداری از قابلیت های بیشتر در نسخه مود پرداختی انجام نمی دهند و این موضوع باعث می شود شرکت سازنده برنامه یا بازی از این موضوع متضرر شود. البته برخی از شرکت ها کاربران ایرانی را استثناء کرده و حتی اجازه ی استفاده از قابلیت های یک برنامه با پرداخت درون برنامه را به آن ها نمی دهند. بنابراین برخی از کاربران استفاده از نسخه مد را اقدامی متقابل میدانند.
  • نسخه مد معمولا برای برنامه ها و بازی های آفلاین و یا سمت کاربر ارائه می شود. با توجه به این که بخش زیادی از کد های بازی های سمت سرور، روی سرور نوشته می شوند و برنامه تنها آن ها را دریافت می کند، در شرایط عادی امکان هک یا ارائه نسخه مود برای این برنامه ها وجود ندارد.
  • با آپدیت یک برنامه احتمالا دیگر نمی توانید در نسخه مود از قابلیت های اضافه موجود در آپدیت استفاده کنید. در این شرایط برای استفاده از قابلیت های موجود در نسخه آپدیت یا باید به نسخه اصلی برگردید و یا منتظر نسخه مد برای آپدیت جدید باشید که در برخی از موارد منتشر نشده و در موارد دیگر معمولا دیرتر از نسخه اصلی منتشر میشود.
  • تا جایی که می توانید در بازی های آنلاین از نسخه مد استفاده نکنید. در صورت خطرناک بودن نسخه مود ممکن است اکانت بازی خود را برای همیشه از دست بدهید. همچنین بهتر است برای محافظت بیشتر از حساب کاربری خود در یک بازی از تأیید دو مرحله ای استفاده کنید.

سوالات متداول

چگونه یک نسخه مود را در کامپیوتر نصب کنیم؟

اکثر مود ها دستورالعمل‌های نصب را در فایل‌های readme یا در سایت‌های میزبان خود دارند. خوشبختانه، برخی از بزرگترین جوامع مود ابزارهای سفارشی را ارائه می دهند که فرآیند نصب را بسیار ساده می کند. در بهترین حالت، فقط باید روی یک دکمه کلیک کنید و ابزار modding همه کارها را برای شما انجام می دهد.

چگونه یک نسخه مود را در تلفن همراه نصب کنیم؟

در تلفن همراه فرایند نصب نسخه مود بسیار ساده تر است. تنها کافی است مانند هر اپلیکیشن یا  بازی موبایلی دیگری فایل APK را دانلود و نصب کنید. در برخی از بازی های دارای دیتا باید فایل دیتای بازی را نیز به صورت جداگانه دانلود کرده و در پوشه مربوط به بازی در مسیر Android/obb قرار دهید.

آیا نسخه مود خطرناک است؟

همان طور که گفتیم نسخه مود یک نسخه غیر رسمی است. بنابراین احتمال خطرناک بودن یک نسخه مود وجود دارد. همان طور که ممکن است یک نسخه مود کاملا پاک باشد. در نتیجه بهتر است از منابع معتبر برای دانلود نسخه مود مورد نظر خود استفاده کنید.

تفاوت نسخه اصلی با نسخه مود چیست؟

قانون کلی برای این موضوع وجود ندارد. کلمه مود یک عبارت فراگیر است و به هر گونه نسخه بازسازی شده از روی نسخه اصلی اطلاق میشود. در یک نسخه مود ممکن است قابلیت های نامحدود، مرحله های آنلاک شده،  رایگان شدن بخش های پولی یا فقط تفاوت در دیالوگ و ظاهر یک برنامه را ببینید.

تفاوت نسخه پرمیوم و مود در چیست؟

نسخه پریمیوم و مود شده هر دو از امکانات بیشتری نسبت به نسخه اصلی برخوردارند. با این حال تفاوت های اساسی بین این نسخه وجود دارد. نسخه پریمیوم یک نسخه رسمی و کاملا قانونی است و با استفاده از آن خطری شما را تهدید نمی کند. اما نسخه مد شده یک نسخه غیر رسمی است که در برخی از موارد ممکن است غیر قانونی یا خطرناک باشد. با این حال ویژگی مثبت نسخه مد برای کاربران این است که برخلاف نسخه پریمیوم برای استفاده از این نسخه ها نیازی به پرداخت هزینه نیست.

دانلود نسخه مود شده نرم افزار یعنی چه؟

دانلود نسخه مود شده نرم افزار به معنای دانلود یک نسخه بازسازی شده و با قابلیت های بیشتر یک نرم افزار است.

مهم ترین نکته پیش از استفاده از نسخه مد شده چیست؟

با توجه به اینکه هیچ نسخه مودی در Google Store وجود ندارد، پیشنهاد میکنیم نسخه مود مورد نظر خود را حتما از منابع معتبر دریافت کنید! همچنین می توانید، سوابق توسعه دهندگان یا نظرات کاربران قبلی برنامه را برای کسب اطمینان بررسی کنید. نسخه مود بازی‌های محبوبی مانند Temple Run 2 و Candy Crush Saga در سال‌های 2012 و 2013 جمع زیادی از کاربران را مورد هدف قرار دادند. با استفاده از طعمه‌هایی با عنوان تقلب‌ نامحدود در بازی، این برنامه‌های سفارشی‌سازی شده تعداد زیادی از دستگاه‌ها را آلوده کردند. علاوه بر این، این برنامه‌ها اطلاعات شخصی همه دستگاه‌های آلوده را به دست آوردند! یک راه پیشگیری خوب اسکن کردن برنامه ها با یک آنتی ویروس قوی است.

جمع بندی

بنابراین، این چیزی است که نسخه های مد هستند. قابلیت های اضافه و پرشور که مود ساز ها ایجاد می کنند، برای کاربران بسیار جذاب است. این قابلیت ها می تواند تقریباً هر چیزی که مودر میخواهد زا به یک بازی یا برنامه اضافه کند. اما مدها متفاوت و متنوع هستند و شما باید بین آن ها انتخاب کنید. بنابراین، دفعه بعد که مشغول بازی رایانه شخصی هستید و احساس می کنید بازی شما می تواند از قابلیت جدید دیگری استفاده کند، شاید نگاهی به مود ها بیندازید. اما این کل ماجرا نیست! همان طور که گفتیم گرچه مود ها از یک سوی جذابیت و آزادی بیشتری به شما می دهند اما از سوی دیگر ممکن است آلوده به تروجان ها و ویروس ها باشند! پس در استفاده از آن ها احتیاط کنید و حتما آنها را از منابع معتبر و شناخته شده دانلود و نصب کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از کلاسیک وب مزایا و معایب نسخه های مد برنامه و بازی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. امیدوارم این مطلب بر اطلاعات شما در این زمینه افزوده باشد. از دیدگاه ها و تجربه های شما در این زمینه استقبال می کنیم.

  • نوشته admin
  • 3 ماه قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب