مطلب فعلی :

۱۲ اقدام اساسی حل مشکل مجاز نبودن سیم کارت (ایرانسل ، همراه اول و رایتل)

رفتن به بالا

۱۲ اقدام اساسی حل مشکل مجاز نبودن سیم کارت (ایرانسل ، همراه اول و رایتل)

نوشته admin

1 هفته قبل

بدون دیدگاه

آموزش

مجله اینترنتی دانستنی ها
12 اقدام اساسی حل مشکل مجاز نبودن سیم کارت (ایرانسل ، همراه اول و رایتل)

۱۲ اقدام اساسی حل مشکل مجاز نبودن سیم کارت (ایرانسل ، همراه اول و رایتل)

آیا اخیرا با موبایل شما سیمکارت شما را تشخیص نمی دهد و با ارور هایی مثل No Sim Card Detected یا SIM 1 Not Allowed برخورد می کنید؟ نگران نباشید! 📶 این ها ارور هایی معمول می باشند و ما در این مطلب کلاسیک وب ۱۲ اقدام اساسی حل مشکل مجاز نبودن سیم کارت ایرانسل ، همراه اول و رایتل را برای شما آورده ایم.

نحوه حل مشکل سیم کارت مجاز نیست

How to fix “SIM 1 Not Allowed” or “No Sim Card Detected” Error

به طور خلاصه مشکل مجاز نبودن سیم کارت می تواند ناشی از دلایل زیر باشد:

  • منقضی شدن آپدیت گوشی.
  • برنامه یا اپلیکیشنی که در کار سیم کارت اختلال ایجاد می کند.
  • جا زدن غیر صحیح سیم کارت
  • کثیف شدن سیم کارت یا محفظه آن
  • مشکل در تنظیمات گوشی
  • مشکل از سمت اپراتور.
  • مشکل نرم افزاری.
  • آسیب دیدن سیم کارت یا محفظه آن

همچنین برای بررسی و رفع این مشکلات راه های زیر وجود دارد:

  • گوشی را ریستارت کنید.
  • حالت هواپیما (Airplane Mode) را خاموش و روشن کنید.
  • سیم کارت را خارج و مجددا وارد کنید.
  • سیم کارت و محفظه آن را تمیز کنید.
  • از سالم بودن سیم کارت با تست کردن آن در یک گوشی دیگر اطمینان حاصل کنید.
  • از فعال بودن سیم کارت در تنظیمات اطمینان حاصل کنید.
  • حالت شبکه را تغییر دهید.
  • موبایل را در حالت Safe Mode استفاده کنید.
  • حافظه و دیتای Sim Toolkit را پاکسازی کنید.
  • تنظیمات شبکه یا Network Settings را ریست و پاکسازی کنید.
  • آپدیت ها و بروزرسانی گوشی را بررسی کنید.
  • با اپراتور خود تماس بگیرید یا به یک مرکز تعمیرات تخصصی موبایل مراجعه نمایید.

در ادامه هر یک از این روش ها را با هم بررسی کرده و انجام می دهیم.

۱- خاموش و روشن کردن حالت پرواز یا هواپیما

اولین و بهترین کار پس از برخورد با ارور های عدم شناسایی سیم کارت این است که یک بار Airplane Mode یا Flight Mode را خاموش و مجددا روشن نمایید. این کار باعث می شود که گوشی ارتباط خود با اپراتور را یک بار قطع کند و سپس مجددا سعی در برقراری ارتباط نماید. برای این منظور نوار ابزار بالای گوشی خود را به طرف پایین بکشید و سپس به دنبال آیکون یا گزینه ی Airplane Mode یا Flight Mode بگردید. حال به سادگی روی آن تپ کنید تا روشن شود و بگذارید تا ۳۰ ثانیه روشن بماند.

روشن کردن حالت پرواز در گوشی های اندرویدی

سپس آن را خاموش کنید تا موبایلتان به صورت خودکار به دنبال اپراتور مناسب بگردد. اگر مشکل مربوط از یک قطع برقراری ساده با اپراتور باشد، این روش احتمالا مشکل شما را برطرف می کند. اگر مشکل مجاز نبودن سیم کارت برطرف نشد، راه حل های بعدی را امتحان نمایید.

۲- ری استارت کردن گوشی

همواره توصیه می شود تا بعد از برخورد به ارور های ناگهانی، یک بار گوشی خود را خاموش و مجددا روشن کنید. ری استارت کردن گوشی باعث می شود تا برنامه های اصلی و مهم گوشی مجددا اجرا شوند و با این کار اگر مشکل مجاز نبودن سیم کارت از سمت آنها باشد، احتمالا برطرف شوند. برای این کار در گوشی های اندروید کافیست تا دکمه پاور (دکمه خاموش/روشن) را چند ثانیه نگه دارید تا منویی برای شما نمایش داده شود.

ری استارت کردن گوشی های اندروید

در این منو گزینه Restart را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا موبایلتان خاموش شده و سپس خودش روشن شود. حال بررسی کنید و ببینید که آیا ارور مربوط به عدم شناسایی سیم کارت همچنان پابرجاست یا خیر. اگر مشکل سیم کارت نامعتبر برطرف نشد به سراغ روش بعدی بروید.

۳- سیم کارت را خارج و مجددا وارد کنید

یکی دیگر از روش های ساده ای که باعث می شود موبایلتان مجبور به راه اندازی مجدد برنامه های مربوط به سیم کارت شود این است که خیلی ساده سیم کارت را از محفظه آن خارج کنید و آن را مجددا جا بزنید. اکثر سیم کارت ها در محفظه ای در کنار گوشی قرار دارند که برای خارج کردن آن ها نیازی به خاموش کردن موبایل تان نیست. تنها کاری که لازم است بکنید این است که یک سوزن یا میله مخصوص خارج کردن سیم کارت را درون سوراخی که برای خارج کردن سیم کارت تعبیه شده فرو نمایید.

خارج کردن سیم کارت گوشی با سوزن

حال سیم کارت خارج شده است. توصیه می کنیم قبل از جا زدن مجدد سیم کارت در محفظه، روش بعدی که تمیز کردن محفظه و سیم کارت است را نیز انجام دهید.

۴- تمیز کردن سیم کارت و محفظه آن

توصیه می کنیم پس از خارج کردن سیم کارت، محفظه ی آن و خود سیم کارت را نیز تمیز کنید. گاهی اوقات گرد و خاک و کثیفی های روی سیم کارت باعث می شود تا سیم کارت نتواند به درستی با بورد موبایل شما ارتباط برقرار کند و این امر باعث می شود که ارور عدم شناسایی سیم کارت را ببینید.

تمیز کردن سیمکارت

تمیز کردن سیم کارت می تواند با یک پارچه نرم انجام شود که به آن آسیب نزند. پاک کردن محفظه از گرد و غبار نیز می تواند به وسیله اسپری های مخصوص هوای فشرده، جارو برقی، و یا با یک فوت کردن ساده انجام شود. با ظرافت و دقت تمیز کنید و مراقب باشید هنگام تمیز کردن به سیم کارت یا محفظه آن آسیب نزنید.

۵- تست کردن سیم کارت در یک گوشی دیگر

اگر وارد و خارج کردن سیم کارت و تمیز کردن آن نیز مشکل سیم کارت وجود ندارد را برطرف نکرد، بهتر است در مرحله بعد از سالم بودن سیم کارت اطمینان حاصل کنید. برای این کار کافیست تا سیم کارت خود را مجددا از گوشی تان خارج کنید و آن را درون یک گوشی سالم و درحال کار قرار دهید. اگر سیم کارت شما در گوشی دوم نیز کار نکرد، آنگاه به احتمال زیاد مشکل از سیم کارت شما است و نه از اپراتور، گوشی، یا تنظیمات نرم افزاری.

امتحان کردن سیم کارت در یک گوشی دیگر

اما اگر سیم کارت شما در گوشی دوم کار کرد، آنگاه به این موضوع پی می بریم که مشکل از گوشی شما است و ارائه دهنده خدمات سیم کارت (اپراتور) و سیم کارت فیزیکی شما به درستی کار می کنند.

حال اگر فکر می کنید مشکل از گوشی و تنظیمات آن است، آنگاه بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به این تنظیمات نیز داشته باشیم.

۶- فعال کردن سیم کارت در تنظیمات

روشن و فعال بودن سیم کارت را نیز بررسی کنید. گاهی ممکن است به اشتباه باعث غیرفعال شدن سیم کارت در تنظیمات گوشی شده باشید. برای این منظور در گوشی اندرویدی خود نوار ابزار بالایی را به پایین بکشید تا باز شود. در آنجا بر روی یکی از سیم کارت های های خود تپ کنید و چند ثانیه نگه دارید.

نمایش سیم کارت ها در نوار ابزار بالایی گوشی

با اینکار به برگه ی SIM card manager خواهید رفت. جایی که می توانید از روشن و فعال بودن سیم کارت خود در تنظیمات گوشی اطمینان حاصل نمایید. همچنین ببینید که نام اپراتوری که در زیر سیم کارت شما نوشته شده است درست باشد (مثلا Irancell).

روشن و فعال کردن سیم کارت در تنظیمات گوشی

اگر به این روش نتوانستید محل فعالسازی سیم کارت را پیدا کنید، برنامه تنظیمات یا Settings گوشی اندرویدی خود را باز کنید و در آنجا بسته به ورژن اندروید گوشی خود باید به یکی از مسیر های زیر بروید.

  • ابتدا به Wi-Fi & Network و سپس به SIM & Network
  • یا ابتدا به Connections، سپس به SIM card manager

پس از پیدا کردن تنظیمات فعال سازی سیم کارت خود، مثل آنچه در بالا گفتیم از روشن و فعال بودن سیم کارت اطمینان حاصل کنید.

۷- تغییر حالت شبکه

برای رفع مشکل مجاز نبودن سیم کارت می توانید حالت شبکه را نیز بررسی کنید. برای این منظور در برنامه تنظیمات یا Settings گوشی خود به دنبال گزینه Connections بگردید.

گزینه اتصالات یا Connections در تنظیمات اندروید

پس از ورود به بخش Connections، معمولا یک گزینه به نام Mobile Networks در آن وجود دارد که با استفاده از آن می توانید حالت شبکه و نوع اتصال به داده را تعیین کنید.

گزینه Mobile networks در قسمت Connections از تنظیمات اندروید

حال به عنوان مثال برای تغییر حالت شبکه سیم کارت شماره ۱ کافیست تا بر روی Network mode SIM 1 تپ کنید تا منویی برای شما نمایش داده شود.

تنظیم حالت شبکه بر روی خودکار

دقت کنید که این گزینه باید روی حالت خودکار (Auto Connect یا Automatic) باشد. در غیر اینصورت ممکن است در مواردی که یک حالت خاص از شبکه (مثلا ۳G) در دسترس نباشد، گوشی شما از اتصال به خدمات اپراتور خودداری نماید و به همین دلیل با خطا های مربوط به عدم شناسایی سیم کارت مثل SIM 1 Not Allowed یا SIM 2 Not Allowed (سیم کارت ۲ مجاز نیست) مواجه شوید.

۸- استفاده از موبایل در حالت Safe Mode

گاهی از اوقات یک اپلیکیشن جدید یا یک برنامه مخرب یا حتی تداخل یک برنامه با دیگری ممکن است باعث بروز خطای عدم شناسایی سیمکارت شود. برای اطمینان از این مورد می توانید موبایل خود را در حالت Safe Mode راه اندازی کنید. در این حالت همه اپلیکیشن های جانبی که نصب کرده اید غیر فعال خواهند بود. برای اینکار ابتدا کلید پاور (خاموش/روشن) گوشی خود را به مدت چند ثانیه نگه دارید تا منوی جدیدی به شما نمایش داده شود.

نگه داشتن دکمه خاموش و روشن برای چند ثانیه

در این منو گزینه خاموش کردن یا Power off را به مدت چند ثانیه نگه دارید تا گزینه ی Safe Mode برای شما نمایش داده شود.

انتخاب گزینه Safe Mode در گوشی های اندرویدی

آن را انتخاب کنید تا گوشی شما خاموش شود و مجددا در حالت مذکور بالا بیاید. حال بررسی کنید و ببینید که آیا مشکل عدم شناسایی سیمکارت در این حالت برطرف شده است یا خیر. اگر در حالت Safe Mode مشکل برطرف شده بود به این معناست که یک برنامه جانبی در عملکرد سیم کارت شما تداخل ایجاد می کند و مشکل مجاز نبودن سیم کارت را رقم میزند.

۹- پاکسازی دیتای Sim Toolkit

گوشی های اندرویدی دارای برنامه ی پیش فرضی هستند که فعالیت سیم کارت ها را مدیریت می کند. اگر این برنامه دچار مشکل شده باشد ممکن است باعث بروز خطا هایی مرتبط با سیم کارت شود. برای ریست و پاکسازی این برنامه مجددا به Settings گوشی خود بروید و در آنجا بر روی Apps کلیک کنید تا لیست همه برنامه های گوشی به شما نمایش داده شود. درآنجا برنامه SIM Toolkit را پیدا کنید و روی آن تپ نمایید.

در اپراتورهای داخلی ممکن است نام این برنامه چیزی شبیه  Hamrah-E-Aval یا Irancell با آیکن سیم کارت باشد.

بر روی نام برنامه نگه دارید و روی App Info بزنید.

روی App Info بزنید

سپس در مرحله بعد روی Clear cache و Clear data (یا Clear Storage) کلیک کنید. (ممکن است برای دسترسی به این بخش در برخی گوشی ها نیاز باشد اول به بخش Storage بروید)

پاکسازی دیتای Sim Toolkit

در برگه ای که برای شما باز می شود و در آنجا بر 

این کار داده های قدیمی این برنامه را پاک می کند و آن را تازه سازی می نماید. اگر مشکل نشناختن سیم کارت در گوشی شما مربوط به این برنامه باشد، آنگاه این روش باید آن را برطرف سازد.

۱۰- پاکسازی و ریست Network Settings

ریست کردن و تازه سازی کامل تنظیمات شبکه یا Network Settings نیز ممکن است به حل مشکلات مربوط به سیم کارت بینجامد. برای این منظور به تنظیمات گوشی خود بروید و سپس با توجه به ورژن اندرویدی که از آن استفاده می کنید به دنبال گزینه ای مثل Reset Network Settings بگردید. برای این کار کافیست تا عبارت Reset Network Settings را در کادر بالایی برنامه Settings خود تایپ کنید.

سرچ کردن در برنامه تنظیمات اندروید

این آپشن در گوشی های اندرویدی معمولا در یکی از مسیر های زیر است:

  • Settings > General Management > Reset > Reset Network Settings
  • Settings > System > Reset options > Reset Wi-Fi, mobile & Bluetooth

پس از پیدا کردن روی آن تپ نمایید. در برگه ای که برای شما باز می شود سیم کارتی که برایش مشکل به وجود آمده را از منوی کشویی انتخاب کنید و بر روی گزینه Reset Settings تپ نمایید.

ریست کردن تنظیمات سیم کارت گوشی

با اینکار احتمالا گوشی از شما بخواهد تا رمز گوشی خود را یکبار وارد کنید و سپس شما را به برگه جدیدی هدایت می کند.

تایید نهایی ریست شدن تنظیمات سیم کارت

در نهایت به سادگی بر روی Reset کلیک کنید تا تنظیمات سیم کارت شما تازه سازی شود.

۱۱- آپدیت یا بروزرسانی کامل گوشی

منقضی شدن آپدیت گوشی شما گاهی از اوقات باعث بروز خطاهایی می شود و بروزرسانی گوشی نیز گاها این خطا ها را برطرف می کند. پیشنهاد می کنیم بروز بودن سیستم عامل اندروید را نیز بررسی کنید و در صورتی که نیاز به آپدیت دارد، این مورد را نیز انجام دهید.  برای این منظور به تنظیمات گوشی بروید و در آنجا گزینه Software update را انتخاب کنید.

آپدیت نرم افزاری گوشی های اندرویدی در تنظیمات

اگر نسخه جدیدی وجود داشته و در دسترس باشد، آنگاه آن را در آنجا خواهید و می توانید گزینه Download and Install را انتخاب نمایید.

دانلود و نصب بروز رسانی گوشی

در نهایت با تپ کردن بر روی گزینه Download اقدام به نصب بروز رسانی کنید.

تایید نهایی برای دانلود بروز رسانی اندروید

دقت فرمایید که دانلود و نصب بروز رسانی ممکن است هزینه های اینترنتی برای شما در بر داشته باشد.

۱۲- تماس با اپراتور و مراجعه به مرکز تعمیرات تخصصی

اگر تا به اینجا نتوانستید مطمئن شوید که مشکل از گوشی شماست یا از خدمات دهنده سیم کارت (اپراتور)، آنگاه پیشنهاد می کنیم با اپراتور خود تماس بگیرید یا به یک نمایندگی سیم کارت تان (مثلا نمایندگی ایرانسل) مراجعه کنید. مشکل را برای پشتیبانی توضیح دهید و نیز از او بخواهید که بررسی کند سیم کارت شما وصل است یا خیر.

اگر اپراتور شما نیز از وصل بودن سیم کارت شما خبر داد و همه روش های بالا نیز برای شما چاره ساز نبود، آنگاه احتمالا مشکل شما سخت افزاری است. یعنی یا گوشی شما صدمه دیده یا سیم کارت فیزیکی شما خراب شده است. برای رفع این مشکل توصیه می کنیم به یک مرکز تعمیرات تخصصی موبایل مراجعه نمایید.

سوالات متداول

سیم کارت مجوز لازم را ندارد ایرانسل یعنی چه؟

هر زمان که گوشی شما نتواند به درستی سیم کارت و اپراتور آن را تشخیص دهد و یا اینکه نتواند سیم کارت را به درستی راه اندازی کند، آنگاه ارورهایی در رابطه با عدم شناسایی سیم کارت یا مجوز سیم کارت را به شما نمایش می دهد. ما چندین روش را برای برطرف ساختن این مشکل بررسی کردیم.

سیم کارت نامعتبر است یعنی چه؟

این خطا به این معنی است که گوشی شما نتوانسته به درستی سیم کارت شما و اپراتور آن را تشخیص دهد. یعنی به دلایل مختلف سیم کارت شما در گوشی راه اندازی نشده و قابل استفاده نیست. برای برطرف کردن این مشکل ما 12 روش را توضیح داده ایم.

سیم کارت همراه اول مجوز لازم را ندارد یعنی چه؟

این ارور ممکن است برای هر نوع سیمکارتی (ایرانسل، همراه اول، و رایتل) اتفاق بیفتد و مربوط به یک نوع سیم کارت خاص نیست. این ارور به این معناست که سیم کارت شما به درستی در گوشی شما کار نمی کند و این موضوع می تواند دلیل های مختلفی داشته باشد که ما در این مطلب بررسی کردیم.

جمع بندی

به طور کلی علت مجاز نبودن سیم کارت در گوشی شما ممکن است مربوط به مشکلات نرم افزاری، آسیب های سخت افزاری، و یا مشکلاتی از سوی اپراتور (ایرانسل، همراه اول، و رایتل) باشد. در این مطلب ما با جزئیات انواع مشکلات و دلایلی که ممکن است باعث بروز خطای عدم شناسایی سیم کارت شود را بررسی کردیم. همچنین برای هر یک از این مشکلات راه حل هایی را آوردیم و نحوه انجام آن ها را نیز توضیح دادیم. معمولا اگر مشکل شما سخت افزاری و یا از طرف اپراتور نباشد، روش های مطرح شده در این آموزش باعث برطرف شدن ارورهای عدم شناسایی سیم کارت می شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

شما چطور با این مشکل مواجه شدید؟ تجربه شما از مواجهه با این مشکل چه بود و چطور آن را برطرف کردید؟ کدام روش برای شما چاره ساز بود؟ آیا روش دیگری نیز وجود دارد که ما در این مطلب به آن اشاره نکرده باشیم؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

  • نوشته admin
  • 1 هفته قبل
  • بدون دیدگاه
  • آموزش

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب