مطلب فعلی :

گاز کولر گازی ، کولر ماشین و.. چیست و چه کاری انجام میدهد؟

رفتن به بالا

گاز کولر گازی ، کولر ماشین و.. چیست و چه کاری انجام میدهد؟

نوشته admin

1 سال قبل

بدون دیدگاه

گوناگون

مجله اینترنتی دانستنی ها
گاز کولر گازی ، کولر ماشین و.. چیست و چه کار انجام میدهد؟

گاز کولر گازی ، کولر ماشین و.. چیست و چه کاری انجام میدهد؟

تهویه مطبوع می تواند هوای موجود در اتاقک ماشین را خنک کند. اما این تنها وظیفه آن نیست. بلکه کولر ماشین می تواند هوا را فیلتر کرده و گرد و غبار، گرده ، دود و انواع دیگر آلودگی های موجود در آن را تمیز کند. سیستم های تهویه مطبوع، غالباً رطوبت اضافی را نیز از هوا می گیرند. در این مطلب کلاسیک وب قصد داریم شمار ا بیش از پیش با نحوه کار کولر ماشین ، کولر اسپلیت و گازهای استفاده شده در آنها آشنا کنیم.

کاربرد گاز کولر خودرو ، اسپلیت و.. چیست؟

How Is Gas Utilized in Air Conditioning?

در این پست کلاسیک وب قصد داریم ضمن معرفی کاربردهای کولر خودرو شما را با این مورد که گاز کولر ماشین چیست و به چه شکل از آن استفاده می شود نیز آشنا کنیم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

گاز کولر ماشین چیست؟

شارژ گاز کولر گازی

مبردها، گازهایی هستند که به عنوان نیروی محرکه در گرمایش یا سرمایش هوا در واحدهای تهویه مطبوع یا در پمپ های حرارتی استفاده می شوند. بدون این مبردها این واحدها و دستگاه ها تنها به شکل یک پنکه عمل می کنند. گاز کولر اسپیلت هم معمولا شامل هیدروکلرول فلوئوروکربن ها و یا HCFC هستند.

بیشتر هیدروکلرول فلوئوروکربن مورد استفاده HCFC-22 یا R-22 است که به نام فرون نیز شناخته می شود. اما اکنون بخاطر خواص مضری که برای محیط زیست دارد به طور تدریجی کنار گذاشته می شود. کاهش تدریجی استفاده از مبردهای مضر از حدود ۱۰ سال پیش آغاز شده است. پرون گاز مبرد دیگری است که R-410A نامیده می شود و اصلی ترین محصولی است که به زودی جایگزین R-22 در واحدهای صنعتی و تجاری تهویه مطبوع خواهد شد.

فرون چطور در تهویه هوا استفاده می شود؟

گاز کولر اسپیلت

بسیاری از مردم فکر می کنند تهویه مطبوع با پمپ شدن هوای گرم به بیرون یا پمپ شدن هوای سرد به داخل اتاق صورت می گیرد. در حالی که این درست نیست. در حقیقت هوای گرم به عنوان هوای سرد به چرخه برمی گردد. این جریان تا جایی ادامه پیدا می کند که دمای هدف به دست بیاید. این فرایند تا حدودی شبیه کاری است که در یخچال ها هم انجام می شود. ابتدا یک کمپرسور در تهویه مطبوع گاز سرد فرون را فشرده می کند. مقدار کمی روغن با گاز فرون ترکیب شده تا کمپرسور را روغن کاری کند.

وقتی این گاز فشرده شد، فشارش بالا رفته و گرم می شود. سپس گاز فرون داغ از طریق یک سری سیم پیچ ها حرکت کرده که این امر باعث کاهش حرارت و تبدیل آن به مایع می شود. مایع فرون از طریق دریچه انبساط، جریان پیدا می کند که این باعث سرد شدن آن شده تا تبخیر شود. در نتیجه، گاز کم فشار فرون به دست می آید. این گاز سرد از طریق مجموعه دیگری از سیم پیچ ها هدایت می شود. در نهایت این گاز، گرما را جذب کرده و دمای داخل اتاق یا ساختمان را با رساندن آن به میزان رطوبت مناسب، پایین می آورد.

نحوه کار گاز کولر خودرو چیست؟

کپسول گاز کولر گازی

اگرچه عمر استفاده از سیستم تهویه مطبوع در ماشین ها به بیش از ۷۵ سال می رسد اما اساس کار آن ها همچنان به همان شکل قدیمی است. سیستم تهویه مطبوع ماشین شما از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: کمپرسور، کندانسور و اواپراتور. همه این بخش ها با هم کار می کنند. ماده ای به نام مبرد از میان یک سیستم بسته فشار بالا/ فشار پایین عبور کرده، از حالت گاز به مایع و دوباره به حالت گازی تبدیل می شود. کمپرسور توسط تسمه ای به موتور ماشین متصل است که در آن گاز مبرد با فشار و دمای بالا فشرده شده و سپس به کندانسور، پمپ می شود.

کندانسور مانند رادیاتور ماشین باعث از بین بردن گرما می شود ولی در عین حال با خنک کردن گاز مبرد در فشار بالا آن را به مایع تبدیل می کند. آب این مایع پرفشار توسط واحد کوچکی خارج شده و سپس به شیر انبساط حرارتی، پمپ می شود. در این بخش، مایه پرفشار منبسط شده و تبدیل به مایع کم فشار می شود. در این مرحله این مایع مجددا باید به گاز تبدیل شود.

به این ترتیب فضای داخل خودرو خنک می شود که این مرحله توسط اواپراتور صورت می گیرد. در طی این فرآیند، فن به قسمت بیرونی کمپرسور می وزد و هوای خنک را به قسمت داخلی ماشین می دمد. گاز مبرد کم فشار اکنون یک بار دیگر وارد کمپرسور می شود و روند کار دوباره آغاز می شود.

نحوه کار ترمز دستی الکترونیکی در خودرو را نیز میتوانید در کلاسیک وب مطالعه نمایید.

تعویض گاز کولر

میزان فشار گاز کولر گازی

ممکن است به مرور زمان متوجه شوید که تهویه هوا به اندازه روزهای اول آن مطبوع نیست. این به دلیل نیاز به نگهداری منظم از کولر است که اغلب ما آن را به درستی انجام نمی دهیم. البته دلایل دیگری مثل نشتی داشتن سیستم نیز می تواند باعث بروز این اتفاق شده باشد. خوشبختانه در این مواقع می توان گاز کولر را عوض کرد.

شارژ گاز کولر گازی شامل فرآیند خارج کردن مبرد قدیمی از سیستم تهویه و نیز جایگزینی آن با مبرد جدید است که باعث می شود با راه اندازی تهویه مطبوع ماشین، دوباره محیط آن خنک شود. اما چطور بفهمیم سیستم کولر واقعا نیاز به تنظیم مجدد یا عوض کردن گاز آن دارد؟ شاید بارزترین علامت این باشد که هوایی که از دریچه کولر به بیرون می وزد به اندازه کافی سرد نیست یا حداقل اینکه با زمانی که آن را خاموش می کنید تفاوتی احساس نمی کنید. این می تواند از علائم کمبود گاز کولر گازی در سیستم تهویه باشد.

اکثر تولیدکنندگان توصیه می کنند که هر دو سال یک بار سیستم کولر را سرویس کنید، اما معمولا مردم زمانی این کار را انجام می دهند که به مشکلی در آن برخورد کنند. توجه کنید که اگر سیستم کولر را مجددا تنظیم نکنید، به تدریج کارایی آن کمتر می شود و باعث می شود ماشین در هوای گرم اصلا جای راحتی نباشد. ضمنا از بین بردن بخار پنجره ها در زمستان بیشتر طول بکشد که می تواند خطرناک باشد.

در دراز مدت شکسته شدن لوله های داخلی کولر و از بین رفتن قطعات آن نیز می تواند رخ دهد. پس حتما به فکر سرویس کولر ، اندازه گیری میزان فشار گاز کولر گازی و تعویض گاز آن در صورت نیاز باشید. بهتر است این کار توسط یک متخصص انجام شود. زیرا اگر گاز کولر زیاد باشد هم می تواند باعث آسیب رسیدن به آن شود.

در صورت نیاز می توانید کاربرد آپشن ECO در ماشین را نیز مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز نحوه کار کولر ماشین و کولر گازی و نیز گازهای استفاده شده در آن ها را مرور کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 سال قبل
  • بدون دیدگاه
  • گوناگون

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب